Biznis vesti

Zašto su akcije šest najvećih evropskih proizvođača automobila na rekordno niskom nivou

Komentari

Autor: Euronews

15/09/2024

-

13:58

Zašto su akcije šest najvećih evropskih proizvođača automobila na rekordno niskom nivou
Zašto su akcije šest najvećih evropskih proizvođača automobila na rekordno niskom nivou - Copyright Tanjug AP/Michael Sohn, File

veličina teksta

Aa Aa

Evropski proizvođači automobila, uključujući BMW, Mercedes i Volkswagen, suočavaju se s oštrim padom akcija zbog slabe potražnje u Kini, rastuće konkurencije i visokih troškova električnih vozila, što je dovelo do rekordnog pesimizma među investitorima.

Evropska automobilska industrija se suočava s nizom prepreka, gurajući tržišne procene vodećih proizvođača kao što su BMW AG, Mercedes-Benz AG, Porsche, Stellantis, Renault i Volkswagen na ili blizu rekordno niskih nivoa.

Ove kompanije se suočavaju sa značajnim izazovima, od slabljenja potražnje na ključnim tržištima poput Kine do intenzivnije konkurencije u sektoru električnih vozila (EV), što je umanjilo poverenje investitora.

Upozorenje za BMW

U utorak, akcije BMW AG su pale za 11,2 odsto, što je najveći dnevni pad kompanije od marta 2020. godine. Dramatičan pad usledio je nakon što je BMW revidirao svoja očekivanja za 2024. godinu, smanjivši prognozu marže EBIT u automobilskom sektoru na šest do sedam odsto, što je smanjenje od prethodne procene koja je bila od osam do deset odsto.

Ova degradacija je uglavnom pripisana slaboj potražnji u Kini, jednom od najvažnijih tržišta za BMW.

Akcije BMW-a sada se trguju po samo četiri puta većoj vrednosti od njihove prognozirane zarade za 12 meseci.

profimedia

 

BMW-ova vrednost na otvorenom tržištu (43,8 milijardi evra) gotovo je jednaka njihovom prijavljenom neto gotovinskom stanju u automobilskom sektoru (43,2 milijarde evra) na kraju prve polovine 2024. godine, što osvetljava mračnu perspektivu tržišta za buduće izglede rasta kompanije.

Procene evropskih proizvođača automobila dostigle nivoe slične krizi

Ovaj pad procene nije jedinstven za BMW. Pet od šest glavnih evropskih proizvođača automobila doživelo je drastičan pad cena akcija 2023. godine, pri čemu su Stellantis i BMW najviše pogođeni, s gubicima od više od 30 odsto njihove tržišne vrednosti.

Renault je izuzetak, zabeleživši skromno povećanje od tri odsto od početka godine, iako njegova procena ostaje slaba, u skladu s ostatkom sektora.

Porsche AG je jedina kompanija koja ima dvocifren odnos cene i zarade, ali je i ovaj odnos ispod istorijskog proseka.

Volkswagen, koji je nedavno smanjio proizvodnju u Nemačkoj, označivši prvo zatvaranje svojih fabrika u zemlji od 1938. godine, sada trguje po samo tri puta većoj vrednosti od očekivane zarade, što je najniže u njegovoj istoriji.

Kombinovana tržišna procena šest najvećih proizvođača automobila u Evropi iznosi oko 260 milijardi evra, što je manje od polovine tržišne vrednosti Tesle.

Pada prodaja širom Evrope

Prodaja novih automobila u Evropi takođe je opala.

Prema rečima Đorđa Galijersa, analitičara u Goldman Sachs-u, prodaja u avgustu na ključnim tržištima kao što su Francuska, Nemačka, Italija i Španija zabeležila je dvocifrene padove na godišnjem nivou.

Stopa prodaje na godišnjem nivou (SAAR) za ove četiri nacije pala je za 16,7 odssto, što odražava tešku makroekonomsku situaciju u Evropi.

"Verujemo da je vidljivost i dalje niska zbog političkih i makroekonomskih nesigurnosti. Prodaja električnih vozila na baterije je i dalje pod pritiskom i beleži velike padove", napisao je Galijers.

profimedia

 

Šire evropsko automobilsko tržište opterećeno je političkim nesigurnostima, rastućom inflacijom i višim kamatnim stopama, što sve utiče na potrošačku potražnju.

Pored toga, prodaja električnih vozila (EV), koja je nekada bila svetla tačka, sada se suočava s preprekama zbog visokih cena kupovine i bržeg gubitka vrednosti u poređenju sa tradicionalnim vozilima na unutrašnje sagorevanje (ICE).

Opada i konkurentnost Nemačke

Nemačka automobilska industrija, koja čini okosnicu evropskog tržišta automobila, posebno je teško pogođena spoljnjom konkurencijom.

Dr Sajrus de la Rubija, glavni ekonomista u Hamburg Commercial Bank, istakao je ključne izazove koji utiču na nemačke proizvođače automobila:

"Najznačajniji faktor koji utiče na nemački proizvodni sektor je sve veći gubitak globalnog tržišnog udelа nemačkih proizvođača automobila i mašina u korist konkurenata u Kini. Nažalost, ovaj problem je tu da ostane".

Evropski proizvođači automobila su svi zabeležili pad tržišnog udelа u sektoru baterijskih električnih vozila u 2024. godini, kako pokazuje najnoviji Global EV Tracker Banke Amerike.

Tržišni udeo Stellantisa pao je sa 4,0 odsto pre godinu dana na 2,7 odsto u julu, dok je Volkswagen opao sa 7,5 odsto na 6,6 odsto, a Mercedes-Benza na samo 1,9 odsto.

Viši troškovi i sporije prihvatanje električnih vozila

Jedan od značajnih izazova za evropsku auto industriju su visoki troškovi električnih vozila u poređenju sa vozilima na unutrašnje sagorevanje.

Iako nude niže troškove održavanja, početna kupovna cena električnih vozila na baterije ostaje oko 20 odsto viša od cena vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje na ključnim tržištima poput Nemačke i Francuske, čak i nakon državnih subvencija.

profimedia

 

Ovi viši troškovi, zajedno sa brzim napretkom u tehnologiji električnih vozila, doveli su do bržeg zastarevanja starijih modela, što dodatno obeshrabruje širu upotrebu električnih vozila.

Dok se Evropa suočava s makroekonomskim nesigurnostima i žestokom konkurencijom iz Azije, njeni proizvođači automobila se suočavaju sa teškom borbom da povrate tržišno poverenje.

Komentari (0)

Biznis