Društvo

Marić: Više od dva miliona korisnika eUprave - pokazatelj digitalnog sazrevanja

Komentari

Autor: Tanjug

04/09/2023

-

14:59

Marić: Više od dva miliona korisnika eUprave - pokazatelj digitalnog sazrevanja
Marić: Više od dva miliona korisnika eUprave - pokazatelj digitalnog sazrevanja - Copyright euprava.gov.rs/printskrin

veličina teksta

Aa Aa

Pomoćnica direktora Kancelarije za IT i eUpravu Biljana Marić izjavila je danas za Tanjug da je više od dva miliona zadovoljnih korisnika portala Srbije eUprave, centralne tačke komunikacije građana i privrede sa javnom upravom, jasan pokazatelj digitalnog sazrevanja društva.

"Portal eUprave je pokrenut sa ciljem da građani više ne budu kuriri između državnih institucija, nego da digitalizujemo usluge i da javnu upravu približimo građanima i učinimo je što dostupnijom. Ponosni smo na činjenicu da danas na portalu imamo preko dva miliona zadovoljnih korisnika koji koriste usluge eUprave", istakla je ona.

Marićeva napominje da na portalu eUprave ima na stotine usluga koje su namenjene kako građanima, tako i privrednom sektoru.

Kada je reč o uslugama koje su namenjene građanima, Marićeva kaže da tu spadaju osnovne usluge koje olakšavaju građanima zakazivanje termina za ličnu kartu, lična dokumenta, putne isprave, kao i pribavljanje izvoda iz matične knjige rođenih, matične knjige venčanih, knjige umrlih, državljanstva elektronskim putem. 

"Složićete se da je danas mnogo lakše pribaviti izvod iz matične knjige rođenih nego što je to bilo pre desetak godina ukoliko ste rođeni u Užicu ili u nekom drugom gradu, a živite u Beogradu, morali biste da odete da izvadite izvod a sada je to sve jednostavno i lako. Podnesete zahtev preko eUprave, vaš izvod vam stigne u elektronsko sanduče bez ikakvih dodatnih troškova", objasnila je ona.  

E-usluge koje olakšavaju život

Marićeva navodi da na portalu postoje i usluge kao što su upis dece u vrtić ili školu koje takođe znatno olakšavaju proces upisa gde građani ne moraju da odlaze u školu da bi upisali dete, i da idu od šaltera do šaltera kako bi pribavili dokumenta koji su neophodni za upis deteta u vrtić ili školu.

Kako je objasnila, registracija na Portal eUprave podrazumeva registraciju na nacionalni Portal za elektronsku identifikaciju građana (eID), koji ne koristi samo portal eUprave, već i drugi sistemi u Srbiji kao što su eFakture, eZdravlje, Moja srednja škola. 

"Kada posmatramo digitalizaciju uopšte a pogotovo informaciju u državnoj administraciji, jako je važno da vodimo računa o ličnim podacima i o bezbednosti podataka. Sva ova pitanja u svetu i kod nas regulisana su određenim pravilima, a Srbija ih se pridržava", napomenula je ona i istakla da kada građanin komunicira sa javnom upravom, bude registrovan na nacionalni portal.

Marićeva kaže da postoje usluge koje su građanima dostupne sa niskim nivoom pouzdanosti kao što su zakazivanje termina i slično, kada građani ne moraju nigde da odlaze već je dovoljno da na portalu podnesu zahtev za registraciju. 

Printskrin/Tanjug video

 

 

Naglasila je da je za veliki broj usluga kao što je upis dece u školu ili podnošenje zahteva za dobijanje uverenja o nekažnjavanju, potrebno da građani budu registrovani na portalu šemom visokog nivoa odnosno da imaju veći nivo pouzdanosti prilikom prijavljivanja na sam portal, što, kako je objasnila, znači da građanin u jednom momentu mora fizički da se pojavi sa ličnim dokumentom kako bi ga određeni službenik identifikovao, a sve ostalo nastavlja dalje putem portala. 

"Prijavu na portal možete uraditi i kvalifikovanim elektronskim sertifikatom nekog od sertifikovacionih tela u Srbiji. Kancelarija za informacionu tehnologiju i elektronsku upravu je jedno od setifikacionih tela koje je sertifikaciono telo za kvalifikovani sertifikat u Cloud-u. To podrazumeva da vi možete da instalirate aplikaciju na mobilni telefon koja se zove ConsentID, da odete do jednog od naših registracionih tela sa ličnom kartom ili pasošem i da preuzmete parametre za korišćenje te aplikacije", navela je Marićeva i dodala da su sve navedene usluge besplatne za građane Srbije.

Kako dokumenta stižu na e-sanduče

Istakla je da registracijom na eID građani ne postaju automatski korisnici elektronskog sandučeta, već da je neophodno da pristupe Portalu eUprave kako bi mogli da koriste elektronsko sanduče, koje građani dobijaju onog momenta kada se prvi put prijave na Portal eUprave.

Esanduče je, kako je objasnila, elektronsko sanduče u koje stižu sva obaveštenja i dokumentacija prilikom komunikacije sa javnom upravom, odnosno ukoliko je građanin podneo zahtev za izvod iz matične knjige rođenih ili uverenje o državljanstvu, ono će stići u elektronsko sanduče, a na mejl će stići obaveštenje da se u elektronskom sandučetu nalazi pošiljka.

Marićeva smatra važnim i korisnim da građani budu korisnici eUprave, jer se, kako kaže, korišćenjem digitalnih usluga na Portalu eUprave štedi vreme, novac, i doprinosi se ekonomičnijem i efikasnijem radu javne uprave. 

"Sama činjenica da smo po GovTech indeksu zrelosti tehnologije u javnoj upravi koju sprovodi Svetska banka na 11. mestu u svetu, na 4. mestu u Evropi, potvrđuje nam da radimo dobar posao i da treba da nastavimo ovim tempom", zaključila je ona. 
 

Komentari (0)

Srbija