Biznis vesti

Ukrajinska blokada ruske nafte razljutila Mađarsku i Slovačku: Ko će sve biti pogođen odlukom Kijeva

Komentari

Autor: Euronews Srbija

24/07/2024

-

18:56

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Ruska energetska kompanija Lukoil u julu nije isporučivala naftu preko Ukrajine u Slovačku i Mađarsku pošto je prethodno Kijev stavio Lukoil na novu listu sankcija. Ukrajina je prošlog meseca pooštrila sankcije protiv Lukoila, glavnog snabdevača energenata za Mađarsku i Slovačku, čime je u suštini zabranila tranzit nafte prema srednoj Evropi kroz ukrajinski deo naftovoda Družba. Mađarska i Slovačka dobijaju trećinu, odnosno polovinu potrebne nafte ovim putem.

Ministar spoljnih poslova Mađarske Peter Sijarto je poručio da Ukrajina krši sporazum sa Evropskom unijom, u kojem stoji da ne može blokirati tranzit energenata preko Ukrajine u zemlje Evropske unije i dodao da Evropska komisija sada mora da pokaže da li je sposobna da zastupa evropske interese.

On je rekao da će Mađarska blokirati sredstva Evropske unije za zemlje članice koje su u Ukrajinu slale municiju, ako Kijev ne dozvoli da ruska nafta prođe kroz naftovod na njenoj teritoriji.

Energetičar Miloš Zdravković smatra da će Ukrajina morati da napusti odluku o blokadi ruske nafte kroz svoju teritoriju, jer je Kijevu potrebna pomoć evropskih proizvođaca struje da preživi sledeću zimu.

"Ovo je sada baš jednostrani potez ukrajinske države i jednostavno sada se očekuje odgovor centralno-evropskih država, pre svega proizvođača električne energije. To je ono što sada Ukrajincima fali. Mislim da će Ukrajina morati da napusti  tu odluku, jednostavno fali im pomoć sa svih strana, bez struje teško da će moći da prežive sledeću zimu", rekao je Zdravković za Euronews Srbija.

Euronews

Evropska komisija spremna je da posreduje u rastućem sporu između Mađarske i Slovačke, s jedne strane, i Ukrajine, s druge, zbog odluke Kijeva da pojača sankcije Lukoilu, korporaciji sa sedištem u Moskvi, i shodno tome ograniči tranzit ruske sirove nafte preko svoje teritorije.

Kijev tvrdi da su kazne neophodne da bi se smanjili prihodi Kremlja koji podržavaju vojnu invaziju, dok se Budimpešta i Bratislava žale da prekid u snabdevanju energijom ugrožava njihove ekonomije. Više o tome možete pročitati OVDE.

U zajedničkom pismu, Mađarska i Slovačka su zatražile od Komisije da interveniše i pokrene proceduru konsultacija u skladu sa Sporazumom o pridruživanju EU-Ukrajina.

"Rekli smo ukrajinskim vlastima da je to bila neshvatljiva, neprihvatljiva i neprijateljska odluka. Čudno je da zemlja koja teži da se integriše u EU ozbiljno ugrožava snabdevanje energijom dve zemlje članice", saopštio je Peter Sijarto.

Ko će biti u problemu?

Postavlja se pitanje šta će ukrajinska blokada nafte značiti za tržište nafte i koga će sve pogoditi.

"Ako govorimo da će Lukoil biti u problemu, neće. Biće ove centralno evropske države, pre svega Češka, Slovačka i Mađarska, uzročno posledično možemo i mi, mada mi nismo vezani na Družbu direktno, mi se snabdevamo preko Janafa, jadranskog naftovoda", rekao je Zdravković.

profimedia

 

Kada je reč o trgovini naftom, Zdarvković navodi da je nafta sličnog izgleda, ali da je zbog svoje strukture veoma različita, kao i da su rafinerije koje su građene svuda u svetu dizajnirane za određeni tip nafte.

"Tako je, recimo, u bivšem Sovjetskom Savezu, odnosno istočnom lageru, deo nafte koji je predviđao konzum, pre svega iz Rusije, dizajnirana na jedan način. Rafinerije koje su dizajnirane za kazahstansku ili iračku naftu su drugačije, recimo Rafinerija u Pančevu je dizajnirana da prima iračku, odnosno kazahstansku naftu", rekao je on.

Prema njegovim rečima, Mađarska može da dođe do sirove nafte sa drugih strana, ali mađarske rafinerije su dizajnirane da troše rusku naftu.

Zdravković je objasnio da je za proizvodnju dizela neophodno vakuum gasno ulje, koje se proizvodi i u Rusiji, naročito za taj ruski tip nafte, a koje je neophodno za proizvodnju dizela.

"Kada je Evropa uvodila sankcije, ona je vodila račun o svojim članicama tako da neke države nisu bile pod tim udarom, odnosno mogle su da uvoze pre svega vakuumsko gasno ulja i naftu koja je dolazila iz Rusije. To se pre svega odnosilo na rafinerije na obalama Crnog mora i poljske rafinerije, jer one su dizajnirane bile za tu naftu. U ovom slučaju Mađarska je u najvećem problemu jer su njene rafinerije dizajnirane na rusku naftu", rekao je Zdravković.

Nafovod Srbija-Mađarska 

Među zajedničkim projektima u energetskom sektoru, najavljena je gradnja naftovoda Srbija-Mađarska, koja bi trebalo da počne već naredne godine.

Ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović je u martu u Budimpešti razgovarala sa ministrom spoljnih poslova i spoljne trgovine Mađarske Peterom Sijartom o zajedničkim projektima u energetskom sektoru i saradnji dve države u oblasti gasa, nafte i snabdevanja strujom.

Tada je saopšteno da je naftovod Srbija-Mađarska označen kao jedan od prioritetnih projekata za obe države u energetskom sektoru. Više o tome možete pročitati OVDE.

Upitan o tom projektu u trenutnoj situaciji, Zdravković je rekao da je dobro da Srbija diversifikuje pravce snabdevanja, navodeći da je kritikovao odluku o naftovodu Srbija-Mađarska.

On smatra da ako je neko želeo već da diversifikuje pravce snabdevanja, onda je trebalo da pravi naftovod ka rumunskoj luci Konstanci, koji bi bio u startu skuplji.

"Na obalama Crnog mora dostupna je i ruska, i kazahstanska, iračka i koja god nafta. Ovako smo, kada govorimo o diversifikaciji, osuđeni na Družbu. Opet mislim da je dobro da imamo alternativne pravce snabdevanja. Ovo je bilo bolje, ali ne verujem da će to biti propala investicija", rekao je Zdravković govoreći o planiranoj gradnji naftovoda Srbija-Mađarska.

Komentari (0)

Biznis