Šta je sve pojeftinilo: Od sutra nove cene za još 16 proizvoda, mere usvojene i u Hrvatskoj i Severnoj Makedoniji
Komentari19/09/2023
-11:43
Šesnaest novih proizvoda, u okviru akcije "Bolja cena – cena za narod", od sutra će se naći na rafovima u prodavnicama širom Srbije. U akciji, koja će trajati do kraja decembra, biće više od 30 proizvoda koji će se prodavati po nižim cenama.
Državni sekretar u ministarstvu trgovine Žarko Malinović kaže za Euronews Srbija da je najnovijim pojeftinjenjima konkurencija dobavljača namirnica u trgovini suzbijena. Kako je objas im kada pustite konkurenciju i pokrenete inicijativu, možete da očekujete pozitivne efekte i to je ono čemu mi težimo", rekao je on.
Podsetimo, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u nedelju najavio da će nakon 20 proizvoda, koji su već na akciji od 13. septembra, novih 16 artikla pojefitneti. Kako je objasnio, oni će se prodavati se pod oznakom "Bolja cena", a sniženje se odnosi na namirnice, proizvode za ličnu higijenu i kućnu hemiju.
Dakle, potrošači u Srbiji će u ponudi od srede na rafovima imati ukupno 36 proizvoda koji će se prodavati po nižim cenama, a ovo je njihov spisak: domaća mermelada biće snižena sa 290 na 199 dinara, domaći džem sa 339 na 229 dinara, ulje sa 160 na 144 dinara, brašno tip 500 sa 79 na manje od 50 dinara, keks "Petit" sa 180 dinara na 119 dinara, namaz "Sirko" sa 217 na 159 dinara, pasulj gradištanac sa 349 na 259 dinara, grašak smrznuti sa 180 na 139 dinara, kupus kilogram sa 100 na 69 dinara, "Dobro jutro" margarin, dijetalni sa 102 na 79 dinara, kiselo mleko "Moja kravica" sa 85 na 64, viršle 109 na 79 dinara, jetrena pašteta sa 75 na 49 dinara, luk sa 99 na 79 dinara, sapun sa 70 na 49 dinara, pasta za zube sa 150 na 99 dinara.
"Nismo želeli da država ograničava cene, već da pospešimo da to radi samo tržište"
Milanović kaže da je cilj države bio da se podstakne konkurencija među trgovinskim lancima koja će uticati na to da cene idu nadole.
"Uspeli smo da kroz ovu inicijativu trgovci shvate koliko je važno da u ovom trenutku oni preuzmu dodatni napor na sebe. Mi zbog toga nismo išli sa uredbom kojom ograničavamo cene, takve mere nikada ne donose efekte. Sada imamo situaciju da se svi trgovci međusobno takmiče ko će biti konkurentniji na tržištu", objasnio je.
On je naveo primer dva trgovinska lanca od kojih jedan, kako kaže, inače ima strategiju niskih cena, dok drugi preferira prodaju premijum proizvoda. Kako dodaje, potrošačka korpa je u tom smislu bila vidno jeftinija i kod jednih i drugih.
"Ja sam obavio kupovinu i kod jednog i kod drugog, pre početka akcije i kada je akcija počela. U jednom su mi proizvodi iz korpe koštali 11.150 dinara, kada je počela akcija sam platio 7.350 dinara. U drugom trgovinskom lancu koji ima strukturu ponude premijum proizvoda, sam proizvode u korpi pre akcije platio 23.000 dinara, kada je počela akcija iste proizvode platio 13.000 dinara. To je suština. Mi sada imamo situaciju da nas zovu dobavljači i da pitaju na primer zbog čega je baš to ulje na akciji? Onda nude da se cena njhovog ulja snizi. Tako dođemo do toga da se oni međusobno takmiče. Ne ugrožavamo radna mesta. Trgovina je najveći poslodavac u našoj zemlji", kazao je on.
On je podsetimo na odluku vlasti iz 2011. i 2012. godine kada je država uvodila maržu na određene proizvode nakon čega su se vidle negativne posledice.
