Slučaj udžbenik iz biologije: Srpsko biološko društvo ocenilo da lekcija o rodnom i polnom identitetu nije sporna
Komentari16/09/2022
-18:30
Bura se koja se u javnosti podigla zbog lekcije o polnom i rodnom identitetu u udžbenicima više izdavača iz biologije za 8. razred, gde se objašnjava da ovi pojmovi nisu sinonimi i ne moraju se nužno podudarati, dobila je svoj prvi epilog. Raspravu kritičara koji smatraju da je ovako nešto u školskom programu nedopustivo i onih koji ukazuju da je razgovor na ovu temu sa školarcima neophodnan, u izvesnoj meri presekli su Nacionalni prosvetni savet i Srpsko biološko društvo.
To društvo je, naime, uputilo dopis Savetu u kom navodi da je program "u potpunosti usklađen sa prihvaćenim teorijama činjenicama i zaključcima biološke nauke". Istovremeno, u Naciolanom prosvetnom savetu istali su da ovaj program, donet 2019. godine, smatraju uspešnim. U Savetu su za Euronews Srbija objasnili i da je pitanje da li je interpretacija u udžbeniku bila u skladu sa biologijom ili su umešane izvedene nauke, poput sociologije i psihologije, o čemu odlučuje, kako kažu, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
Srpsko biološko društvo je navelo da je program već korišćen u školama i da nastavnici nisu ukazali ni na kakve probleme.
"Uvidom u celokupni program nastave i učenje biologije za drugi ciklus, nigde nismo uočili da se izlazi iz okvira biološke nauke, pa čak i kada je moguće da u drugim oblastima ljudskog delovanja u javnosti ima drugačije iskazanih tumačenja", navodi se u dopisu.
Oni preciziraju da je navedeni program nastave primenjen u 2021./2022. školskoj godini i da prema informacijama od nastavnika nije bilo problema prilikom realizacije. Društvo je takođe istaklo da biološka znanja pomažu u razvijanje tolerancije i prihvatanja različitosti mladih ljudi.
Ovim povodom oglasila se i poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janović koja je za Euronews Srbija rekla da nedopustivo da se izbaci iz udžbenika deo o trasrodnim ljudima, jer, kako kaže, škola i roditelji moraju da razgovaraju na tu temu s decom.
Šta se zapravo desilo?
Posle javne polemike i izjave patrijarha Porfirija da udžbenike koji, kako kaže, promovišu homoseksualnost i transrodnost, treba povući, ministar prosvete nauke i tehnološkog razvoja Branko Ružić je nastavni plan i program iz biologije za osmi razred osnovne škole, vratio Nacionalnom prosvetnom savetu na ponovno razmatranje.
U polemici protiv ovakvih lekcija u udžbenicima učestvovali su i predstavnici "Dveri", a Radmila Vasić iz tog pokreta ističe za Euronews Srbija da ovakvi sadržaji "zbunjuju decu u najosetljivijim godinama".
"Naša škola treba da se bazira na naučnim dostignućima koja smo do sada imali, ali takođe obrazovanje omladine treba da bude i na tradicionalnim vrednostima koje Srbija baštini vekovima", kaže Vasić.
Vasić smatra nedopustivim opis u udžbeniku iz biologije "Data status", u kom stoji:
"Rodna pripadnost ili rodni identitet je subjektivni osećaj pripadanja ili nepripadanja određenom polu. Nauka se sve više bavi rešavanjem problema ljudi čiji se polni i rodni identitet ne podudaraju, hirurškim korekcijama pola, hormonalnom terapijom ili psihoterapijom, ovim ljudima se značajno se može pomoći u uspostavljanju rodnog i polnog identiteta".
Članovi pokreta Dveri, podneli su skupštini Srbije deklaraciju o zabrani promocije homoseksualizma i transrodnosti, u kome pre svega traže da postoji pravni sistem koji će garantovati i sačuvati biološki pol deteta. Takođe, traže da se povuku svi udžbenici u kojima se govori o transrodnosti.
Transrodne osobe veruju da pomenuta lekcija neće nikoga pokolebati, već edukovati, što kako kažu, nije važno samo za njih, već i za decu koja bi ih možda iz neznanja maltretirala jer su drugačiji. Na kritike da ovakav sadržaj može uticati loše na decu Matija Stefanović iz udruženja "Da se zna" ističe:
"Ja nisam imao taj udžbenik iz biologije kada sam bio osmi razred, ja nigde nisam mogao da pročitam o transrodnosti, pa evo mene, ja sam trans. Kako je to moguće?"
Različiti izdavači i autori ovu lekciju drugačije interpretiraju. U Srbiji je više od deset izdavača udžbenika, a prema saznanjima naših sagovornika, tri izdavača imaju lekcije koje su se sada našle u fokusu javnosti.
Stefanović je naglasio da mu je neobično zašto se priča o "spornom sadržaju" poteže tek sada, iako ovi udžbenici postoje već godinu dana.
Poverenica za ravnopravnost: Ne možemo da se pravimo da ti ljudi ne postoje
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janović kaže za Euronews Srbija da je nedopustivo uklanjanje spornog dela udžbenika iz biologije. Smatra da u školama treba otvoreno razgovarati o svemu, navodeći da pripadnici LGBT zajednice treba da budu ravnopravni članovi društva.
"Da sakrijemo od naše dece, da im ne govorimo kakve različitosti postoje? Čujem predloge da se izbaci iz knjige da postoje transrodni muškarci i žene, to je zaista nedopustivo. Da pomerimo iz udžbenika, kao da će nestati taj identitet? Pa ti ljudi postoje, žive sa nama, kao što postoje i pripadnici LGBT zajednice", ističe Janković.
Dodala je da nije detaljno analizirala slučaj zato što nije stigla pritužba za ovaj slučaj
"Mi smo dobijali ranije pritužbe za neprihvatljive sadržaje gde se o homoseksualizmu pisalo kao o bolesti. U ovom slučaju nismo dobili pritužbu, ali od onoga što sam videla u medijima, ja ne vidim da je sporno da vi u školi deci govorite o svemu", dodaje.
Ona smatra da ovo neće dovesti do konfuzije, ukoliko se gradivo obradi na adekvatan način i ako se sa decom razgovara na način primeren njihovom uzrastu.
"Ako ne budemo razgovarali u školu, noni će to naći u ovom otvorenom svetu. Deca su samo na jedan klik da dobiju svaku informaciju koja može da ih odvede u pogrešnom pravcu, ukoliko mi kao roditelji o tome ne razgovaramo i ako se u školi o tome ne razgovara adekvatno", zaključila je.
Komentari (0)