Mala i srednja preduzeća zainteresovana da se transformišu i postanu veliki igrači
Komentari16/11/2024
-11:11
Direktor inicijative SME HUB Aleksandar Goračinov izjavio je danas da je u prvih godinu i po dana od početka rada ove inicijative, više od 60 domaćih firmi pokazalo interesovanje za unapređenje poslovanja kako bi dostigle određene standarde i radile sa velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama, a njih devet je ušlo u proces organizacione transformacije, čija ukupna vrednost iznosi više od 550.000 švajcarskih franaka.
Prema njegovim rečima, SME HUB je ostvario partnerstvo sa više od 12 velikih domaćih, multinacionalnih kompanija, među kojima su dva od pet najvećih izvoznika u Srbiji.
Goračinov za Tanjug objašnjava da je SME HUB projekat javno-privatnog partnerstva između Švajcarske agencije za razvoj i saradnju i domaće privrede ICT Hub, a ukupna vrednost ove inicijative iznosi sedam miliona švajcarskih franaka.
Cilj je da se pruži stručna podrška, kao i bespovratna sredstva proizvođačkim malim i srednjim preduzećima koja žele da unaprede svoje poslovanje, interno se razviju i dostignu određene standarde kako bi radili sa velikim domaćim i multinacionalnim kompanijama.
"Ovih devet firmi je počelo da radi na razvoju određenih internih kapaciteta, standarda, profesionalizacije, upravljanju finansijama, sertifikaciji i sve to rade kako bi dostigli određeni nivo koji je potreban da budu kvalitetan dobavljač velikim kompanijama", rekao je Goračinov.
Kako objašnjava, transformacija znači da jedno malo i srednje preduzeće u poslovanju ima određene segmente koje bi želelo da unapredi, da transformiše i prema dosadašnjim iskustvima, oko 27 odsto firmi radi na profesionalizaciji menadžmenta, a to znači da oni rade na tome da svoj dosadašnji preduzetnički način rukovođenja unaprede u profesionalni način rukovođenja.
Kako dalje navodi, 19 odsto firmi se bavi nekom vrstom digitalne transformacije, 12,5 odsto se bavi upravljanjem finansijama i ljudskim resursima i isto toliko procenata radi na sertifikacijama, standardizaciji i sličnim segmentima.
Na pitanje koje su "slabosti" malih i srednjih preduzeća, Goračinov kaže da se i kroz ovu inicijativu potvrdilo da im je izazov da se prebace iz preduzetničkog načina razmišljanja i rukovođenja u profesionalni.
"SME HUB tim je pre svega tim ljudi koji dolazi iz privrede, iz realnog sektora i mi vrlo dobro poznajemo i mala i srednja preduzeće, ali i velike kompanije i znamo s kojim se problemima i izazovima firme suočavaju. Neretko se oni 'profesionalno' vezuju za nekog eksterno, što znači da bi došao neko eksterno da radi u njihovoj firmi, da vodi tu firmu. To nije nužno uvek tako. Profesionalni menadžeri mogu biti kreirani i iznutra od strane postojećih kadrova", ističe Goračinov.
"Ambijent u Srbiji za razvoj malih i srednjih preduzeća je sjajan"
SME HUB pruža bespovratna sredstva u iznosu do 100.000 evra, a na pitanje koji su uslovi da neka firma dobije ta sredstva i ko može da konkuriše, Goračinov kaže da su uslovi za učestvovanje u SME HUB-u inicijativi - minimalni.
"Mala i srednja preduzeća treba da se bave proizvodnjom, da to bude 51 odsto srpsko preduzeće, da ima minimum 15 zaposlenih i 200.000 evra prometa i da postoji poslednje tri godine. Pored toga jedan od osnovnih uslova jeste da mala i srednja preduzeća koja žele da budu deo SME HUB-a moraju da bude podržana od strane velike domaće ili multinacionalne kompanije koje je već partner SME HUB-u", rekao je on.
Pored toga, SME HUB pruža i stručnu podršku, gde mala i srednja preduzeća, kroz rad sa konsultantima, koji su deo SME HUB-a, mogu da steknu određena znanja, veštine, metodologije, a sve kako bi dostigli neke visoke standarde koje im zahtevaju njihovi kupci.
Goračinov kaže da multinacionalne kompanije, ali i velike domaće kompanije žele da rade sa domaćim dobavljačima.
Kako kaže, stalo im je da se ti domaći dobavljači razvijaju kako bi imali jedan neprekidan lanac snabdevanja, kao i da proizvod bude kvalitetno proizveden u skladu sa svim standardima.
Prema njegovoj oceni, ambijent u Srbiji za razvoj malih i srednjih preduzeća je sjajan i dodaje da je država uradila sve što je mogla u tom pogledu.
"Pored toga imamo vrlo mnogo inicijativa od strane raznih razvojnih agencija. Podrške ima mnogo, međutim, izazov je u tome da informacije ne dolaze uvek tako lako do onih kojima je to najpotrebnije i zato je potreban jedan sistemski rad svih nas na prilagođavanju naših programa i sinergije informacija koje će doći do malih i srednjih predruzeća", rekao je on.
Na pitanje da li podrška ovim firmama utiče na otvaranje novih radnih mesta i srpsku ekonomiju u celini, Goračinov potvrdno odgovara i pojašnjava da, ukoliko se jedno proizvođačko preduzeće dovoljno dobro interno optimizuje, organizuje i poveća svoje prihode i saradnju sa velikim kompanijama, samim tim se kreira neka dodata vrednost i potreba za novim radnim mestima.
"U drugoj godini projekta imamo plan da podržimo 15 malih i srednjih preduzeća. Za sada nam ide vrlo dobro, imamo šest malih i srednjih preduzeća koja će odobriti Švajcarska agencije za razvoj i saradnju, a potom imamo još šest koje pripremamo za naredni ciklus odobrenja", rekao je direktor SME HUB-a.
Ukazuje da su vremena izazovna i na geopolitičkom planu, na planu kompletne ekonomije u svetu, ali se, kako kaže, nada daljem stabilnom prilivu stranih direktnih investicija u Srbiji, daljem stabilnom rastu, ali i razvoju sektora malih i srednjih preduzeća, što predstavlja jednu od glavnih tema ove inicijative.
Komentari (0)