Društvo

Helikopterska jedinica MUP nikad spremnija: Imamo ozbiljne kapacitete za gašenje svih požara

Komentari

Autor: Tanjug

13/07/2024

-

11:02

Helikopterska jedinica MUP nikad spremnija: Imamo ozbiljne kapacitete za gašenje svih požara
Helikopterska jedinica MUP nikad spremnija: Imamo ozbiljne kapacitete za gašenje svih požara - Copyright MUP

veličina teksta

Aa Aa

Helikopterska jedinica MUP-a ovu letnju sezonu je dočekala nikad spremnija i u pripravnosti je da na poziv Sektora za vanredne situacije (SVS) učestvuje u gašenju i lokalizovanju svih požara na otvorenom, rekao je za Tanjug pilot te jedinice kapetan Nenad Raičević.

"Nabavkom dva helikoptera kamov Ka-32 i erbasovog helikoptera H215 super puma mi smo ozbiljno pojačali naše kapacitete za gašenje požara", rekao je Raičević.

On je podsetio da su ruski helikopteri K-32, koji su u Srbiju stigli tokom prošle i pretprošle godine, svojevrsno vatreno krštenje imali januara meseca prilikom gašenja požara u novobeogradskom bloku 70 kada je goreo kineski tržni centar.  

FoNet/MUP Srbije

 

"To je bilo prvo korišćenje ovog helikoptera za gašenje požara u urbanim uslovima. Mi smo na tu akciju veoma ponosni, jer smo za jedan vrlo kratak period uspeli da požar lokalizujemo i omogućimo našim kolegama iz SVS-a da priđu i pristupe dogašavanju požara", istakao je Raičević. 

Kako se helikopterima gase požari

Raičević objašnjava da Helikopterska jedinica započinje akcije gašenja požara na poziv SVS-a, koji procenjuje da li je kod nekog požara potrebno angažovati helikoptere.

"Nakon što nas kolege iz SVS-a kontaktiraju mi obavljamo analizu požara, određujemo snage i helikoptere koji su nam potrebni i krećemo u akciju. Najpre pošaljemo jedan manji helikopter, kako bi izvršili izviđanje terena, odredili pravac naleta kao i mesto vodozahvata", pojašnjava Raičević i dodaje da vrlo brzo nakon analize poleću i helikopteri koji će gasiti požar.

FoNet/MUP Srbije

 

On naglašava da na lice mesta odlazi i jedan iskusni pilot koji je u direktnom kontaktu kako sa SVS-om i posadama vazduhoplova i sve vreme koordinira akciju gašenja požara.

Raičević napominje da su kamovi K-32 i H-215 super puma višestruko pojačali sposobnost helikopterske jedinice, da su postali glavni helikopteri za gašenje požara, jer su njihove performanse i sposobnosti u tim situacijama mnogo bolje od helikoptera na koje su se ranije oslanjali.

"Pre nabavke helikoptera K-32 i super puma, naši glavni helikopteri za gašenje požara bili su Agusta-Bel 212 koji mogu podići protivpožarno vedro od 1200 litara. S druge strane super puma može podići vedro težine između tri ipo i četiri tone, a K-32 do pet tona", rekao je Raičevič.

Raičević dodaje da i među nabavljenim ruskim helikopterima K-32, prepoznatljivom po koaksijalnom rotoru, postoje male razlike.

"Njih imamo u dve varijante. Jedna nosi protivpožarno vedro, a druga poseduje sistem SP 32, koji se sastoji od podvesnog tanka kapaciteta četiri tone i vodenog topa koji služi za horizontalno gašenje požara", navodi Raičević.

Raičević dodaje da se tank od četiri tone napuni za samo jedan minut, a da je domet vodenog topa 40 metara, što u praksi omogućava gašenje požara na višespratnicama u urbanim sredinama. 

Najkompleksniji deo operacije

On ističe i da su u saradnji sa SVS-om nabavljeni i montažni bazeni kapaciteta 20 i 50 tona pa je sada moguće skratiti vreme reagovanja i u situacijama kada ne postoje prirodni vodozahvati, na idealnih tri do pet minuta.

