Sve više putnika koristi železnicu, a mašinovođa sve manje: Škole poluprazne, od oni koji završe mnogi odu iz zemlje
Komentari15/01/2023
-15:03
Mašinovođa u Srbiji ima sve manje, a razlozi za to su različiti – mladi su nezainteresovani, a oni iskusniji završavaju karijere ili ih nastavljaju u inostranstvu, najviše u Nemačkoj. Da bi ovi problemi bili prevaziđeni, potrebno je sistemsko rešenje, za koje će biti potreban duži vremenski period.
U poslednjih 15 godina opada broj učenika u Železničko-tehničkoj školi u Beogradu. U septembru se najviše đaka upisalo na smer za mašinovođe, ali opet nedovoljno – gotovo polovina mesta ostala su nepopunjena, a direktor ove stručne škole očekuje veće interesovanje dogodine.
"U toku prošle godine mi smo uradili renoviranje svih obrazovnih profila koje smo imali. Tako da smo u ovu godinu ušli sa potpuno novim obrazovnim profilima, neki od njih su zadržali stara imena, neki su i promenili imena, a sve to kako bismo bolje odražavali ono što zaista učenici rade kada završe četvrti razred, kada završe u suštini školovanje za neka od zanimanja na železnici.Očekujemo ove godine mnogo veći odziv, imamo i veliko interesovanje kompanija", rekao je za Euronews Srbija Zlatko Radosavljević, direktor Železničko-tehničke škole.
Mnogi maturanti Železničke tehničke škole odlučuju se na dalju edukaciju i usavršavanje na Saobraćajnom fakultetu. Nakon završetka studija, neki odu u inostranstvo, ali neki se ipak odluče da ostanu u zemlji.
A u zemlji nam fali i mašinovođa i saobraćajnih inženjera, jer podaci Srbija voza pokazuju da se železnički saobraćaj vraća na velika vrata. U 2021. železnicu je koristilo 2,8 miliona putnika, a očekuju da će ovu godinu završiti sa 5,5 miliona. Plan je da se u narednih 12 meseci broj uveća za dodatnih milion korisnika. Nameće se pitanje ko će prevoziti putnike kada se obim posla poveća.
"Očigledno je da s jedne strane imamo povećanu tražnju, povećanu mobilnost i za to će nam trebati kvalifikovana radna snaga. Upravo ovi ciklusi koji su se dešavali u prošlosti, pre svega kada govorimo na strani radne snage koja se odnosi na mašinovođe, ali i sva druga zanimanja koja se odnose na ovaj sektor jesu deficitarna", kaže za Euronews Srbija Nebojša Bojović, dekan Saobraćajnog fakulteta.
On dodaje da u srednjoj železničkoj školi, koja se bavi edukacijom za posao mašinovođe, od 60 planiranih mesta, popunjeno samo 30.
"To govori o tome da ne postoji tražnja. Drugo, imamo jedan ciklus, to su ljudi koji treba da idu u penziju, 30-40 godina je prošlo od njihovog školovanja. Dakle, taj zadatak je izazovan i ja sam uveren da ćemo to uspešno rešiti, tako što ćemo na vreme početi proizvodnju tih kadrova", ističe Bojović
Formiranje modernih trening centara za obuku mašinovođa je u planu nadležnih institucija. Nakon perioda stagnacije srpskog železničkog saobraćaja, dolazi vreme ulaganja u ovu vrstu transporta. Izgrađena je brza pruga na relaciji Beograd - Novi Sad, a radovi su otpočeli i na železničkim saobraćajnicama do Niša i Budimpešte.
Komentari (0)