I dalje teško do slobodnog termina kod specijaliste, Đerlek: Nije bilo očekivano da se situacija promeni preko noći
Komentari18/03/2023
-08:16
Pacijenti u Srbiji i dalje teško dolaze do slobodnih termina kod lekara specijalista uprkos tome što je Ministarsvo zdravlja krajem prošle godine donelo odluku da se zakazivanje pregleda vrši svakog dana u mesecu umesto u prvih pet dana kako je do nedavno bilo moguće. Zbog toga mnogi moraju da se leče privatno, a državni sekretar Mirsad Đerlek poručuje da nije bilo očekivano da se situacija promeni preko noći i da bi u martu trebalo da se sistem stabilizuje.
Pregled kod lekara specijaliste u državnoj klinici može da zakaže svako, ali je pitanje da li ćete na red doći za 15 dana ili za nekoliko meseci. Mnogi zbog zdravstvenog stanja nemaju vremena da čekaju, pa su primorani da se leče privatno.
"Evo već tri meseca čekam da idem u Sokobanjsku. Tri puta sam operisala kičmu. Imam probleme sa nogom, još me ne zovu na čekanju sam. Nemam kud, htela ne htela - moram da platim", kaže jedna sagovornica Euronews Srbija.
Njen sugrađanin kaže da je probao da zakaže u državnoj službi, ali da nije bilo mesta.
"Čeka se, a ja imam problema sa leđima morao sam da dođem kod privatnika", pojašnjava.
Postoje, međutim, i drugačiji primeri. Još jedna anketirana sagovornica rekla je da je uspela da zakaže pregled kod specijaliste u državnoj službi i to u roku od 15 dana.
"Zakazivanje pregleda poboljšano za 20 odsto"
Do kojih specijalista je najteže doći i da li pacijenti sada lakše zakazuju preglede, iz Ministarstva zdravlja nismo dobili odgovor. Državni sekretar Mirsad Đerlek za "Politiku" je procenio da je u poslednja dva meseca zakazivanje pregleda poboljšano za 20 odsto.
"Slušamo pritužbe pacijenata da ne mogu da zakažu pregled, ali nismo ni očekivali da će situacija moći preko noći da se promeni. Očekivali smo da će prilagođavanje tom novom sistemu rada trajati tri meseca i da će naše kontrole i kritike uticati na to da se situacija promeni. U martu bi trebalo da se sve stabilizuje jer je bitno da pacijenti budu zadovoljni", kaže Đerlek.
Veselin Bojat, direktor doma zdravlja "Novi Sad" takođe kaže da je novi sistem dao svoje dobre rezultate, iako je potrebno malo ga korigovati i poboljšati.
"Pre svega, takvim načinom zakazivanja došli smo do toga da se kod 92 odsto izabranih lekara može zakazati danas za danas, a kod ostalih danas za sutra eventualno prekosutra. Tako je i kod određenih specijalnosti, pre svega, ginekologa, a onda i u specijalističkim službama", kaže on.
Bojat ističe da se takvim radom pojavilo između 2.000 i 2.500 slobodnih termina, koji su u pređašnjem načinu zakazivanja, do 5. u mesecu, nestajali.
"Da li su to pacijenti koji odustanu od pregleda mi to ne znamo. Takođe dolazilo je do toga i da su se termini preklapali ili su se neki pacijenti zakazivali za skrining, a išli su na preventivni pregled ili je bila u pitanju kontrola, tako da se pacijent vodio na više lista", kaže Veselin Bojat.
Ima li dovoljno lekara specijalista?
U privatnim klinikama u Beogradu 2021. godine obavljeno je više od milion i po pregleda, pokazuju podaci Gradskog zavoda za javno zdravlje. U periodu od 2012. do 2021. godine broj ukupnih poseta lekarima specijalistima u privatnom sektoru porastao je tri puta.
U sindikatu zdravstva i socijalne zaštite objašnjavaju da je zabrana zapošljavanja u javnom sektoru, sada stigla na naplatu, i da je posledica toga nedovoljan broj specijalista. Dodaju da zbog više faktora pacijenti ne uspevaju da zakažu preglede.
"Prvi bi bio veliki broj zahteva pacijenata koji su sada pohrlili da se što pre pregledaju. Faktor koji bi u nekom budućem vremenu mogao da bude, pa i sada, je nedovoljan broj izvršilaca to jest specijalista koji bi mogli da pokriju sve te preglede. Takođe, jedan od faktora koji može biti je nedostatak aparata koji može sve te preglede da isprati uz adekvatne specijaliste", kaže Zoran Ilić, presednik Granskog sindikata "Nezavisnost".
Bojat za Euronews Srbija kaže da u specijalističkim službama u Domu zdravlja u Novom Sadu nema nekog manjka lekara.
"Imamo manjak u pedijatrijskoj službi i u oftalmologiji takođe. Sve manje je problema i žalbi pacijenata što znači da sistem ide u nekom dobrom pravcu. Sistem inače mora potpuno da zaživi da bismo mogli da konstatujemo da li nešto može da bude bolje i da nešto menjamo", objašnjava on.
Ističe da su problemi više tehničke prirode i da postoje periodi kada je teže dobiti kol centar zbog prevelikog interesovanja građana.
"Imamo udarne termine poput ponedeljka kada imamo po 10.000 poziva. Takođe i u toku svakog dana imamo neke pikove, poput perioda od 8.30 i 10.30 sati ujutru kada se ostvari i više od 40 odsto pokušaja poziva našem kol centru, dok popodne imamo termine kada nazove samo dvadeset pacijenata u roku od dva sata i tada je mnogo lakše ostvariti vezu", pojašnjava on.
Komentari (0)