Trka s vremenom na život i smrt: Intenzivna potraga za nestalom podmornicom u Atlantiku, najnoviji trag daje tračak nade
Komentari21/06/2023
-12:38
I dalje je u toku potraga za podmornicom "Titan" sa petoricom putnika koja se izgubila negde u prostranstvima Atlantskog okeana, na putu do olupina Titanika. Pored nepregledne vode i teških uslova, ni vreme nije saveznik spasiocima - veruje se da u podmornici ima dovoljno kiseonika da potraje do četvrtka ujutru.
Poslednja vest koja govori o toku potrage, jeste da su kanadske vojne službe detektovale podvodne zvuke u udaljenom delu severnog Atlantika.
Saopštenje američke obalske straže nije dalo više detalja o tome šta misle odakle bi ti zvuci mogli da potiču, ali je ovim kratkim izveštajem ipak pružen tračak nade porodicama putnika u podmornici, kao i svima ostalima koji se nadaju njihovom bezbednom povratku.
U podmornici su Stokton Raš, osnivač kompanije "OceanGate" koja organizuje ekspediciju, zatim britanski milijarder Hamiš Harding, otac iz sin iz jedne od najbogatijih pakistanskih porodica Šahzada i Sulejman Davud, kao i stručnjak za Titanik Pol-Anri Naržole.
I dalje ostaje pitanje na koji način bi spasilački timovi mogli da dosegnu podmornicu, koja bi mogla biti i na dubini od oko 3.800 metara, blizu olupine Titanika.
"Podvodni zvuci" bez detaljnijih objašnjenja
Obalska straža SAD je u saopštenju navela da su Kanađani "registrovali podvodne zvuke u oblasti koja se pretražuje, a nakon što je tamo poslat robot uz negativne rezultate, potraga se nastavila", navodi AP.
"Podaci sa (kanadske) P3 letelice podeljeni su sa stručnjacima američke mornarice radi dalje analize, koja će biti razmotrena u budućim planovima za pretragu", navodi se u saopštenju obalske straže.
Američki zvaničnici ovo su rekli nakon što je list "Roling stoun", pozivajući se na informacije iz ministarstva unutrašnjih poslova SAD, naveo da su spasilački timovi "čuli lupanje u tom području na svakih pola sata".
U podvodnim nesrećama, kada posada ne može da komunicira sa ljudima na površini, oslanja se najčešće na lupanje kako bi sonarni radari mogli da detektuju ove zvuke. Međutim, niko od zvaničnika nije rekao da je konkretno to slučaj ovde, a što se tiče zvukova, oni mogu doći iz mnogo različitih izvora.
Među onima kod kojih su ove vesti izazvale dozu optimizma, nalazi se i Ričard Gario de Kaje, predsednik Kluba istraživača kome pripadaju nestali Britanac i stručnjak za Titanik. On je, u otvorenom pismu članovima svog kluba, rekao da "imaju mnogo više vere u pronalazak" nakon što su razgovarali sa zvaničnicima u Kongresu, američkoj vojsci i Beloj kući.
Tri transportna aviona C-17 američke vojske korišćena su za premeštanje komercijalne podmornice i prateće opreme iz Bafala u Njujorku u Sent Džons, Njufaundlend, kako bi se pomoglo u potrazi, rekao je portparol komande za vazdušnu mobilnost SAD.
Kanadska vojska je saopštila da je obezbedila patrolni avion i dva površinska broda, uključujući i jedan specijalizovan za ronilačku medicinu. Takođe je ispustio sonarske bove da osluškuje bilo kakve zvukove sa Titana.
Upozorenje bivšeg zaposlenog
Prema nekim informacijama, postojala su značajna upozorenja o bezbednosti plovila i tokom procesa same proizvodnje.