"Kada smo uvodili maržu na prodizvode, imali smo kao rezultat da za godinu dana imamo 6.000 manje maloprodajnih objekata. Te radnje su zatvorene kao direktan rezultat tih mera. Tada propisana mera koja je stupila 1.01.2012.godine govorila je da su ograničene marže samo prodavcima. Svi ostali u lancu su podizali cene", rekao je.
Ilić je takođe naveo i strani trgovinski lanci koji posluju u Srbiji takođe na svojim rafovima procentualno imaju veliki broj robe koja je proizvedena u Srbiji.
"U nekima od njih je u prehrani više od 80 odsto na policama srpski proizvod. Oni su generator srpske ekonomije. Špagete su jedan od proizvoda koji su na akciji i koje mi koristimo. U mojoj kući se koristi parmezan i moj sin me pita zašto i on nije na akciji. Mi stvarima nismo pristupali na način šta nam se sviđa. Mi smo dubinski analizirali šta ima prostora da se snizi i kakva će biti konkurencija i koji su važni za naše građane", rekao je on.
Šta je već pojeftinilo?
Podsetimo, kako je Euronews Srbija već pisao cene 20 artikala od 13. septembra je već sniženo a kupci ih mogu prepoznati kad vide oznaku "Bolja cena".
Niža cena 20 artikla među kojima su pileći parizer, jogurt, testenina, kupka i šampon za decu i odrasle, deterdžent i kafa dogovorena je na sastanku ministra unutrašnje i spoljne trgovine Tomislava Momirovića i predstavnika maloprodajnih trgovinskih lanaca.
Ministar Momirović je tada na svom instagram nalogu objavio spisak proizvoda sa nižom cenom. To su: pileći parizer umesto 399 dinara, košta 259,99 dinara, jogurt umesto 164,90 ima cenu od 139,90 dinara, deterdžent za posuđe ne bi trebalo više da košta 126 već 69,99 dinara, dok cena špageta umesto 75, sada trebalo da iznosi 49,99 dinara. Takođe, dugotrajno mleko od danas košta 95 dinara umesto 109,9, dvolitarski sok od jabuke umesto 120 košta 80 dinara, krompir 60 umesto 89 dinara, domaći začin 50 umesto 70 dinara, šampon za bebe 69,99 umesto 107,99 dinara, dok kafa Dobro umesto dosadašnjih 139,99 dinara može da se pazari za 89,99 dinara.
Pojeftinjenje u Hrvatskoj i Severnoj Makedoniji
Kako zagrebački mediji pišu, Vlada u Hrvatskoj je predstavila novi paket mera čiji je osnovni cilj održavanje povoljnih cena energije i zaštita od inflacije.
Prošle nedelje, kako HRT piše, kako je saopštila vlada, ograničene su cene 30 proizvoda u trgovinskim lancima. Takođe, održavaju se i sastanci sa predstavnicima 10 velikih trgovačkih lanaca o vraćanju cena određenog broja proizvoda na nivo s kraja prošle godine.
Nakon Srbije i Hrvatske, i u Severnoj Makedoniji cene određenih proizvoda biće snižene od srede, nakon što Vlada sutra donese odluku. Cena nekih proizvoda biće niža za 10 odsto u odnosu na cenu od 1. avgusta.
"Pozivam sve zainteresovane strane u našoj zemlji, proizvođače i trgovce, čiji proizvodi nisu na listi, da se obrate ministarstvu radi proširenja asortimana jeftinijih proizvoda. Imaću sastanak i sa proizvođačima i sa distributerima pića, sa ciljem njihovog uključivanja u smanjenje cena koje će važiti do 30. novembra", rekao je ministar ekonomije Krešnik Bekteši.
Na listi su gotovo svi prehrambeni proizvodi iz pekarske, mesne i mlečne industrije, a određeni su prema listi Državnog zavoda za statistiku i njihovoj metodologiji po kojoj se ti proizvodi najviše konzumiraju u zemlji.
Komentari (0)