Kupci mogu da očekuju "ludilo niske cene": Temu dobija konkurenciju, stiže nova platforma Amazona
Komentari23/11/2024
-08:00
Kompanija Amazon je pokrenula novi autlet pod nazivom Haul, koji postavlja maksimalnu cenu proizvoda na 20 dolara, u pokušaju da se suprotstavi niskobudžetnim trgovcima Temu i Shein, piše BBC.
Gigant za onlajn kupovinu predstavio je Haul kao mobilno iskustvo dostupno u svojoj aplikaciji za kupovinu za korisnike u SAD u sredu. Kažu da kupci mogu da očekuju "ludilo niske cene" na Haul proizvodima koje "vredi čekati" do dve nedelje za isporuku.
Kineski konkurenti Amazona u e-trgovini uživali su u brzom rastu u poslednjim godinama, ali su se takođe suočili s kritikama zbog uticaja na životnu sredinu prilikom proizvodnje i slanja sve jeftinijih proizvoda.
"Temu i Shein su se suočili s kritikama zbog korišćenja rupa u zakonodavstvu za uvoz i zbog toga što su rasipni i ekološki neodgovorni", rekla je analitičarka maloprodaje Forrester-a, Sučarita Kodali, za britanski javni servis.
"Ovaj pokušaj izgleda da ima iste izazove", dodala je govoreći o Amazon Haul-u.
Haul označava dugo očekivani ulazak platforme u prodaju jeftinijih proizvoda s dužim vremenom isporuke - poslovni model koji je podstakao uspon Temu i Shein-a.
Amazon postavio niske cene kao centralnu tačku svoje ponude s Haul-om. Naime, pored maksimalne cene od 20 dolara, kompanija tvrdi da će većina proizvoda koštati manje od 10 dolara (7,90 funti).
Kako su naveli primer u svom saopštenju za medije, set od tri brijača i "elegantan set ogrlice, narukvice i naušnica" dostupni su za nešto manje od tri dolara po komadu.
Takođe, besplatna isporuka biće dostupna za porudžbine od 25 dolara ili više uz isporuku od jednog do dva dana.
"Pronalaženje odličnih proizvoda po vrlo niskim cenama važno je za kupce, a mi nastavljamo da istražujemo načine na koje možemo sarađivati s našim prodajnim partnerima kako bi mogli da ponude proizvode po ultra-niskim cenama", rekao je Darmeš Mehta, potpredsednik za usluge globalnih prodajnih partnera u Amazonu.
Kompanija tvrdi da će "beta" Haul iskustvo kupovine omogućiti da svi proizvodi koji se prodaju budu podržani garancijama za proizvode i pružiće sigurnost u pogledu njihove bezbednosti.
Mehta je takođe rekao da je još "rano" za ovaj novi vertikalni model prodaje, i da će povratne informacije kupaca biti ispraćene kako bi "usavršili i proširili" platformu u narednim nedeljama i mesecima.
BBC je ovim povodom kontaktirao Amazon sa pitanjem kada će i da li će usluga biti lansirana u Velikoj Britaniji, ali nisu naveli precizan odogovor.
Analitičarka maloprodaje Forrester-a, Kodali smatra da ovaj projekat sve u svemu rizičan za Amazon. Kaže da postoje dokazi da kupci "postaju umorni od lošeg kvaliteta proizvoda i sporih isporuka."
"Ako proizvodi budu razočarali kupce i budu neprofitabilni za Amazon, ne očekujem da Haul dugo traje", zaključila je ona za BBC.
Pošiljke sa Temua dominantne u Srbiji
U svakom slučaju, ono što ne može da se ospori je je Temu na neki način pokorio svet i to jako brzo. Takozvana "Temu groznica" nije zaobišla na Srbiju. Vršilac dužnosti direktora Javnog preduzeća Pošta Srbije Zoran Anđelković rekao je ranije ovog meseca za FoNet da je broj pošiljki Pošte i Post ekspresa povećan je oko 60 odsto od kada je krenula aplikacija Temu.
"Ako smo u maju imali na mesečnom nivou 953.000 pošiljki, koje smo dostavili bez Temua, u avgustu je to bilo 1.680.000", rekao je Anđelković i dodao da je to više od 600.000 novih pošiljki", rekao je.
On je istakao da Pošta nije jedini distributer Temu pošiljki i da u Srbiji postoje dve logističke firme koje se takođe bave njima.
"Mi radimo za sada samo sa jednom, sa drugom se nadam da ćemo krenuti ovih dana, dogovorili smo se", rekao je Anđelković, dodavši da Temu pošiljke isporučuju i druge kurirske službe, što je sigurno još 20 odsto na broj koji Pošta kao dominantan isporučilac dostavi građanima u Srbiji.
