Biznis vesti

Beograđani dobijaju novi vid javnog prevoza - ista karta važiće za autobus, tramvaj, brod i skelu

Komentari

Autor: Zlatica Radović

30/08/2021

-

21:33

Beograđani dobijaju novi vid javnog prevoza - ista karta važiće za autobus, tramvaj, brod i skelu
Putovanje rekom - Copyright Tanjug/Andrija Vukelić

veličina teksta

Aa Aa

Osim autobusom i tramvajom Beograđani bi uskoro mogli da se na posao voze i brodom ili skelom. Ovo su novine koje predviđa Odluka o javnom prevozu putnika u linijskoj plovidbi na teritoriji grada, koji je usvojila Skupština Grada Beograda. Time se preciziraju uslovi za obavljanje javnog prevoza brodovima, utvrđene su obaveze prevoznika i putnika, kao i kriterijumi za obim i kvalitet usluga.

Odluka predviđa da brodske linije mogu biti za linijsku plovidbu, ali da se mogu organizovati i turistički polasci i takozvane kružne linije za razledanje grada sa reka. Predviđeno je da se redovan prevoz brodovima obavlja od 6 do 22 sata, osim u danima kada plovidba nije moguća zbog vremenskih uslova.

Određeno je i da se linije utvrđuju u skladu sa potrebama stanovništva posebnim planom linija, kao i da se registruju u Sekretarijatu za javni prevoz uz prethodno odobrenje Lučke kapetanije.

Pixabay

 

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da se usvajanjem ovog dokumenta otvara mogućnost da Grad na rekama uspostavi javni prevoz od Grocke do Obrenovca. On je rekao da je ovo način da se ubrza putovanje građanima čije se opštine nalaze na obalama reka i da se smanjiti broj autobusa i gužve na putevima.

"Beograd je grad na dve međunarodne plovne reke sa skoro 100 kilometara rečnih obala. Neverovatno je da svoje reke nismo koristili za javni prevoz kao što to rade mnogi gradovi u svetu. Već dve godine sa Sekretarijatom za javni prevoz radim na projektu rečnog javnog prevoza koji ne podrazumeva samo uređenje rečnog prevoza već i promene u sistemu prevoza kako bi buduća pristaništa odnosno rečne stanice bile povezane kopnenim vidovima javnog prevoza", rekao je Vesić.

Moguća koncesija i osnivanje novog javnog preduzeća

Prevoz putnika će moći da obavlja javno preduzeće, privredno društvo, preduzetnik ili drugi privredni subjekt, odnosno vozar. Gradu je omogućeno da sklopi  javno-privatno partnerstvo ili koncesiju za obavljanje linijske plovidbe, na osnovu čega bi ta privatna kompanija uložila u nabavku plovila i izgradnju infrastrukture, odnosno pristana. Postoji opcija i da Grad za potrebe linijske plovidbe osnuje posebno javno preduzeće.

Putnik neće moći da uđe u vozilo bez pretplatne ili neke druge karte za javni prevoz, jer će se validacija karata obavljati na pristaništima i bez nje neće biti dozvoljen ulazak na brod. U Odluci je navedeno i da će cena usluge biti određena posebnim aktom koji donosi gradonačelnik, dok je u obrazloženju Odluke navedeno da je planirano uključivanje ovog vida prevoza u Integrisani tarifni sistem grada Beograda, koje će omogućiti putnicima da koriste usluge javnog prevoza sa istom karticom za prevoz koju koriste i u autobusima, tramvajima i trolejbusima.

Profesor na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu Vladislav Maraš kaže za Euronews Srbija da se o ovoj ideji dugo razmišlja, ali da bi bilo dobro da se konačno i realizuje. Ističe da je najvažnije da brodski prevoz bude integrisan sa ostalim vidovima javnog prevoza, i da bude usklađen sa redom vožnje i stajalištima autobusa i tramvaja, jer bi u suprotnom bio neodrživ.

"Prestonica ima potencijal i sve preduslove za ovaj vid prevoza, jer se nalazi na dve međunarodne plovne reke, što malo koji grad ima. Treba pronaći rešenje koje bi bilo prihvatljivo i ekonomski isplativo. Važno je da sistem bude tako osmišljen da prevoz rekom bude konkurentan ostalim vidovima prevoza, jer ga putnici neće koristiti ako vožnja bude trajala mnogo duže nego autobusom", priča profesor Maraš.

On napominje da je činjenica da ljudi nemaju naviku da putuju brodom, ali je siguran da bi ovaj vid prevoza privukao dovoljan broj putnika ako bi se podsistem postavio kako treba i ako bi ljudi dovoljno brzo stizali na odredišta.

"Linije bi tek trebalo istražiti, ali najveći potencijal imaju naselja uz reku, od Zemuna, ka Novom Beogradu, Čukarička Padina, Donji Dorćol, Karaburma, Višnjica... U svetu postoje različiti modeli, negde se koriste cik-cak linije koje povezuju različite obale, pa bi mogla biti uključena i naselja na levoj obali Dunava", smatra Maraš.

Profesor ukazuje i da bi isplativost linija bila neupitna tokom letnjih meseci, kada u Beogradu boravi i mnogo turista, ali da bi sezona u suštini bila od marta do novembra. Problematično bi, međutim, bilo funkcionisanje ovog vida javnog prevoza tokom zime.

Predviđene i kazne za kapetana i putnike

Kada su prava i obaveze onih koji prevoze putnike u pitanju, vozari su dužni da svojom plovidbom ne ugrožavaju putnike, da se staraju o održavanju reda u plovilu i pridržavaju naredbi Lučke kapetanije. Njihova obaveza će biti i da budu u radnim odelima, s tim da gornji deo ima utisnitu oznaku poslovnog imena. Vozar neće dozvoliti da na brod uđe putnik pod uticajem alkohola, oboleli od zarazne bolesti, kao ni dete mlađe od šest godina bez pratioca. U slučaju kvara plovila, obaveza prevoznika je da angažuje drugo u roku od dva sata.

Kapetanu broda sledi kazna od 6.000 dinara mu ako na primer dozvoli da na brod uđu putnici u alkoholisanom stanju ili ako ne održava red u vozilu ili ne nosi uniformu. Kazna od 100.000 dinara sledi vozarima ako ometaju rad inspektora, ako vozilo nije čisto, zagrejano ili klimatizovano, ako linijsku plovidbu ne obavljaju po dogovoru, ako ugrožavaju bezbednost plovidbe, ako ne nose uniforme. Za putnike bez karte ili koji ne poštuju druge odluke kazna je 10.000 dinara.

 

Komentari (0)

Biznis