Raićević naglašava da akcija gašenja požara pored nošenja spoljnog tereta spada u najkompleksnije operacije koje izvodi helikopterska jedinica.

"Gašenje požara spada u jednu od najrizičnijih operacija koje mi izvodimo jer smo tada sve vreme izloženi ekstremnim uslovima letenja. Moramo voditi računa o raznim faktorima poput spoljne temperature, vlažnosti vazduha, atmosferskog pritiska, jer sve  utiče na raspoloživu snagu helikoptera o kojoj pilot mora da vodi računa", kazao je Raičević.

profimedia

 

Raičević ističe da je jedinica spremna da kao i ranijih godina u skladu sa svojim mogućnostima odgovori i na poziv zemalja u regionu i dodaje da je Srbija od 2015. godine potpisnik Evropskog mehanizma civilne zaštite koji je formiran kao podrška naporima na sprečavanju katastrofa i jačanje spremnosti jedinica civilne zaštite da deluju na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou.

 "Mi smo uvek spremni da pomognemo svima kojima je pomoć potrebna i koji pomoć od nas traže. Ranijih godina bili smo angažovani u Grčkoj, Sloveniji, Bosni i Hercegovini i to smo radili vrlo efikasno i vrlo uspešno", rekao je Raičević.

Raičević ističe da je gašenje požara samo jedan od zadataka koje obavlja Helikopterske jedinice MUP-a i da su pored toga angažovani na kontroli granice, medicinskom prevozu, VIP prevozu, te da usko sarađuju sa specijalnim jedinicama poput SAJ-a i Žandarmerije kao i sa Gorskom službom spasavanja (GSS).

Spasavanje povređenih

"Nedavno smo imali jednu zajedničku vežbu sa GSS-om gde smo na jednom vrlo nepristupačnom terenu i velikoj nadmorskoj visini izvršili spasavanje povređenog pomoću bočne dizalice. GSS kontaktira helikoptersku jedinicu za pomoć onda kada su sve zemajske opcije spasavanja istrošene i kada se radi o nepristupačnom terenu, odnosno kada je potrebna brza akcija", rekao je Raičević.

Govoreći o tome šta je potrebno kako bi neko postao deo Helikopterske jedinice Raičević ističe da je glavni motiv za bavljenje profesijom pilota pre svega ljubav prema letenju.

Dodaje da poslednjih godina postoji deficit mladih pilota i u Srbiji, ali i u svetu, jer je selekcija rigorozna, a školovanje i usavršavanje traje dugi niz godina. 

GSS/Vladimir Vilimonović

 

"Kako bi rešili taj problem mi smo prošle godine u saradnji sa Vazduhoplovnom akademijom u Vršcu potpisali sporazum o školovanju mladih pilota za potrebne Helikopterske jedinice. Na taj način, kroz trogodišnje školovanje, dobićemo jedan kvalitetan mladi kadar sa dobrom osnovom koji će nakon dolaska u našu jedinicu nastaviti svoje usavšavanje i obučavanje za operacije koje izvodi jedinica", rekao je Raičević. 

Naglasio je da piloti Helikopterske jedinice prolaze i usavšavanje u zemljama širom Evrope, poput Austrije, Španije i Norveške, a da ta znanja stečena u inostranstvu uspešno implementiraju u akcijama u Srbiji.

Upitan da li postoje razlike u upravljanju ruskim helikopterima u odnosu na one proizvedene na zapadu Raičević ističe da je svaki pilot Helikopterske jedinice osposobljen da leti na više tipova helikoptera, ali da kada su u pitanju komande i namene među modelima postoje razlike.

"Konkretno kamov K-32 i erbas H145 se koriste za potpuno različite namene. K-32 koristimo za nošenje tereta i za gašenje požara, dok H145 koristimo za spasilačke misije, za evakuaciju bočnom dizelicom. Svakom helikopteru prilazimo drugačije i nije bitno da li je ruske ili zapadne proizvodnje. Jednostavno koristimo ga za ono za šta je namenjen", rekao je Raičević.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija