UNS: Na javnim servisima program prilagođen osobama sa invaliditom na nivou statističke greške
Komentari16/01/2024
-13:38
Udruženje novinara Srbije (UNS) saopštilo je danas, pozivajući se na podatke iz izveštaja Regulatornog tela za elektronske medije, da je na javnim servisima program prilagođen osobama sa invaliditetom na nivou statističke greške, a na komecijalnim televizijama ni toliko.
Nema mnogo pomaka u povećanju udela programa prilagođenog osobama sa invaliditetom na javnim servisima, dok se komercijalni emiteri uglavnom ne pridržavaju preporuka o dostupnosti programa tokom predizbornih kampanja, dodaje UNS.
"Po onome što se konkretno vidi iz godišnjih izveštaja, nema mnogo pomaka u udelu programa prilagođenog osobama sa invaliditetom u ukupnom programu", potvrdila je projektni analitičar REM Sanja Remić.
Regulator je do sada objavio dva izveštaja o ovoj temi - 2013. i 2019. godine koji su pokazali da je udeo programa namenjenih osobama sa invaliditetom na javnim servisima, kako kažu u REM, "na nivou statističke greške".
Izveštaj iz 2019. godine pokazuje da je na Prvom programu RTS udeo ovih programa bio 2,93 odsto, na Drugom 0.49 odsto, a na Prvom programu RTV 1,53 odsto. Situacija je lošija na komercijalnim televizijama sa nacionalnom frekvencijom za koje se u izveštaju iz 2019. godine navodi da nemaju sadržaje prilagođene osobama sa invaliditetom.
Po rečima Sanje Remić, zakon ne predviđa obavezu da pružaoci komercijalnih medijskih usluga imaju obavezu da emituju tu vrstu programa.
Nacionalna organizacija osoba sa invaliditetom je 2019. godine preporučila da se izmenama Zakona o elektronskim medijima proširi nadležnost REM, kako bi se i komercijalni pružaoci medijskih usluga obavezali da svoje sadržaje i programe učine pristupačnim osobama sa invaliditetom.
Remić podseća da su se komercijalni emiteri, tokom izbornih kampanja, uglavnom pridržavali preporuka da kampanja bude dostupna osobama sa invaliditetom, odnosno da postoji titl ili prevod na srpski znakovni jezik.
Dodaje da su, kao što je i preporučeno, emiteri imali jednu centralnu informativnu emisiju u kojoj su izborni blokovi bili prevođeni na znakovni jezik. Primedba organizacija gluvih i nagluvih osoba koja je upućivana REM, međutim, ukazuje da nije poenta da im takvi programi budu dostupni 30-ak dana u toku kampanje, već cele godine.
Za javne servise pravilnikom REM je predviđeno da u prvoj i drugoj godini bude emitovano najmanje 15 odsto sadržaja dostupnih ovoj grupaciji. U trećoj i četvrtoj godini obim ove vrste programa trebalo bi da se duplira, a u petoj i šestoj godini bar polovina ukupno emitovanog programa trebalo bi da bude dostupna osobama sa invaliditetom.
Komercijalni emiteri startovali bi sa 10 odsto ovog programa u prvoj i drugoj godini, potom bi u naredne dve taj procenat trebalo da se duplira, a u petoj i šestoj godini po donošenju Pravilnika morali bi da imaju najmanje 30 odsto ovakvog sadržaja. Nacrt Pravilnika poslat je nadležnom ministarstvu, ali odgovora nije bilo.
Komentari (0)