Vožnja suprotnim smerom opasna po život: Kako da postupite ukoliko se nađete u takvoj situaciji na auto-putu?
Komentari04/09/2023
-18:03
Snimak saobraćajne nesreće na auto-putu Miloš Veliki, kod nadvožnjaka Jakovo, kada se jedno vozilo kretalo suprotnim smerom i direktno sudarilo sa drugim vozilom, nakon čega se zapalilo, uznemirio je javnost i probudilo brojne spekulacije o tome kako je do nesreće došlo. Stručnjaci za bezbednost saobraćaja kažu da razlozi za vožnju u kontra smeru mogu biti različiti i da bi to trebalo da utvrdi policijska istraga.
U sudaru automobila marke "fijat punto", koji se kretao suprotnim smerom, i "hjundaija" na auto-putu Miloš Veliki na teritoriji Surčina, jedna osoba je poginula, dok je jedna teže, a jedna lakše povređena, saopštila je policija.
Dodaju i da se od siline udarca "fijat" zapalio i izgoreo, što se moglo videti i na snimku koji je kružio društvenim mrežama.
Mediji su preneli da je na licu mesta poginuo vozač "fijata" koji je vozio u kontra smeru, dok su suvozač iz tog automobila i vozač "hjundaija" povređeni i prevezeni u KBC Zemun.
MUP je saopštio da policijski službenici utvrđuju sve činjenice i okolnosti u vezi s ovom saobraćajnom nezgodom.
Za dva dana tri nesreće zbog ulaska u traku za suprotni smer
Kako su dodali od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda od 1. do 3. septembra, čak tri, uključujući i nezgodu na auto-putu Miloš Veliki, izazvali su vozači automobila koji su prešli u kolovoznu traku namenjenu za kretanje vozila iz suprotnog smera.
Ovakvi incidenti dešavali su se i ranije, ali su, na sreću, izostale nesreće. Tako je na instagram stranici 192_rs prošlog leta objavljen snimak na kome se vidi vozilo koje ide u kontra smeru na, kako se navodi, auto-putu E75.
I u susednoj Crnoj Gori, u avgustu prošle godine se dogodio sličan slučaj. Uprava policije Crne Gore saopštila je da vozač koji se na auto-putu Princeza Ksenija kretao kolovoznom trakom iz suprotnog smera uhapšen.
Ispostavilo se da je upravljao vozilom pod dejstvom 1,85 promila alkohola u krvi, a sudija za prekršaje je za ovo lice izrekao novčanu kaznu od 700 evra, saopštila je policija.
U ovim incidentima, na sreću, nije dolazilo do nesreće, ali je opasna vožnja sada oduzela jedan život.
Zašto je vozač, koji je poginuo, vozio u kontra smeru za sada nije poznato i to bi trebalo da utvrdi policijska istraga. Stručnjaci za bezbednost saobraćaja ističu da je u ovom trenutku i na osnovu snimka teško govoriti o uzrocima konkretne nesreće i da to treba da utvrde nadležni organi.
"To bi trebalo da nadležni organi istraže i da pokušaju da dođu do zaključka šta se tu dešavalo i zašto je to tako, zašto se neko kretao u suprotnom smeru. Moguće su različite opcije. Moguća je namera, moguća je i neka greška, moguć je i uticaj različitih supstanci, tako da je teško na osnovu snimka to reći", kaže stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Božović.
I Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da će predmet istrage biti da li se radi o slučaju ili o nameri.
"Ukoliko je u pitanju slučaj, postavlja se pitanje zbog čega. Da li je možda nedostajala odgovarajuća signalizacija, koja bi vozaču stavila do znanja da ulazi u suprotnom smeru. Ako je u pitanju bila namera, onda je to možda mogao biti neki izazov sa društvenih mreža, možda suicid, možda je bila vožnja pod dejstvom opojnih sredstava, ali svakako ćemo više detalja znati nakon što tužilaštvo preduzme određene istražne radnje", navodi on.
