Društvo

Svi nezadovoljni i vozači i pešaci: Može li se revizijom pešačkih semafora ubrzati saobraćaj?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

21/10/2024

-

14:21

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Pešaci često imaju pritužbe da se na pojedinim lokacijama semafori za pešake uklanjaju,  ukidaju pešački prelazi ili da semafori dugo drže pre nego što ih puste da pređu na željenu stranu ulice. 

Upućeni kažu da je u toku revizija pešačkih prelaza i semafora za pešake kako bi se maksimalno ubrzao motorni saobraćaj, jer u modernom konceptu saobraćaja prednost imaju pešaci. 

Prof. Krsto Lipovac sa Saobraćajnog fakulteta pojašnjava da postoji nekoliko kriterijima za određivanje lokacije pešačkih prelaza ili ako je reč o semaforisanim raskrsnicama, dužine trajanja zelenog svetla za pešake. 

"Najvažnijim kriterijima odnosi se na broj vozila koja prolaze u toku sata, odnosno na broj pešaka koji imaju potrebu da pređu kolovoz. Ukoliko se radi o širokim saobraćajnicama, širokim ulicama, u tom slučaju se definiše minimum tog vremena koji mora biti dovoljan da prosečan pešak pređe kolovoz. U proseku to je jedna sekunda, jedan metar kolovoza", naveo je on.

Dodaje da su kriterijumi za postavljanje pešačkih prelaza takođe raznovrsni, a jedan od njih je da se što manje ometa motorni saobraćaj. 

"Međutim, izuzetno važan kriterijem je i bezbedno saobraćaja. Današnji koncept održive bezbednosti saobraćaja zahteva stalno preispitivanje lokacija pešačkih prelaza,  odnosno potrebe za semaforisanjem pešačkog prelaza", naveo je on.

Fonet/Marko Dragoslavić

 

Dodaje da gde god stručnjaci prate stanje bezbednost saobraćaja i stanje saobraćaja uopšte,  i gde prepoznaju neki problem dužni su da reaguju i preispitaju opravdanost pešačkog prelaza, odnosno opradanost semafora na tom mestu.

Saobraćajne nesreće

U gradskim sredinama ima dosta saobraćajnih nesreća sa fatalnim ishodima za pešake. Prof Lipovac je šef Katedre za bezbednost saobraćaja i oni svake godine rade više od stotinu veštačenja saobraćanih nezgoda za potrebe suda. 

"Osim toga radimo između 50 i 100 nezavisnih ocena uticaja puta na nezgode sa poginulim. Jedno od pitanja kojim se neprekidno bavimo jeste kako definisati što kvalitetnije propuste svih učasnika u saobraćaju koji doprinose nastanku nezgode", rekao je on.

Ističe da u saobraćaju treba sagledati sve učesnike, da jedan broj vozača ne razume značaj smanjivanja brzine ispred pešačkog prelaza i zakonsku obavezu da vozi tako da može da se zaustavi ukoliko je pešak stupio na kolovoz ili pešak namerava da stupi na kolovoz.

"Jedan broj pešaka, posebno onih koji ne voze, oni opet ne razumeju tehničke aspekte  i tehničku nemogućnost vozača da zaustaviju ukoliko neposedno ispred njega stupate na kolovoz. Mislim da su ta dva propusta ključna. Naravno, tome treba dodati i korišće mobilnih telefona,  prebrzu vožnju, druge ometajuće faktore koje doprinose tome", zaključio je on.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija