Otvorena obilaznica oko Beograda: Od sutra će tranzitni saobraćaj biti izmešten iz prestonice
Komentari28/06/2023
-18:49
Obilaznicom oko Beograda, od Dobanovačke petlje do Bubanj Potoka, od sutra će se moći za manje od pola sata, u šest saobraćajnih traka. Poslednja deonica obilaznice od Straževice do Bubanj Potoka svečano je otvorena večeras uz prisustvo državnog vrha, a od sutra će njome krenuti redovan saobraćaj. Ugovorena vrednost radova, na tri deonice završenog sektora B, iznosi 227,7 miliona evra.
Višedecenijski san izmeštanja dela saobraćaja iz prestonice uskoro će biti ostvaren. Na sektoru B obilaznice oko Beograda, ukupne dužine 20,4 kilometra, izgrađena su četiri tunela, 22 mosta i dve velike petlje.
Zadovoljstvo zbog šanse da kompanije iz Kine i Azerbejdžana učestvuju u izgradnji obilaznice oko Beograda i da na taj način dodatno ojačaju saradnju sa Srbijom, večeras su na njenom otvaranju izrazili ambasadori tih zemalja Čen Bo i Kamil Hasijev.
Vučić: Predložiću da se obilaznica nazove po Mrkonjiću
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras da će predložiti da se obilaznica oko Beograda nazove po Milutinu Mrkonjiću koji je godine posvetio njenoj izgradnji.
"Važno mi je da kažem, moj će predlog biti, ne znam da li će biti pihvaćen da nova obilazica dobije ime po Milutinu Mrkonjiću koij se najduže čini mi se od 1991, kada smo krenuli u radove, bavio obilaznicom", rekao je predsednik Srbije na otvaranju saobraćajnice.
"Nije važno što smo mi uradili više kilometara, teži posao i više platili, nego ranije, on je živeo u težim vremenima i uslovima i to moramo da pošutjemo i dao je više energije nego neki koji su živeli u srećnim vremenima", rekao je Vučić na svečanoj ceremoniji otvaranja obilaznice.
Mrkonjić je bio jedan od osnivača SPS-a, počasni poredsednik te stranke i ministar za infrastrukturu i saobraćaj, a preminuo je u novembru 2021. godine u 80. godini.
Vučić je naglasio da se danas na Vidodvdan kada se sve vidi, i na primeru obilaznice oko Beograda vidi koliko je Srbija u stanju da gradi puteve i završava poslove iz prošlosti, davno započete i obustavljene, kao i to koliko se zemlja voli.
Predsednik je zahvalio svima koji su učestvovali u izgradnji obilaznice i naglasio da nas još mnogo toga čeka u najlepšoj Srbiji.
Ova obilaznica, moderni Skadar na Bojani gradio se baš tako, epski, mučno i dugotrajno 17 puta po tri godine dana, rekao je Vučić i podsetio da se planovima o obilaznici započelo 1970-ih godina.
Ambasadorka Kine u Beogradu, Čen Bo, govoreći na svečanom otvaranju čestitala je svima i istakla da joj je drago jer su realizaciji tog značajnog projekta doprinos dali kineske kompanije i kineska Vlada.
"Danas je veliki dan ne samo za Srbiju već i za kinesko-srpsku saradnju", navela je Čen Bo.
Istakla je da je tokom izvođenja projekta posetila gradilište i svedočila trudu koji su graditelji iz Srbije, Kine i Azerbejdžana uložili kako bi izgradili obilaznicu.
Potpredsednik kompanije Power Construction Corporation of Ćina Ltd Liu Šaušen želeo rekao je da će od danasvozila koje putuju od istočnog pravca puta E-75 moći da zaobiđu Beograd, i da je to posebna prilika za slavlje kako za putnike tako za stanovnike Beograda.
Ambasador Azerbejdžana u Beogradu Kamil Hasijev rekao je da se prijateljski odnosi Azerbejdžana i Srbije uspešno razvijaju i da su dosegli nivo strateškog partnerstva.
"Naša privredna saradnja se razvija i ima veliki potencijal o čemu svedoči ovaj veličanstveni projekat. Uprkos pandemiji i negativnim kretanjima u svetskoj ekonomiji naša saradnja se razvija", naveo je Hasijev.
Napomenuo je da je zvanična poseta predsednika Azerbejdžana Beogradu Ilham Alije i poseta Vučića Bakuu dale novi podsticaj produbljavanju strateškog partnerstva između dve zemlje.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je pre svečanog otvaranja krenuo u vožnju sa predstavnicima medijima na završenoj poslednjoj deonici obilaznice oko Beograda, od tunela Straževica do Bubanj Potoka. Sa Vučićem su u autobusu i ministri Siniša Mali i Goran Vesić, gradonačelnik Beograda Aeleksandar Šapić, kao i ambasadorka Kine Čen Bo i predstavnici Puteva Srbije, Koridora Srbije i izvođača radova.
"Ovo će biti najznačajnija saobraćajnica na kojoj ćemo izmestiti kamione iz centra grada. Završili smo ono što je bila ideja još 1972. godine", rekao je Vučić tokom vožnje novim autputem.
Podsetio je da je gradnja krenula početkom devedesetih godina prošlog veka i da je zbog objektivnih razloga bila obustavljena.
