Da li će spajanje odeljenja od petog do osmog razreda ugroziti kvalitet nastave
Komentari20/08/2022
-15:28
Mogućnost spajanje odeljenja od petog do osmog razreda, u malim seoskim školama, novina je koja se po prvi put uvodu od ove školske godine. Koliko će učenika starijih razreda osnovne škole pratiti nastavu u kombinovanim odeljenjima znaće se već naredne nedelje.
Univerzitetski profesor Ivan Ivić, ali i predstavnici prosvetnih sindikata smatraju da je to improvizovana, loša mera koja će ugroziti kvalitet nastave, dok iz Ministarstva prosvete poručuju da ne čini ništa na štetu učenika, već da je školama data mogućnost da lakše organizuju nastavu. Izmenama Zakona o osnovnom obrazovanju predviđeno je da se mogu spajati dva, ali i tri, pa i sva četiri razreda.
Do sada su kombinovana odeljenja bila moguća od prvog do četvrtog razreda osnovne škole. To se uglavnom primenjivalo u malim seoskim školama, koje imaju "patuljasta odeljenja" sa nekoliko učenika. A kako to izgleda u praksi? U jednoj učionici nastavu prate prvi i treći razred ili drugi i četvrti i njima predaje jedna učiteljica. Izmenama Zakona o osnovnom obrazovanju u decembru prošle godine uvedeno je da se nastava od petog do osmog razreda može organizovati u kombinovanom odeljenju. Polemika u javnosti počela je već tada, ali je tačku usijanja dostigla ovih dana, pred početak školske godine.
Ministarstvo prosvete u junu je prosledilo svim školama Uputstvo o formiranju odeljenja u kome je navedeno da se obrazovno-vaspitni rad od prvog do četvrtog, kao i od petog do osmog razreda može da se organizuje i u kombinovanom odeljenju, da kombinovano odeljenje sastavljeno od učenika dva razreda može da ima do 15 učenika, a odeljenje od tri ili četiri razreda do 10 učenika.
Profesor u penziji Ivan Ivić smatra da je mogućnost spajanja starijih razreda pogrešna mera koja će ugroziti kvalitet nastave, jer ukoliko ima spojena četiri razreda nastavnik se svakom može posvetiti po 11 minuta, što je nedovoljno.
Ivić: Biće ugrožen kvalitet nastave
"Do sada smo imali spajanje do četvrtog razreda. Međutim, spajanje od petog do osmog, gde je predmetna nastava, to je užasno pogrešna mera, čak ne znam ni koliko je praktično izvodljiva. Kada nastavnik biologije predaje šestaku, šta rade deca iz ostalih razreda koja su u istoj učionici. To će ugroziti kvalitet nastave, a ne vidim šta se na taj način rešava, ali vidi se da će da stvori mnogo problema.To je je improvizovana i loša mera", naveo je Ivić za Euronews Srbija.
Dodaje da nije video da je prethodno urađena ozbiljna analiza koliko ima takviš škola gde bi mogla da se kombinuju odeljenja, koji razredi bi se spajali, kako bi nastavnici radili, kako uklopiti raspored časova.
"To je nekom palo na pamet i improvizovao je jednu meru koja je besmislena. Puno problema može da stvori, a ništa se ne rešava", naveo je on.
Škole nisu dobile precizna uputstva kako bi izgledala nastava u kombinovanim odeljenjima. Iz Ministarstva prosvete tvrde da su tu mogućnost implementirali u Zakon jer su to tražili od njih direktori malih, seoskih škola. Tvrde da se u praksi dešava da u razredu bude po jedan ili dva učenika, te da je za njih bolje, zbog socijalizacije, da sede u istoj učionici. Napominju da je to ostavljeno kao mogućnost, a ne obaveza za male škole.
Janković: Nastavnici nisu obučeni
Predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije Jasna Janković kaže za Euronews Srbija da nastavnici nisu obučeni za kombinovanu nastavu, da održe čas ukoliko je spojeno više odeljenja.
"Čas traje 45 minuta, toliko je predviđeno za lekcije. Volela bih da Ministarstvo objasni kako se čas umesto 45 minuta drži 20 ili 11 minuta", naglasila je ona.
