"Trole" odlaze u prošlost: Grad Beograd ukida trolejbuse i uvodi električne autobuse - kakvi će biti efekti ove odluke?
Komentari27/12/2024
-17:33
Trolejbusi su prošlost, zaključeno je na sednici Skupštine grada Beograda i odlučeno da ih u narednoj godini zamene električni autobusi. Dok gradonačelnik navodi da je cena novih trolejbusa i elektroautobusa gotovo ista, sindikati ističu da će privatnom prevozniku za kupovinu novih vozila biti isplaćeno čak 136 miliona dinara.
Jun 1947. godine. "Rane" Beograda iz Drugog svetskog rata još nisu zacelile, ali i budućnost je izgledala svetlo. Simbol progresa bio je i prvi trolejbus, koji je tog leta počeo da saobraća na relaciji Kalemegdan-Slavija.
Gotovo osam decenija kasnije, gradske vlasti kažu - "vreme je da se nebo otvori".
"Trolejbuska infrastruktura i mreža su nešto što koči razvoj grada, ne omogućava nam da možemo da menjamo linije u skladu sa razvojem grada, estetski nije lepa, kvalitet te usluge je daleko bolji ukoliko biste imali čisto električno vozilo koje i danas ima, da biste za početak otvorili nebo, pa iznad Slavije, iznad Takovske, Svetogorske i tako dalje, kada podignete glavu, ne biste imali paukovu mrežu za Spajdermena, nego biste imali možda otvoreno nebo", poručio je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić.
Odluci koja je doneta po hitnom postupku nije prethodila stručna analiza koja bi je opravdala, navode iz sindikata Centar.
"Odluka doneta preko noći"
Gradsko saobraćajno preduzeće, podsećaju, još 6. decembra je Sekretarijatu za javni prevoz uputilo zvanični zahtev za nabavku novih trolejbusa.
"Neko preko noći donosi ovako značajnu odluku,uvodi privatnog partnera kome će čak i trolejbuski depo GSP-a na Dorćolu ustupiti kako bi oni napravili svoju garažu i taj posao ćemo svi iz budžeta grada platiti 136 milijardi dinara na period od 20 godina. Trolejbusi nisu nešto što je prevaziđeno, nisu nešto što je zaostalo tehnološko rešenje, naprotiv, i dalje su izuzetno povoljan ekološki vid prevoza", kaže za Euronews Srbija Ivan Bankovć, predsednik sindikata "Centar GSP Beograd".
Građane vezuju lepe uspomene za trolejbuse, ali deluje da više cene funkcionalnost novih električnih autobusa.
"Mnogo su stari, oni nisu obnovili taj vozni park trolejbusa, ne znam ni ja sam koliko godina već. Ako će to olakšati putnicima i samim vozačima, zašto da ne? Ako imate problem s peskom u bubregu, samo sedite u tu trole i izbaciće vam se definitivno", kažu građani koje smo anketirali.
Popularne "trole" imaju dugu istoriju u Beogradu, ali isto tako već krajem 60-ih godina počelo je da se razmišlja o njihovom ukidanju.
Činjenica je da trolejbusi nisu u savršenom stanju, ali kako su nam upućeni rekli - infrastrukturna mreža itekako dobro funkcioniše. Uz dobro planiranje, navode, bilo bi potrebno svega nekoliko godina da trolejbusi ponovo zasijaju starim sjajem.
Efekti odluke upitni
Profesor sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Predrag Živanović kaže za Euronews Srbija da mu se ne dopada "odluka ukidanja bilo kakvog podsistema javnog gradskog transporta putnika".
Takođe dodaje da je neophodno da se ide ka "električnoj mobilnosti koju već imamo", odnosno da se uvode električni autobusi.
"Ali strateški možda na nekim drugim koridorima, ne da zamenjuju nego da dopunjuju usluge električne mobilnosti koje već imamo", ističe Živanović.
Upitan - može li se ovom odlukom unaprediti gradski prevoz, profesor objašnjava da se nijednom odlukom koja nije zasnovana na sistemskom pristupu i na sveobuhvatnoj analizi ne može doći do pozitivnih efekata.
"Svakako da se može reći da trolejbuski podsistem trenutno nije na nekom zadovoljavajućem nivou kako možda očekujemo, ali i da je potrebno obnoviti vozni park, ali je potrebno napraviti strateški plan obnove voznog parka i svakako održavati kontaktnu mrežu na način na koji je potrebno. Ne bih se složio da je infrastrukturno, da kažemo, ta kontaktna mreža u stanju koji ne može da se iskoristi, ali sigurno je potrebno obnoviti vozni park", kaže Živanović.
Govoreći o troškovima novog projekta grada, naš sagovornik ističe da "investicije nisu male".
"Grad Beograd već ima dve linije električnih autobusa, liniju Eko 1 i Eko 2, i ima iskustva sa električnim autobusima, tako da je to nešto što je pozitivno i svakako može pomoći prilikom implementacije još linija gde bi radila ovakva vozila, ali ne mogu da vam kažem sada koliki bi ti bili efekti", zaključuje on.
Kompletno gostovanje Predraga Živanovića pogledajte ispod.
Komentari (0)