Politika

Ministarka Đedović Handanović o uvećanim računima za struju: Nenameran problem softvera, niko neće biti oštećen

Komentari

Autor: Euronews Srbija

10/10/2024

-

22:48

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović izjavila je da je greška sa računima posledica modernizacije sistema u Elektroprivredi Srbije (EPS).

"Greške su nešto što se dešava u procesu rada jednog preduzeća, ne samo u Srbiji. Obično su one negde uvek ispod jedan odsto svih računa. To rade softveri, a mi smo imali ovde koincidenciju više stvari. Jedna je zamena informacionih sistema za izdavanje računa, znači njegovo unapređivanje. A druga, ugradnja digitalnih pametnih brojila, koja se povezuju na sistem, opet se to ne dešava preko noći, nego imate testiranja i tako dalje", rekla je Đedović Handanović u emisiji "Direktno s Minjom Miletić" i dodala:

"A cilj je zapravo ta modernizacija koju smo započeli, da naša niskonaponska mreža bude i digitalizovana i modernizovana. Činjenica je da u nju nije ulagano 40 godina. U ovolikoj meri mi smo pokrenuli investicije preko 400 miliona evra u jednoj godini. U jednoj godini se ugradilo 522 hiljade brojila. To se nikada ranije nije desilo. Ja sam i danas čula određene predstavnike opozicije u parlamentu koji su to glasno kritikovali, a vrlo dobro znaju da su se oni zadužili za pametna brojila i nisu ugradili ni jedno jedino brojilo", ističe ona.

"Niko neće biti oštećen, priča se politizovala kao i mnoge druge"

Na pitanje na šta treba građani da se fokusiraju ako neko dobije veći račun za struju, ministarka Đedović Handanović kaže da ukupan broj pogrešno izdatih računa na nivou zemlje iznosi 0,16 odsto ukupnog broja računa, ali da će svako biti obeštećen, i niko neće biti oštećen.

"Niko neće biti oštećen. Priča se politizovala kao i mnoge druge. Evo sad neko potkrada građane. Pa da li neko može da poveruje u to? Znači, jasno smo rekli. Ko god sumnja ili misli da je došlo do greške iz jednog, drugog ili trećeg razloga, u Novom Sadu ih je bilo konkretno 5.800 reklamacija. Od toga je rešeno 50 odsto. Manje od 50 odsto je opravdano. Znači, ima i neopravdanih. Taj iznos na nivou cele Srbije predstavlja 0,16 odsto izdatih računa. Treba staviti stvari u perspektivu. Apsolutno će svi biti obeštećeni. Nema nikakve sistemske, namerne, nekakve kampanje koju smo videli u medijima", kaže ona.

Tokom leta je bilo takođe problema sa kašnjenjem računa, nakon čega je stiglo saopštenje od EPS-a da je to zato što je primenjen taj novi softver za obračun električne energije.

Na pitanje kako je moguće da softver nije testiran pre nego što je pušten u program, Đedović Handanović kaže da softver jeste testiran, ali da se u radu dešavaju greške.

"Jeste on testiran, ali vi kad ga stavite u pravi lajv, vi uvek možete da očekujete da će doći do određenog broja devijacija. I to je apsolutno normalno. Ali sada neko zaista na tome gradi kampanju i pokušava da dobije neki politički poen pa su otišli do toga da je predsednik Srbije kriv za to, ili premijer, a ljudi nemaju veze sa tom temom"; kaže ona i dodaje:

"Pričamo o procesu unapređivanja. Ono što sada radimo, mi sada menjamo našu niskonaponsku mrežu da bi joj omogućili da nema grešaka, da bude digitalna, da bude pametna, da može na daljinu da se radi i to je proces", ističe ministarka.

Na konstataciju da je u redu što je u pitanju proces, ali da u njemu nekako građani ispaštaju, Đedović Handanović izražava neslaganje sa tom tvrdnjom i na pitanje da li to loše utiče na reputaciju EPS-a i na poverenje građana, ministarka kaže da je problem vrlo brzo otklonjen, što nije uticalo na smanjenje reputacije i poverenja.

Euronews Srbija

 

"Pa ne ispaštaju i neće biti oštećeni. Imali smo situaciju jedan dan, gužve su nestale. Znači, preduzeća su se apsolutno aktivirala i, samo da se razumemo, Elektrodistribucija daje podatke Elektroprivredi Srbije, a ona šalje račune. Tako da su ta dva preduzeća tu veoma uvezana", kaže ministarka energetike i negira da su preduzeća prebacivala odgovornost jedna na drugu:

"Zna se ko je zadužen za čitanje brojila, to je Elektrodistribucija, daju input Elektroprivredi i oni izdaju račune. U jednom momentu kada su izdati računi i kada je došlo do određenih grešaka, da, stvorila se određena gužva, nije to bilo prvi put, ali svakako su se preduzeća angažovala odmah, poslali su dodatne ekipe, duplo su povećali broj šaltera, i onda su samo jedna ili dve osobe građanima pogledali račune i pitali: 'Zašto vi čekate?', u stvari da bi se gužva raščistila. Nisu svi ni čekali za reklamaciju račune", objašnjava ona.

"U pitanju je proces poboljšanja u kojem ima grešaka"

Na pitanje da li će neko da snosi odgovornost zbog te situacije, Đedović Handanović kaže da ne vidi razlog za traženje odgovornih u procesu u kojem se išlo na poboljšanje sistema, ukazujući na to da su već ranije učinjene neke kadrovske promene, upravo u procesu poboljšanja sistema, a što nema veze sa ovom situacijom.

"Ono što smo mi počeli, to je reforma naših energetskih preduzeća, ne samo ova dva, nju ćemo nastaviti, u smislu i boljeg korporativnog upravljanja, i bržeg donošenja odluka, i efikasnijeg poslovanja, i na kraju usmerenost ka korisnicima, pa uvodimo i digitalne usluge, i da računi mogu da se plaćaju onlajn", objašnjava Đedović Handanović.

Na konstataciju da se stvara utisak onda da, kako građani misle, ako radiš u državnoj firmi, ne možeš da učiniš ništa da bi dobio otkaz ili snosio odgovornost, ministarka kaže da je upravo cilj da se takav odnos promeni.

"Pa i to treba da menjamo, da, apsolutno. Zaposleni moraju da shvate da imaju odgovornost. Pa već su određene kadrovske promene izvršene u tom smislu. Ne zbog ovoga, nego zbog generalnog poboljšanja situacije", zaključuje ona.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija