Mesec dana akcije "Bolja cena": Kolike su uštede po jednoj kupovini i koji će još proizvodi pojeftiniti do kraja godine
Komentari13/10/2023
-20:01
U prodavnicama širom Srbije već mesec dana nude se proizvodi sa oznakom "Bolja cena" u okviru akcije koju je država dogovorila sa više trgovinskih lanaca. Mleko, jogurt, sir, pašteta, pileći parizer, pasulj, kafa, keks, šampon, pelene za bebe, deterdžent - neki su od 36 proizvoda koji se u okviru te akcije nude potrošačima u više od 2.500 prodavnica u Srbiji.
Trgovci odlučuju koje će proizvode sa spiska Ministarstva i kada ponuditi po nižim cenama.
Mesec dana posle početka akcije "Bolja cena" možemo reći da su njeni efekti bolji nego što smo očekivali, izjavio je ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović i naveo da je promet nekih proizvoda čija je cena snižena u ovoj akciji porastao i za 1.000 odsto.
"Nećete se iznenaditi o kom proizvodu je reč. Reč je o parizeru ali je skočio i promet za jogurt, sok od jabuke za 800 odsto, što pokazuje koliko ljudima znači pojeftinjenje ovih proizvoda", rekao je on za RTS.
Momirović je ranije rekao da je osnovni cilj akcije zaštita standarda građana, a da je ušteda u kućnim budžetima i nekoliko hiljada dinara.
Šta kažu kupci?
U marketima većih trgovinskih lanaca, uz uobičajene popuste, jasno je označeno i koji se proizvodi nude u okviru akcije "Bolja cena".
Najviše se prodaju osnovne životne namirnice, ono što se svakodnevno koristi - mlečni proizvodi, zejtin, brašno, krompir, testenina.
Pojedini potrošači u Nišu za Euronews Srbija kažu da im znači svaki dinar uštede. Oni navode da su uštede posle jedne kupovine nekoliko stotina dinara, a da to posebno znači penzionerima.
"Kupujem, ali često su prazne police gde su bolje cene. Na svakom računu uštedim od 200 do 300 dinara. Dobra je ušteda za penzionere", rekao je jedan kupac iz Niša.
I njegova sugrađanka navodi da se štedi prilikom svake kupovine proizvoda u okviru akcije jer je značajan popust.
Ima i onih koji kažu da su ponuđene količine proizvoda u akciji simbolične i da mnogi ne primećuju etikete sa oznakom "Bolja cena".
"Mnogi i ne vide te etikete sa natpisima Bolja cena, kao što ja ne primećujem. Verovatno su opterećeni kupovinom da možda nađu nešto bolje od 'bolje cene'", rekao je jedan potrošač.
Pojedini navode da ima artikala koji su "još bolje cene od te 'bolje cene'.
Kakvi su efekti akcije
Više od 350 različitih proizvoda u ovom trenutku u 36 kategorija je na akciji.
Za mesec dana konstantno se povećavao broj proizvoda koji su deo akcije, a s druge strane povećavao se i broj trgovaca koji u njoj učestvuju.
"Kada smo počeli pre mesec dana bili smo na oko 2.500 prodavnica kod 12 nacionalnih trgovinskih lanaca. U ovom trenutku smo već prešli broj od 2.700 radnji. Veoma sam zadovoljan što su nam se priključili regionalni i neki lokalni lanci", rekao je za Euronews Srbija pomoćnik ministra unutrašnje i spoljne trgovine Žarko Malinović.
Navodeći da akcija "Bolja cena" ne suspenduje konkurenciju, Malinović je rekao da svi proizvodi koji su označeni oznakom "Bolja cena" beleže rast prodaje.
"Kod nekih proizvoda je to iznenađujuće. Na primer, sok poznatog brenda kod jednog trgovinskog lanca imao je rast prodaje od preko 1.200 procenata, deterdžent našeg domaćeg proizvođača kod drugog trgovinskog lanca je imao rast prodaje od 900 posto, jabuke kod trećeg, i pasulj gradištinac, takođe su imali prodaju za 300 ili 400 posto više. To znači da građanima i te kako znače sniženja koja smo omogućili", kaže Malinović.
Prodaja, dodaje, ide toliko dobro da se često desi da neki od ovih proizvoda nisu dovoljno izloženi.
Malinović je rekao da su trgovci pokazali spremnost da se odreknu značajnog dela svojih bruto marži ali i shvatili da i proizvođači moraju to da prate.
"Kroz parizer, o kojem smo najviše pričali, shvatili smo da snaga brenda više nije toliko velika koliko je nekad bila, i da je građanima i te kako važno da oni u istom kvalitetu mogu jeftinije da kupe neki proizvod", kaže Malinović.
On je naveo da je za trgovce bilo važno da se skine stigma sa njih da su oni ti koji stvaraju ekstra profit i to da pokazuju da dele okolnosti globalne krize sa građanima.
Može li akcija da se produži
Za sada je trajanje akcije "Bolja cena" ograničeno do kraja godine. Malinović je rekao da veruje da će sigurno postojati sa strane privrede želja da se nastavi sa akcijom.
U međuvremenu, Momirović je za RTS najavio da se razmišlja o proširenju akcije u narednom periodu, a na pitanje koji bi proizvodi mogli da pojeftine rekao je da je pre svega reč o onim proizvodima koji su značajni za pripremanje slava, ne precizirajući o kojim se tačno artiklima radi.
"Omogućili smo ljudima da kupuju po nižim cenama, nastavićemo sa ovoj akcijom koja doprinosi očuvanju standarda građana. Očekujemo da inflacija nastavi da pada, posle martovskog vrha, kada je bila veća od 16 odsto, smanjivala se, a očekujemo da u oktobru bude i jednocifrena", rekao je Momirović.
Za ekonomiste je akcija "Bolja cena" pokušaj suzbijanja inflacije i signal trgovcima da izjednače cene sličnih proizvoda. Smatraju da je sa talasom poskupljenja dobro da država interveniše bar kada su u pitanju cene osnovnih životnih namirnica.
"Ne možemo očekivati neku stabilizaciju stanja, opadanje inflacije, ali zaštita životnog standarda stanovništva kao jedna od mera se ogleda i u tome da se cene osnovnih životnih namirnica barem zadrže na nekom nivou u određenom vremenskom periodu. S druge strane, ne možemo u dužem vremenskom roku da zadržavamo delovanje tržišta, jer samo dejstvo tržišta reguliše odnose ponude i tražnje, i ne možemo favorizovati kupce na štetu prodavaca jer oni neće biti stimulisani da prodaju proizvode po tako niskim cenama u dužem vremenskom periodu", rekla je za Euronews Srbija profesorka Ekonomskog fakulteta u Nišu Snežana Radukić.
Komentari (0)