Kada je reč o radu i organizaciji usled velikog broja pošiljki, Anđelković je rekao da kada se tako naglo poveća broj, treba se u toj situaciji snaći, pogotovo u sezoni godišnjih odmora, zahvalivši svim poštarima i dostavljačima koji su uspeli da gotovo bez kašnjenja isporuče pošiljku.
Na pitanje o vremenu dolaska pošiljke, Anđelković je objasnio da ima jedna stvar koja se često meša, a to je što korisnik dobije poruku kada je pošiljka utovarena u Kini ili kada stigne u Mađarsku pre nego što stigne u glavni logistički centar u Zemunu.
Kada pošiljka stigne u centar, čekanje je najduže 72 dana, najčešće 24, ali se može reći da je to 48 časova u 20 odsto slučajeva.Anđelković je najavio i intervencije koje će u značajnoj meri unaprediti dosadašnju dostavu pošiljki kada one stigne u Srbiju.
"Mi već počinjemo krajem sledeće nedelje montažu robotizovanog sortiranja u Novom Sadu, a nadam se da ćemo do proleća osposobiti svih pet velikih logističkih centara u Beogradu, Kraljevu, Kragujevcu i Nišu", rekao je Anđelović, navodeći da je u planu i uspostavljanje novih paketomata.
Oni će biti unapređeni u odnosu na postojećih 650, na kojima ne možete da preuzmete robu koju treba da platite, nego samo onu, poput Temua, koja je unapred plaćena, objasnio je Anđelković.
EU pokrenula istragu protiv Temua zbog primedbi o falsifikatima
Sa druge strane, regulatori širom sveta pokazuju sve više opreznosti u vezi s usponom platformi koje prodaju masovno proizvedene proizvode po vrlo niskim cenama.
Naime, velika potražnja za proizvodima preko ove aplikacije ima i svoju "drugu stranu medalje". Podsetimo da je Evropska komisija pokrenula akciju protiv Temua u oktobru zbog zabrinutosti da ne uspevaju da zaustave prodaju ilegalnih proizvoda.
Naime, zvanična istraga je otvorena 30. oktobra, a Evropska komisija je izrazila zabrinutost zbog platforme, koja je rival Amazonu, sa svojim sniženim cenama, preneo je tada Guardian.
Sa sloganom "kupuj kao milijarder", ova usluga je brzo porasla na tržištu EU od svog pokretanja u aprilu prošle godine. Na Temuu se prodaje sve, od kozmetike do odeće, kao i nameštaja i tehnologije koji dolaze iz Kine, a ima oko 100 miliona korisnika.
Evropska komisija je iznela brojne primedbe da platforma, u vlasništvu kompanije "PDD Holdings", krši novi Zakon o digitalnim uslugama (DSA), koji reguliše tehnološke firme od Fejsbuka do X-a i Gugla.
Među njima je i zabrinutost da nema dovoljno robusne sisteme da zaustavi ponovnu pojavu "prethodno suspendovanih lažnih trgovaca“ sa proizvodima koji se ponekad ponovo pojavljuju u roku od nekoliko dana nakon uklanjanja.
Visoki zvaničnik komisije rekao je da su vlasti različitih država širom Evrope, posebno u Nemačkoj, Danskoj i Irskoj, gde je sedište kompanije u EU, izrazile zabrinutost zbog prodaje falsifikovanih proizvoda, farmaceutskih proizvoda, kozmetike i igračaka.
"Dobili smo mnogo informacija od drugih vlada, ali postoji realna sumnja da se ne radi dovoljno, makar ne na efikasan način, da se zaista spreči širenje nelegalnih proizvoda", rekao je neimenovani zvaničnik, piše britanski Guardian.
Zvaničnik je dodao da sumnjaju da Temu nije uspostavio "efikasne sisteme kontrole“ koji "pregledaju, nadgledaju i proveravaju šta se dešava na njihovoj platformi“.
Komisija je takođe zabrinuta zbog agresivne prodaje na platformi sa "dizajnom koji izaziva zavisnost" koji uključuje "nagrade slične igricama", sa slabim sistemima za "ublažavanje rizika koji proizilaze iz takvog dizajna koji izaziva zavisnost“.
Ako se utvrdi da krši DSA, kompanija bi se mogla suočiti sa velikim kaznama.
Margrete Vestager, izvršna potpredsednica EK zadužena za inicijativu "Evropa spremna za digitalno doba", rekla je da je cilj osigurati da da Temu poštuje DSA.
"Posebno da bi se osiguralo da proizvodi koji se prodaju na njihovoj platformi ispunjavaju standarde EU i da ne štete potrošačima. Naše sprovođenje će garantovati jednake uslove i da svaka platforma, uključujući Temu, u potpunosti poštuje zakone koji naše evropsko tržište drže bezbednim i pravednim za sve", kazala je ranije ona.
Komentari (0)