"Pa su se setili 2008. da postoji, ali su mali deo uradili, dok smo mi za za samo godina uradili više nego oni za 27 godina. Ali, nisam zadovoljan jer sam očekivao da bude brže. Imali smo problema sa eksproprijacijom dva romska naselja", rekao je Vučić.
On je istakao da će prvi automobili proći sutra u devet časova ujutru, i da će ona građani moći da obiđu celu trasu.
Vučić je izrazio uverenje da će država obezbediti novac za nastavak gradnje obilaznice oko Beogada od Bubanj Potoka do Pančeva, sa velikim drumsko-železničkim mostom preko Dunava kod Vinče, kao i da bi to moglo da bude završeno do 2028. godine.
"Da spojimo obilaznicu sa Pančevom, jer tada ćemo imati ceo krug, pošto sada imamo tričetvrtine saobraćajnog prstena. Tada ćemo da popunimo taj ostatak i da imamo ceo prsten. Time bismo smo mnogo posla završili", rekao je Vučić.
Kazao je da se gradi i metro i da će prva linija biti završena 2028. godine, a druga najkasnije do 2030. godine.
Višedecenijski san
Sekretar Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Mihajlo Mišić ističe da je izgradnja obilaznice počela još krajem osamdesetih godina prošlog veka.
"Ova obilaznica je paradigma moje inženjerske generacije i sada, pred penziju, ćemo praktično završiti ovaj deo do Bubanj Potoka", kaže Mišić.
Pomoćnik direktora preduzeća "Putevi Srbije" Miodrag Poledica rekao je danas da je "višedesenijski san" i cilj države da se završi obilaznica oko jednog velikog grada, kao što je Beograd, koja će značiti ne samo za glavni grad, već i za čitavu Srbiju i celu jugoistočnu Evropu, jer će veoma ubrzati promet saobraćaja.
On je za Tanjug rekao da će u poređenju sa auto-putem koji prolazi kroz grad, nova obilaznica duga 47 kilomeatara od petlje Batajnice do petlje Bubanj Potok dvostruko skratiti vreme putovanja, sa nekih 45 do 50 minuta, kada nema gužve, na 20 do 25 minuta.
Radovi na sektoru B, od mosta na Savi kod Ostružnice do Bubanj Potoka, počeli su u septembru 2018. godine. Iako je ambiciozno najavljeno da će radovi trajati 36 meseci, zbog pandemije i drugih izazova rok je produžen.
"Uspešan završetak svake deonice zasnovan je na naporima i doprinosima svakog zaposlenog. Projektni tim veoma ceni naporan rad svakog zaposlenog i svaku kap znoja koju su prolili za projekat", ističe menadžer projekta Liu Menglu iz kompanije "Pauer Čajna".
Zahtevna deonica
Projektovana za brzinu od 120 kilometara na sat, obilaznicom oko Beograda dugom 47 kilometara, putovaće se mnogo brže, bez stvaranja gužvi na Gazeli ili Autokomandi.
Završetkom sektora 6 obilaznice oko Beograda, od Straževice do petlјe Bubanj potok, kompletiran je prsten od Batajnice do Bubanj potoka, čime je ta saobraćajnica spojena sa Koridorom 10. Tako će od Batajnice do niškog auto-puta kod Bubanj Potoka moći da se stigne auto-putem u punom profilu, sa ukupno šest saobraćajnih traka, u dužini od 47 kilometara.
Tranzitni saobraćaj biće izmešten iz Beograda, odnosno biće preusmeren sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica na obilaznicu, što će doprineti skraćenju vremena putovanja za tranzitne tokove, smanjenju broj saobraćajnih nezgoda, troškova eksploatacije vozila, štetnih gasova i buke od vozila na užem gradskom području.
To znači da vozila iz pravca Mađarske i Hrvatske neće morati da ulaze u Beograd, što će značiti da će saobraćaj na Gazeli, ali i na auto-putu kroz Beograd biti rasterećen jer će tranzitni saobraćaj biti izmešten.
Sektor 6 beogradske obilaznice sastoji se od dve trake u punom profilu auto-puta, od tunela Straževica do petlje Bubanj Potok, u dužini od 9,74 kilometara. Na tom sektoru urađena su ukupno četiri nadvožnjaka, dužine 870 metara, dva mosta dužine 913 metara, tunel Beli potok, kao i petlјa "Avala" i petlјa - čvor "Bubanj potok", sa izlazom prema Beogradu.
Na toj deonici zahtevno je bilo uraditi tunel Beli potok dužine 360 metara zbog geoloških uslova i samog terena koji su bili u lošem stanju, a sanirana su i određena klizišta. U tunel je ugrađeno 10 tona armature, kao i 10.000 metara kubnih betona, a iskop je urađen na oko 100.000 metara kubnih u samim tunelsku cevima.
Otvaranjem te deonice ukupno je završeno 47 kilometara obilaznice od Batajnice, od ukupno 78 kilometara, koliko obilaznica oko Beograda treba da ima kada se bude nastavila njena izgradnja do Pančeva.
U planu je nastavak radova i izgradnja sektora C, dužine oko 31 kilometar, koji podrazumeva tunele, petlje i spajanje obilaznice od Bubanj Potoka, preko Vinče do Pančeva, kao i izgradnja obilazne železničke pruge na istom pravcu u dužini od oko 29 kilometara.
Komentari (0)