Društvo

Posle tragedije u Domu za stare u Barajevu, nadležni najavljuju još rigoroznije kontrole

Komentari

Autor: Euronews Srbija

21/01/2025

-

13:25

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Dom za stare u Barajevu, u kojem je juče stradalo osmoro ljudi, imao je važeću licencu koja je izdata 2021. godine, rekao je ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Nemanja Starović i naveo da se utvrđuju sve činjenice koje su dovele do izdavanja licence. Troje vlasnika ovog doma su uhapšeni, iako se prema prvobitnim informacijama smatralo da je za uzrok požara odgovoran jedan od korisnika koji je i sam stradao. Postavlja se pitanje ko kontroliše domove za stare u Srbiji i koliko su te kontrole česte. 

Ustanove socijalne zaštite kontroliše inspekcija koja ima 10 inspektora, a kako navode u resornom ministarstvu, u prošloj godini urađeno je 188 vanrednih inspekcijskih nadzora.

Kontrola u domu u Barajevu je bila 4. decembra 2024. godine.

Pomoćnica ministra za socijalnu zaštitu Slađana Marković Stojanović rekla je da je tad dom dobio nalog za otklanjanje nepravilnosti u smislu vođenja dosijea korisnika i zaposlenih, odnosno imali su obavezu da dostave njihove ugovore o radu.

"Što se tiče doma konkretnog slučaja, Doma Ivanović u Barajevu, on je imao važeću licencu za ustanovu socijalne zaštite koja je izdata 11. juna 2021. godine", rekla je Marković Stojanović. 

Navodeći da je prošle sedmice zatvoren jedan dom koji je izgledao vrlo luksuzno i u kome su korisnici bili zadovoljni zato što nije imao protivpožarnu zaštitu, Marković Stojanović je najavila još rigorozniju kontrolu domova za stare. 

"Više od svega nam je važno da naši korisnici budu apsolutno sigurni u domovima u kojima se nalaze, da stručni ljudi rade sa njima, da rade ljudi koji razumeju proces starenja, pre svega imaju empatiju prema korisnicima i naravno nivo stručnog znanja koji se očekuje u direktnom radu sa korisnicima. Što se tiče inspekcije socijalne zaštite, ona će u narednom periodu biti još rigoroznija", rekla je ona. 

Ona je naglasila da su u proteklih mesec dana intenzivno radili na izmeni pravilnika o licenciranju organizacija socijalne zaštite gde svaka organizacija, svaki pojedinac koji želi da otvori dom za odrasle i starija lica ili bilo koji oblik zbrinjavanja korisnika podrazumeva da mora imati ispunjene uslove protivpožarne zaštite, pa tek onda da dobije licencu od inspekcije socijalne zaštite. 

FoNeT/AP/Darko Vojinović

 

Koje uslove treba ispuniti za licencu? 

Protivpožarna zaštita je jedan od uslova iz domena Sektora za vanredne situacije koje dom za stare mora da ispuni kako bi dobio licencu. 

"Uslovi koje propisuje zakon o socijalnoj zaštiti i pravilnici koji regulišu otvaranje ustanova socijalne zaštite ogledaju se u funkcionalnim i strukturalnim standardima", rekla je Marković Stojanović. 

Ona je precizirala da se ti odnosi na to da se objekat nalazi u naseljenom mestu sa pristupnim saobraćajnicama i da su prostorije u skladu sa standardima za smeštaj korisnika.

"To su toaleti, zajednički prostori, kuhinja, sve ono što jedan objekat treba da ima, i funkcionalni standardi koji se odnose na dosije korisnika i stručni rad ustanova", rekla je Marković Stojanović. 

Euronews

 

Kakve su medicinske kontrole korisnika doma?

Cenatar za socijalni rad izdaje rešenja za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite, samo kada je ona na republičkom nivou i od 2021. ih ne rade za privatne ustanove socijalne zaštite. 

Pomoćnica ministra kaže da je na srodnicima da odaberu dom, uz potpisivanje volje korisnika da želi da bude smešten u ustanovu socijalne zaštite. 

Ona napominje da novac nije presudan za smeštaj korisnika, nego uslovi za život dostojan čoveka i starenje koje je apsolutno dostojno u svim svojim aspektima i u smislu stručnog rada i podrške korisnicima koji će biti smešteni u dom. 

"Trebalo bi da postoje sve provere zdravstvenog stanja i otvoren karton sa svim problemima koje korisnik ima prilikom smeštanja u ustanovu, i u slučaju privatnih domova i u slučaju državnih domova, s tim što za državne domove taj proces prikupljanja dokumentacije i obrade pre rešenja radi nadležni centar za socijalni rad po mesnoj nadležnosti gde korisnik u tom trenutku stanuje, odnosno gde živi", rekla je ona. 

U slučaju da je korisnik psihijatrijski bolesnik, treba da bude pod pojačanim nadzorom, a ukoliko je pušač, treba da bude sa negovateljem ili radnikom ustanove tokom konzumacije cigareta. 

"Konkretno, nekako uvek cigareta padne na pamet kada je u pitanju požar, on mora biti kontrolisan i uz prisustvo radnika ustanove u kojoj se to dešava", rekla je sagovornica Euronews Srbija. 

Ako se srodnici odluče za privatne domove, prilikom smeštaja korisnika, odnosno svojih srodnika, starih lica u privatne domove, moraju da daju kompletnu zdravstvenu dokumentaciju, da navedu njihove navike i kompletnu terapiju ukoliko je osoba sa izmenjenim psihičkim ponašanjima ili mentalnim tegobama. 

"Vrlo često srodnici ne žele da kažu kompletnu dijagnozu, pa kažu, znate, malo je zaboravan ili ne uzima terapiju. Ali, s obzirom na stručne radnike i konkretno socijalnog radnika koji je obavezan za rad i u privatnim domovima, i naravno medicinske sestre i nadležne lekare koji leče korisnike, ta činjenica se vrlo brzo razotkrije i onda se dobija terapija koja je potrebna, naravno koja bi morala da se uzima apsolutno pod nadzorom", rekla je Slađana Marković Stojanović. 

Komentari (0)

Srbija