Nesreća u kojoj je otpali točak sa autobusa ubio ženu otvorila mnoga pitanja: Da li je samo mehaničar odgovoran?
Komentari21/03/2024
-19:02
U kakvom su stanju autobusi koji svakog jutra izlaze na ulice da prevoze Beograđane? To je pitanje koje se još jednom postvlja nakon poslednjeg incidenta na liniji 78, privatnog prevoznika Banbus, gde je sa autobusa u toku vožnje otpao točak koji je usmrtio slučajnu prolaznicu na trotoaru.
Zbog sumnje na propuste u radu, mehaničar koji je zadužen za kontrolu autobusa, priveden je i određeno mu je zadržavanje od 48 sati. Predsednik Privremenog organa Beograda Aleksandar Šapić je upitan i da li će još neko snositi odgovornost?
"Kako da politički odgovara neko jer neki tehničar nije dobro zavrnuo točak? Evo vi mi objasnite. Kako da sprečiš da neko ne zategne točak? Mi možemo u sledećem ugovoru sa privatnicima da stavimo mogućnost raskida ugovora ukoliko se učestalo dešavaju takvi incidenti. Mi danas ne možemo da raskinemo ugovor. On (prevoznik) snosi i krivičnu odgovornost, zapravo ljudi koji rade kod njega", naveo je predsednik Privremenog organa Beograda Aleksandar Šapić.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže da u ovom slučaju nije samo jedan šraf loše zavrnut, već više njih.
"Čak i kad bi samo jedna matica bila pogrešno stavljena ona bi ispala, ali bi točak i dalje ostao sa svim ostalim šrafovima na svom mestu. Znači ovde je naprosto slučaj morao biti da nekoliko tih matica nisu bile pričvršćene na način, odnosno zategnute kako je to moralo biti", rekao je Vujanić za Euronews Srbija.
Da li je još neko odogovoran?
A da li je samo mehaničar odgovoran za nesreću koja se dogodila kod Karađorđevog parka, ili je odgovornost i na drugima?
Nebojša Mitrović iz Sindikata vozača GSP-a kaže da je mehaničar samo jedna karika, od njih mnogo koje su nesreći doprinele. Smatra da ima odgovornosti vlasnika firme, inspekcije Sekretarijata za javni prevoz Grada Beograda, vozača.
"Kod nas u GSP u Pravilniku stoji da je vozač u obavezi da svako jutro izvrši vizuelni pregled vozila - spoljašnji i unutrašnji, pre nego što izađe na ulicu, da vidi da vozilo nije oštećeno, da su svi točkovi na mestu. Ukoliko nešto primeti i obavezi je da to prijavi mehaničaru. Tu nije ispao samo jedan šraf, već 12 ili 18 šrafova. To je vozač morao da primeti prilikom polaska, kočenja", naveo je on.
Dodaje i da su vozači pod pritiskom vlasnika firmi koje učestvuju u javnom prevozu. On tvrdi da se privatnicima plaća po kilometru prevoz putnika u Beogradu, te da oni teraju vozače da voze i kada je vozilo neispravno, a tu glavnu ulogu mora da ima inspekcija Sekretarijata za javni prevoz.
Koje su mogućnosti pred porodicom žrtve?
Gubitak člana porodice zbog nemara drugih porodici žrtve pruža mogućnost da pravdu potraži na sudu. Advokatica Sara El Sarag kaže da u ovom konkretnom slučaju porodica može tužiti privatnog prevoznika.
"Dakle, tužite pravno lice - odgovorno lice u pravnom licu, i onda se oni hijerarhijski i posle toga regresiraju od zaposlenih, kada se u krivičnom postupku njihova krivica bude dokazala, koliki je čiji stepen i učešće u tom istom događaju", navela je El Sarag za Euronews Srbija.
Autobus sa kog je spao točak je privatnog prevoznika, ali svest o neophodnosti obnove voznog parka u GSP-u su nedavno iskazali i zvaničnici Grada Beograda. Tako je sredinom prošle godine gradonačelnik grada Beograda Aleksandar Šapić izjavio da u naredne dve do tri godine grad planira kupovinu 500 novih autobusa i po 100 novih tramvaja i trolejbusa.
Na taj način, kako je istakao, do sredine 2026. godine, sva vozila koja su dotrajala i nebezbedna, biće uklonjena sa beogradskih ulica.
Komentari (0)