Dejvid Lokridž, bivši direktor morskih operacija u kompaniji "OceanGate", napisao je inženjerski izveštaj 2018. godine u kom se navodi da je podmornici, koja je tada bila u razvoju, potrebno više testiranja, jer bi putnici mogli biti ugroženi kada se dostignu "ekstremne dubine"., naveo je AP
Kompanija je tužila Lokridža te godine, optužujući ga da je prekršio sporazum o neotkrivanju podataka, a on je podneo protivtužbu, navodeći da je nepravedno otpušten zbog postavljanja pitanja o testiranju i bezbednosti. Slučaj se rešio pod neobjavljenim uslovima nekoliko meseci nakon što je pokrenut.
Lokridžova zabrinutost se prvenstveno fokusirala na odluku kompanije da se osloni na osetljivo akustično praćenje (zvuke pucanja koje proizvodi trup pod pritiskom) da bi se otkrili nedostaci, a ne na skeniranje trupa. On je naveo da su mu iz kompanije rekli kako ne postoji oprema koja bi mogla da izvrši takav test na trupu od karbonskih vlakana debljine 12,7 centimetara.
"To je bilo problematično, jer bi ova vrsta akustične analize pokazala samo trenutak kada je komponenta pred kvarom, što su često milisekunde pre implozije, i ne bi otkrila bilo kakve postojeće nedostatke pre pritiska", navodi se u Lokridžovoj protivtužbi.
Dalje, podmornica je dizajnirana da dostigne dubine od 4.000 metara, gde se olupine Titanika nalaze. Međutim, Lokridž kaže da je deo za razgledanje bio sertifikovan samo za dubine do 1.300 metara, kao i da "OceanGate" nije hteo da plati proizvođaču da napravi i taj deo otpornim na dubinu do 4.000 metara.
"Ovakav potez izlaže putnike potencijalnoj ekstremnoj opasnosti u eksperimentalnoj podmornici", navodi se u protivtužbi Lokridža.
Kompanija je, međutim, navela da Lokridž "nije inženjer i nije bio angažovan niti mu je traženo da obavlja inženjerske usluge na 'Titanu'".
"Otpušten je nakon što je odbio da prihvati uveravanja glavnog inženjera kompanije da je protokol za akustičko praćenje i testiranje, u stvari, pogodniji za otkrivanje bilo kakvih nedostataka, nego skeniranje", navodi se u tužbi kompanije.
Potraga 700 kilometara od Njufaundlenda
Podmornica "Titan" je deo misije koju predvodi kompanija "OceanGate", a cilj putnika je bio da posete olupine čuvenog broda Titanik i zabeleže ono što su videli na jedinstvenom putovanju.
Podmornica se traži nekih 700 kilometara južno od Sent Džonsa, odnosno Njufaundlenda. Američka obalska straža poslala je svoje letelice, a pridružili su joj se i kanadski avioni od kojih su neki opremljeni podvodnim sonarom. Sonarne bove su takođe raspoređene u tom području.
Brod "Polarni princ" koji je bio zadužen za praćenje podmornice, izgubio je kontakt sa njom oko sat i 45 minuta nakon što je porinuta u nedelju.
U podmornici je bilo dovoljno kiseonika za četiri dana, rekao je za AP Dejvid Konkenon, savetnik u kompaniji "OceanGate", a to znači da spasioci moraju da rade brzo, ali im nepregledni okean otežava posao.
Podmornica je dizajnirana tako da može da primi tačno pet osoba dnevno, u njoj nema stolica niti bilo kakvih sedišta, a putnici sede na podu, bez cipela, skrštenih nogu. Na prednjoj strani nalazi se mali toalet.
Karte za ovu misiju, pod nazivom "Titanic Dive Experience 2023", koštaju 250.000 dolara, i tu je uključeno osmodnevno putovanje uz ronjenje do olupine Titanika.
Koliko je ova ekspedicija opasna, svedoči i izjava Majka Rajsa, pisca i producenta iz Njujorka koji je prošle godine išao "Titanom".
"Potpisujete ugovor o odricanju od odgovornosti, u kome se nekoliko puta navodi da biste mogli da umrete na putovanju. Na prvoj stranici vam pominju smrt tri puta, tako da nikada ne prestanete da mislite o tome. Dok sam ulazio u podmornicu, pomislio sam da bi to mogao biti moj kraj", opisao je Rajs za BBC prošlogodišnje iskustvo.
Komentari (0)