"Čak i ako završite u pogrešnom smeru, vrlo brzo ćete to shvatiti"
Prema rečima Okanovića, nedovoljno jasna signalizacija bi mogla biti uzrok ovakvih incidenata, jer, kako kaže, upravljač puta neretko postavi signalizaciju koja je vrlo zbunjujuća
"Što se tiče saobraćajne signalizacije mi smo imali na nekim mestima, pa čak i u samom Beogradu mesta gde ste mogli da se uključite na auto-put i to da uđete u suprotan smer, a da o tome nemate nikakva saznanja, zbog toga što nema odgovarajuće signalizacije. Naši putari se prosto vode time da svi znaju kakav je režim saobraćaja, međutim vrlo lako se dogodi da dođe neko ko nije iz tog kraja ili iz zemlje i on prosto ne znajući napravi neki potez koji ne bi trebalo", objašnjava Okanović.
Kao primere navodi petlje na auto-puta A2 Miloš Veliki i Bubanj potok na auto-putu A1.
"Poslednji primer jeste bio petlja auto-puta A2 Miloš Veliki i obilaznice kada ljudi koji su prvi put dolazili iz pravca Čačka nisu znali kuda treba da skrenu kada idu prema centru Beograda. Takođe, novoizgrađna petlja Bubanj potok na auto-putu A1 gde je signalizacija postavljena tako da zbunjuje ljude koji nisu sigurni kuda treba da idu ukoliko žele ka centru Beograda, odnosno ukoliko žele da obiđu Beograd", objašnjava on.
Sa druge strane, iako ističe da se greške dešavaju, Božović navodi i da je auto-put takav da vozači vrlo brzo shvate ukoliko idu u suprotnom smeru, te da ne veruje da bi eventualna nejasna saobraćajna signalizacija mogla biti uzrok.
"Nemate vi tu puno mogućnosti da pogrešite, čak i da napravite grešku, vrlo brzo ćete to shvatiti, na samom uključenju. Videćete da iznad sebe nemate tablu na kojoj piše Beograd ili Čačak, jednostavno biće potpuno jasno da niste na pravom putu. Znate da kada ste na auto-putu sa vaše leve strane mora da postoji još jedna kolovozna traka. Šta ćete kada ulazite i vidite da je kolovozna traka sa vaše desne strane. Hoćete da kažete da niste razumeli? Auto-put je napravljen tako da ne postoji mogućnost da tako nešto ne shvatite u nekom trenutku i to ćete shvatiti na samom početku", navodi on.
Kako reagovati u ovakvim slučajevima?
Božović ističe i da je teško da bilo ko od ostalih vozača odreaguje jer je kada se vozi auto-putem najmanje što se očekuje je da neko ide iz suprotnog smera.
"Jednostavno ne razmišljate na način da će se pojaviti neko iz suprotnog smera da ide na vas, za razliku od vožnje dvotrasnim putem pa kad pretičete gledate da li ide neko ka vama ili ne. Ovde nije u svesti ljudi da to urade i onda se postavlja pitanje kada i nešto tako uoče, da li su shvatili šta se tu dešava i kako da odreaguju. Tu su ljudi koji auto-putem voze na ispravan način zaista dovedeni u jednu tešku zabludu i stavljeni u opasnu situaciju bez ikakve svoje odgovornosti", kaže on.
Savet Okanovića vozačima je da uvek imaju vezan sigurnosni pojas i da dete uvek drže u sedištu, jer se nikad ne zna šta može da se desi.
"Onima koji bi greškom ušli u suprotan smer - svakako je najgore rešenje da se kreću preticajnom trakom. Potrebno je da se što pre bezbedno prebace u zaustavnu traku gde će se okrenuti i nastaviti kretanje u pravilnom smeru", navodi on.
Slične savete za vozače ima i Božović.
"U toj varijanti molite boga da niko ne naiđe na vas. Ako nema nikog onda pokušajte da se zaustavite odmah u zaustavnoj traci i tu probajte da nešto uradite, ako imate prostora da uhvatite bankinu, odnosno zelenu travnatu površinu, pa pomoću nje da okrenete auto - super, ako ne umete, izvadite sigurnosni trougao i označite svoje vozilo i zovite šleper", zaključuje Božović.
Komentari (0)