Biznis vesti

"Kina će nam uzeti sve": Globalni proizvođači automobila u panici, ugrožena im i lokalna tržišta

Komentari

Autor: CNN

05/09/2024

-

09:20

"Kina će nam uzeti sve": Globalni proizvođači automobila u panici, ugrožena im i lokalna tržišta
"Kina će nam uzeti sve": Globalni proizvođači automobila u panici, ugrožena im i lokalna tržišta - Copyright Profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Strani proizvođači automobila decenijama dominiraju kineskim tržištem automobila, prodajući milione vozila i ostvarujući ogroman profit. To zlatno doba se sada naglo bliži kraju.

Brzi uspon domaćih proizvođača električnih vozila (EV) u Kini, kao što su BUD i Xpeng (XPEV), ruši najveće tržište putničkih automobila na planeti i ostavlja najveće svetske proizvođače automobila u velikom gubitku.

Najnoviji znak velikih izazova sa kojima se suočavaju tradicionalni proizvođači automobila pojavio se u ponedeljak, kada je Volkswagen upozorio da bi mogao da zatvori fabrike u Nemačkoj po prvi put u svojoj istoriji, u pokušaju da smanji troškove.

Nemački automobilski gigant zabeležio je pad isporuke u Kini, njegovom pojedinačno najvećem tržištu, za više od četvrtine u odnosu na pre samo tri godine na 1,34 miliona u prvoj polovini ove godine. A prošle godine, kompanija je izgubila svoju krunu kao najprodavaniji kineski brend automobila od BYD-a, titulu koju je držala najmanje od 2000. godine.

Ali Volkswagen, drugi najveći proizvođač automobila na svetu posle Toyote (TM), nije jedina kompanija u nevolji. Ford (F) i General Motors (GM) su takođe među kompanijama koje vide da prodaja i tržišni udeo nestaju u Kini jer lokalni potrošači odbijaju inostrane brendove, kako bi umesto njih kupili kineske.

Gubici, gubici, gubici...

U julu je udeo stranih proizvođača automobila u prodaji automobila u Kini pao na 33 odsto, sa 53 odsto u istom mesecu dve godine ranije, prema podacima Kineskog udruženja putničkih automobila (CPCA).

Profit proizvođača automobila u Kini takođe je pod pritiskom. U kvartalu koji je završen 30. juna, prihod od Toyotinih kineskih zajedničkih preduzeća je opao za 73 odsto u poređenju sa godinom ranije, prema finansijskim izveštajima.

Tanjug/AP/Tatan Syuflana

 

Što je još gore, GM-ova zajednička preduzeća u Kini (ima ih 10 u zemlji) prijavila su uzastopne kvartalne gubitke ove godine. Prodaja američkog proizvođača automobila u Kini prepolovila se sa vrhunca od preko četiri miliona u 2017. - na 2,1 milion prošle godine.

"Vrlo malo ljudi zarađuje novac u Kini", rekla je izvršna direktorka GM-a Meri Bara analitičarima na nedavnom sastaku na temu zarade. "To je neodrživo jer količina kompanija koja tamo gube novac ne može da traje beskonačno. I zaista, kada uđete u vrstu rata cena koji se sada dešava, to je zaista trka do dna".

Kineski brutalni i produženi rat cenama električnih vozila već je iscrpeo nekoliko lokalnih proizvođača automobila. Strani proizvođači automobila takođe su morali da restrukturiraju svoje poslovanje ili zatvore nekada velike operacije u zemlji.

Japanski Mitsubishi Motors je u oktobru objavio da će prekinuti proizvodnju svojih automobila u zajedničkom preduzeću u Kini, nakon godina pada prodaje. Honda (HMC), Hyundai i Ford su takođe preduzeli drastične korake, uključujući otpuštanja i zatvaranje fabrika, kako bi smanjili troškove, prema podacima berze i izveštajima državnih medija.

"Slavni dani … uživanja u visokim stopama rasta i ogromnim profitima (u Kini) su završeni", rekao je Majkl Dan, veteran auto industrije i izvršni direktor Dunne Insights, konsultantske kuće fokusirane na EV.

"Ako ste brend za masovno tržište u Kini, vaši dani su odbrojani".

"Čudo" zvano Tesla

Za globalne proizvođače automobila, iznenadna promena u bogatstvu prati oko dve decenije neprekidnog rasta prodaje i profita u Kini, počevši od ranih 2000-ih. Volkswagen i GM, koji su počeli sa radom u zemlji mnogo godina ranije, uživali su u još dužem periodu finansijskog blagostanja.

Osećaj da se dobra vremena nikada neće završiti bio je toliko jak da je, prema Danu, jedan direktor automobila rekao: "Ovde zarađujemo više novca od Boga".

Čak i nakon što je kineska vlada počela da uliva novac u lokalne proizvođače električnih vozila i baterija sredinom 2010-ih, prema strategiji lidera Si Đinpinga "Made in China 2025", strani proizvođači automobila su nastavili da rastu na tržištu. Kineski potrošači su i dalje preferirali konvencionalne automobile dobro uspostavljenih brendova.

A onda je, objašnjavaju analitičari, stigao Tesla (TSLA). U decembru 2019, prvi Tesla Model 3 proizveden u Kini je sišao sa proizvodne linije u Šangaju i sve se promenilo.