Prema podacima Ministarstva prosvete 69 škola u Srbiji ima do 50 učenika, a Janković kaže da se u tih 69 škola dovodi u pitanje kvalitet nastave. Smatra da su učenici iz seoskih sredina ovim dovode u neravnopravan položaj jer će za njih čas srpskog, matematike, istorije biologije, hemije... trajati 11 ili dvadeset minuta, umesto 45 minuta, a na završnom ispitu čekaju ih ista pitanja kao i sve ostale učenike.
" I učenik kome čas traje 45 minuta, i onaj kome će da traje 11 minuta imaće iste zadatke na završnom ispitu. Neće biti "vi ste bili u maloj školi vama ćemo da pojednostavimo završni ispit". Ovo su vrlo ozbiljne stvari. Ovaj Zakon, kao i svi ostali, promenjen je bez socijalnog dijaloga, mi nismo znali da će se ovo dešavati. Sada ministarstvo neka vidi šta će", istakla je ona.
Napominje da je spajanje razreda od prvog do četvrtog izvodljivo jer učiteljica prvacima može da zada da prepisuju neko slovo, a sa trećacima da radi novu lekciju. U predmetnoj nastavi, tvrdi ona, to je skoro nemoguće.
"Kako ću ja sa petacima da radim padež, bilo koji padež ili promenljive reče, a sa sedmacima analizu pesme. Meni je za jedan padež malo jedan čas, a kamoli pola. Šta ću ja uraditi u toj situaciji, da bi se reklo da je to u korist đaka", izričita je Janković.
Kaže i da bi zbog odluke o spajanju odeljenja mnoge njene kolege prosvetni radnici u manjim sredinama mogli da ostanu bez posla.
"Kao sindikat tražimo ukidanje uputstvo u toj tački koja primorava škole da spajaju učenike od 5 do 8 razreda. Obratili smo se Nacionalnom prosvetnom savetu. U suprotnom ide 1. septembar, ide štrajk i idu protesti", rekla je ona.
Ministarstvo: Nije obaveza, već mogućnost
Predstavnici ministarstva prosvete na sparanje razreda gledaju potpuno drugačijim očima. Navode da su izmene Zakona rađene na predlog zaposlenih u školama, zbog bolje organizacije i kvaliteta nastave. Ističu da to nije obaveza, već mogućnost data školama, a direktori će odliučivati da li ima potrebe za spajnjem.
Milan Pašić, pomoćnik ministra prosvete rekao je za Euronews Srbija da je u stručnom uputstvu dostavljenom školama definisano kakve su procedure, da su škole imale rok do 8. avgusta da dostave školskim upravama plan o formiranju odeljenja.
"Školske uprave sada sagledavaju situaciju. Mi ćemo u drugoj polovini avgusta imati kompletnu situaciju i presek. Ne, nijedna škola se neće ugasiti, kao što se nije ugasila ni prethodne godine. Dešava se na terenu da u pojedinim izdvojenim odeljenjima pojedinih škola dolazi do gašenja izdvojenih odeljenja, jer više nema učenika. Ako se desi da stasaju učenici za 1. razred ili se dosele porodice ta izdvojena odeljenja se ponovo otvaraju i deca pohađaju školu ", rekao je Pašić i naglasio da se svake godine vodi računa o malim školama da ministarstvo odobrava da se formiraju odeljenja sa manjim brojem učenika.
Upitan za kvalitet nastave u kombinovanim odeljenjima on je rekao da kombinovana nastava u prvom ciklusu postoji i da se to realizuje decenijama.
"Svesni smo da je kompleksno napraviti pripremu za čas u kombinovanom odeljenju. Ali tu je data autonomija nastavniku. Rađena su istraživanja za kombinovana odeljenja do četvrtog razreda i pokazalo se da nije bilo razlike između učenika koja su završila školu i nastavu pohađala nastavu po kombinovanom odeljenju i učenika koji su išli u homogenim odeljenjima. Ovde je momenat individualizacije, individualnog pristupa. Razgovarali smo sa školskim upravama da to može biti rešenje tamo gde imate jednog učenika, da je to situacija da se taj učenik spoji sa drugim učenikom da budu zajedno, zbog socijalizacije. Škole su to videle i zato su nam se obratile", rekao je Pašić.
Smatra i da deca neće biti oštećena spajanjem odeljenja, već naprotiv.
"Možda bude interesantno da mlađi učenici brže napreduju uz starije, a da sa druge strane stariji utvrđuju gradivo sa mlađim razredima i da to bude benefit i za jedne i za druge", zaključio je on.
Komentari (0)