Bezbednost liftova u Beogradu: Ko je odgovoran za kontrolu i zamenu?
Komentari16/02/2025
-17:00
U samo nekoliko dana, Beograd je doživeo dve ozbiljne nezgode u liftovima stambenih zgrada. U jednoj od njih, u Zemunu, došlo je do požara u liftu, srećom bez povređenih, dok je na Voždovcu lift propao, a čovek je zadobio teške telesne povrede. Iako je istraga u toku, pitanje koje se nameće jeste: ko je odgovoran za sigurnost liftova i kako se oni kontrolišu?
Prema rečima Vladana Zečevića iz Jugoinspekta, kontrola liftova u Beogradu, kao i u celoj Srbiji, spada u nadležnost posebnih tela imenovanih od strane Ministarstva privrede.
"Za kontrolu liftova u Beogradu zadužena su četiri tela, dok Novi Sad ima tri, a Niš jedno. Ova tela funkcionišu od 2012. godine i deluju na teritoriji čitave Srbije, a ne samo na osnovu teritorijalnih podela", objašnjava Zečević.
Kako je dodao, kontrole liftova u Srbiji obavljaju se jednom godišnje, što je propisano važećim pravilnikom. Njih izvode imenovana tela, a obuhvataju nekoliko ključnih koraka.
"Prvo, potrebno je pripremiti dokumentaciju koja se koristi za pregled lifta. Zatim, tim izlazi na teren gde vrši detaljan pregled samog lifta. Ova procedura je obavezna i mora se sprovesti na svakom liftu", ističe Zečević.
Liftovi su prošli kroz značajan tehnološki napredak, a najveća promena odnosi se na komfor vožnje i preciznost pristajanja na spratu. Zečević ističe da je u starijim liftovima, naročito onim izgrađenim sredinom prošlog veka, kao što su oni sa kopir uređajem, bilo gotovo nemoguće postići tačnost u pristajanju kabine.
"Tako stariji liftovi nisu mogli da postignu preciznost pristajanja u milimetar, jer su sajle vremenom popustile, a tehnika nije omogućavala veću preciznost", objašnjava stručnjak.
Za razliku od njih, savremeni liftovi omogućavaju preciznije pristajanje i bolji komfor prilikom vožnje, uz dodatne tehničke karakteristike koje omogućavaju sigurniji izlazak, naročito sa obzirom na stariju populaciju.
Jedno od ključnih pitanja koje se postavlja u vezi sa starim liftovima u Beogradu je kada je pravo vreme da se liftovi zamene. Zečević napominje da, iako nijedan proizvođač liftova ne garantuje rad duže od 20 do 25 godina, mnogi liftovi već dugo prelaze ovaj rok.
"Nekoliko liftova u Beogradu već je prešlo ovaj vek trajanja i vreme je za njihovu zamenu. U zavisnosti od stanja, može se odlučiti da se zameni kompletan lift ili da se obavi manji remont”, navodi Zečević.
On dodaje da su liftovi proizvedeni u bivšoj Jugoslaviji, koji su trajali i po 40 godina, bili izuzetno kvalitetni jer su radili sa licenciranim firmama.
"Naša sreća je što smo imali dva velika proizvođača koji su radili sa vrhunskim firmama i pravili liftove izuzetnog kvaliteta", kaže on.
Iako tehnička procedura za zamenu liftova nije previše komplikovana, izazov predstavlja finansiranje. Zečević ističe da je finansijska strana često prepreka za zamenu starih liftova u stambenim zgradama.
"U Beogradu imamo dosta saradnje sa gradskim stambenim zajednicama, ali često je teško obezbediti sredstva za ovako ozbiljan poduhvat", zaključuje on.
Komentari (0)