"Preko noći, kao da se dogodilo čudo", rekao je Dan, opisujući to kao "monumentalnu" prekretnicu. 

profimedia

 

"Teslina proizvodnja modela 3 u Šangaju transformisala je perspektivu potrošača o električnim automobilima. Oni su postali 'novi cool'", dodao je.

Tesla je imao "halo efekat" na kineske proizvođače električnih vozila, kao što su BYD, Neo i Li Auto, prema Danu, koji su stalno poboljšavali svoje električne automobile tokom nekoliko godina i bili spremni da iskoriste iznenadni skok potražnje.

Međunarodna agencija za energetiku predviđa da će prodaja električnih i plug-in hibridnih vozila u Kini ove godine dostići 10 miliona, što čini skoro polovinu prodaje automobila u zemlji u odnosu na samo 1,1 milion pre četiri godine.

Smena generacija

Smena generacija je takođe pomogla kineskim brendovima.

"U 1990-im i 2000-im, roditelji su bili ti koji su kupovali mnogo automobila i (oni) nisu verovali nijednom od kineskih brendova", rekao je Tu Le, generalni direktor u Sino Auto Insights, konsultantskoj firmi.

"Trenutno tržište su njihova deca… odrasli su kupujući stvari na Alibabi, kupujući stvari na JD.com, koristeći WeChat, tako da pomisao na kupovinu kineskog brenda nema onu negativnu konotaciju kao ranije", rekao je za CNN.

Poznati proizvođači automobila bili su zatečeni naglim prelaskom na električna vozila u Kini. Tajming je samo pogoršao stvari: mesecima nakon što je Tesla pokrenuo potražnju za električnim vozilima, Kina je ušla u višegodišnje zatvaranje zbog korona virusa.

Direktori automobilskih giganata nisu mogli svake godine da posećuju Kinu da vide šta se dešava, rekao je Le.

Kada im je konačno sinulo koliko su njihove firme zaostajale u svemu, od softvera za vozila i brzine proizvodnje do tehnologije baterija i kontrole lanaca snabdevanja ključnih za pravljenje električnih vozila, bilo je skoro prekasno da se povrati izgubljeno tlo.

Profimedia

 

Prošle godine, BYD je prodao rekordnih 3,02 miliona vozila širom sveta, uključujući plug-in hibride, za 62 odsto više u odnosu na 2022. Za poređenje, Volkswagen je isporučio 1,02 miliona električnih i plug-in hibridnih vozila, što je 26 odsto više u odnosu na 2022. U međuvremenu, Tesla, koji proizvodi samo potpuno električne automobile, prodao je 1,8 miliona vozila.

"Globalni proizvođači automobila su ubili aztečeni električnim vozilima, uljuljkani u samozadovoljstvo godinama pobeđivanja u prodaji vozila na benzin", napisao je Dan u nedavnom biltenu.

"Skoro svaki ne-kineski brend… oseća se šokirano dok gleda kako njihov tržišni udeo nestaje".

Novi centar svetske automobilske industrije 

Ali, kineski proizvođači električnih vozila nisu zadovoljni uspehom samo kod kuće.

Izvoz putničkih automobila ove zemlje raste: skočio je za više od 60 odsto prošle godine u poređenju sa prethodnom godinom - na 4 miliona. Po nekim merilima, Kina je postala najveći svjetski izvoznik automobila, ispred Japana i Nemačke. Više od četvrtine tog izvoza bilo je električno, prema CPCA.

Do 2030. godine, kineski proizvođači automobila bi mogli da vide svoj udeo na globalnom tržištu električnih vozila udvostručen na otprilike trećinu, predviđa UBS, pri čemu će evropske firme pretrpeti najveći gubitak tržišnog udela kao rezultat.

Pretnja koju ova situacija predstavlja za čuvenu automobilsku industriju Evrope i Severne Amerike izazvala je talas povećanja carina na elektromobile proizvedene u Kini. Ali nije jasno da li će veće uvozne carine biti dovoljne da zaustave napad.

Za povratak u Kinu — tržište koje je preveliko da bi se u potpunosti napustilo i koje brzo postaje globalno središte za proizvodnju i izvoz električnih vozila — globalni proizvođači automobila se u velikoj meri oslanjaju na lokalna partnerstva.

Prošle godine, Volkswagen je kupio 5 odsto udela u Xpengu za 700 miliona dolara i dogovorio strateško partnerstvo za zajednički razvoj vozila dok pokušava da preokrene pad prodaje u Kini.

Tanjug/AP/Michael Kappeler

 

 

Nekoliko meseci kasnije, Stellantis (STLA), koji proizvodi automobile Citroen, Fiat i Peugeot, kupio je 20 odsto udela u kineskom proizvođaču električnih vozila Leapmotor za oko 1,5 milijardi evra.

Počevši od ovog meseca, Stellantis će početi da prodaje Leapmotor vozila u devet evropskih zemalja, naglašavajući rastući uticaj kineskih EV brendova i na prekomorskim tržištima.

U isto vreme, kineski proizvođači automobila ubrzano povećavaju svoje globalno prisustvo, a BYD planira fabrike na Tajlandu i u Mađarskoj, između ostalih zemalja. Kompanija takođe kupuje svog nemačkog distributera Hedin Electric, u cilju rasta u Evropi, navodi se u saopštenju od petka.

"Novi centar svetske automobilske industrije je Kina", kaže Dan.

"Svi još uvek pokušavaju da odgovore na pitanje: kuda će se cela stvar kretati? Kako da se takmičimo sa Kinezima?".

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis