"Brži od života" zbog društvenih mreža: Sve više snimaka bahate vožnje, postoji li adekvatna kazna?
Komentari20/11/2023
-16:40
Snimci vožnje u kontra smeru na auto-putu, kao ruski rulet i hod po minskom polju, u poslednjih nekoliko meseci u više navrata pojavljivali su se na društvenim mrežama, istovremeno, među najgledanijim tiktokovima u Srbiji, uglavnom se nalaze mladi koji, neopterećeni strahom, snimaju kako u gradskim sredinama voze brzinama daleko iznad propisanih. Da li je na ulicama više bahatih vozača nego pre ili je sa trendovima na društvenim mrežama ovakva praksa postala vidljivija, istina je verovatno negde između, ali da nešto debelo ne štima najbolje se ogleda u nedavnom saopštenju policije u kojem se navodi da su od početka oktobra u Srbiji poginula 23 pešaka, više od 300 njih zadobilo je teške povrede, a više od četvrtine nesreća dogodilo na pešakom prelazu.
U oktobru, u Bulevaru Vojvode Mišića kod Beogradskog sajma, vozač je u autombilu Lančija išao u suprotnom smeru. Policajac je pokušao da ga zaustavi i tom prilikom je zadobio lake telesne povrede. Vozaču je tada određeno policijsko zadržavanje.
Na društvenim mrežama objavljen je snimak vozača koji je je u automobilu Dačija Logan vozio u kontra-smeru na Brankovom mestu, a zatim i po trotoaru. Vozač je uhapšen, a u Tužilaštvu je priznao krivicu.
U Novom Pazaru, vozač je snimao svoju vožnju i objavio video na društvenim mrežama, gde se hvalio kako zbog hladnog vremena vozi kroz pešačku zonu.
Bahata vožnja završila se kobno u Sjenici. 17-godišnjeg tinejdžeri bez vozačke dozvole pregazio je svog 22-godišnjeg druga koji je ga je snimao kako brzo vozi za društvene mreže. Maloletnik je izgubio kontrolu nad vozilom i udario u druga. Meštani su izjavili da se maloletnik stalno snimao kako divlja po putu.
Formirana posebna grupa za snimke sa društevnih mreža
Govoreći o slučajevima koji se nedavno dogodili u Sjenici i Novom Pazaru, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije MUP-a, pukovnik Zlatko Belencan, kaže za Euronews Srbija da je u oba slučaja primetno odstustno poštovanja ljudskog života.
"Efikasnom istragom, odnosno svim radnjama koje su preduzeli u Novom Pazaru i u Sjenici, otkriveno je u stvari koje je vozio. A to je izuzetno bitno da se zna da su takva lica koja prekorače brzinu, spremna i da ubiju i da prebace krivicu na drugoga", ističe Belencan.
Zbog sve učestalijih pojava video snimaka na koijma je se vidi nepropisna vožna, Belencan navodi da je "formirana posebna grupa uprave saobraćene policije koja se bavi upravo time".
"Mi u saradnji sa prekršenim sudovima, ali i tužilaštvom, one snimke koje možemo da dokažemo, koristimo u istražnom radu. Jer, znate, zakon o prekršajima je vrlo jasan, određeni elementi prekršaja, vreme, mesto, moraju biti uočljivi, a oni koji snimaju takve videe, svoje lice nekada i ne prikažu, nego prikažu brzinometar, prikažu deonicu puta, nažalost, u mnogim slučajevima oni izazovu i određenu saobraćenu nezgodu, a izazovu sigurno i pažnju javnosti u većem obimu", ističe Belencan.
Iz dela javnosti često dolaze kritike da su bahati vozači često "iznad zakona", međutim Belencan demantuje takve navode, ukazujući da je veliki broj prekršaja koji su se nedavno dogodili procesuiran.
"U protekle tri godine je čak milion 49 hiljada vozača prekoračilo brzinu. Tačno je da je ogroman broj za prekršajne naloge, odnosno izdati su prekršajni nalozi i to su novčane kazne, a kada govorimo o tome koliko je zahteva za brzinu u poslednje tri godine podneto, to je 91.711 slučaja. Dakle radi se kontinuirano i radi se u skladu sa važećim propisima i dokumentuju se izvršenja prekršaja.
Novi propisi i kazne
Od 15. septembra stupile su na snagu Izmene zakona o bezbednosti saobraćaja koje predviđaju oštrije kazne za bahate vozače. Jedna od njih je i oduzimanje vozila. Belencan kaže da još uvek nije počela primane novih propisa te da do sada nije oduzet niejdan automobil.
"Kada govorimo o oduzimanju vozila, i dalje je aktuelan Zakonu o krivičnom postupku. Vozači koji izvrše najteže protivpravne radnje imaju, mi im oduzimamo vozila, ali na osnovu toga što izvršimo proveru. Kada govorimo o ovom delu oduzimanja vozila, po Zakonu o bezbednosti saobraćaja, još uvijek se nije pristupilo tome, imamo još određenih razloga zbog čega se tome nije pristupilo, ali ono što je bitno jeste da se u tim slučajevima, u skraćenom postupku ili u načelu hitnosti, takvi vozači odmah procesuiraju kod sudija" objašnjava Belencan.
On ističe da je preko pet hiljada vozača u poslednje procesuirani zbog nasilničke vožnje kod sudija, te da su svi oni "najstrože kažnjeni", te da je zbog takve voženje u tom periodu oduzeto 120.014 kaznenih poena.
S druge strane, Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da kazne za prestupe u saobraćaju uopšte nisu blage, navodeći da je "za bahatu vožnju predviđeno nekoliko kazni koje se izriču jednovremeno".
"Najpre je to zatvorska kazna od 30 do 60 dana, plus novčana kazna u iznosu od 120 do 140 hiljada dinara, plus devet meseci zabrane upravljanja vozilom i plus 15 kaznenih poena. Dakle, sve te kazne moraju da se izreknu jednovremeno. U praksi se dešava neretko da prekršajni sud optuženom izrekne blažu sankciju, dakle, umesto kazne zatvora izrekne rad u javnom interesu. To je u nekim slučajevima, verujem, svakako opravdano, ali mislim da je u jednom delu slučajeva sud ipak nepotrebno posebno ublažio meru i da je zaista imao sve razloge da izrekne kaznu zatvora", ističe Okanović.
Za razliku od kolege Belencana, Okanović navodi da nisu svi vozači jednaki pred zakonom, navodeći da nije samo reč o javnim ličnostima koje imaju drugačiji tretman nakon prekršaja, već da je nepoštovanje zakona primetno i kod vozila javnih preduzeća.
"Po našem zakonu, sva vozila moraju da budu registrovana, dakle, sva motorna vozila, kući su u savršenom stanju, uključujući i bicikle. Ali, sa druge strane, imate situaciju da godinama unazad trolejbusi nisu bili registrovani i imali smo jedno onako eksplicitno kršenje zakona od strane preduzeća koja su u vlasništvu grada, odnosno države. I tome se, na neki način, gledalo kroz prste, bilo je tu i sankcionisanja, ali bilo je i drugačijih postupanja", kaže Okanović.
Bahati vozači kao kulturni fenomen
Osim oštrih kazni koje su predviđene zakonom, sagvornici su saglasni da su neophodne i promene u društvu, kako prestupnicima u javnosti ne bi imali blagonaklon tretman, već trpeli osudu kompletne javnosti.
"Ključna mera koja treba da se preduzme u sistemu, jeste savremeno obrazovanje i vaspitanje. Prestupnici su podignuti na nivo savremene kulture ovog naroda. Oni snimaju video, da bi ga širili na društvenim mrežama, da pokazuju svoju nasilničku vožnju. Oni imaju svoju publiku, oni imaju one koje im daju lajkove za to, imaju one koje im daju pozitivne komentare. Kada dostignemo taj nivo, da kao društvo reagujemo negativno na takve snimke, onda se ljudi neće truditi ni da takve snimke prave, niti da ih kače na društvene mreže. Dakle, moramo kao društvo da shvatimo da je to nepoželjno ponašanje, opasno ponašanje i onda kada dostignemo taj nivo, da kada neko objavi jedan video sa nasilničkom vožnjom, dobije jako malo lajkova i jako puno negativnih komentara, onda znači da smo na dobrom nivou, na dobrom putu", ukazuje Okanović.
Istog mišljenja je i Belencan koji kaže da "kao društvo moramo da shvatimo da bezbedan saobraćaj zavisi od svih nas".
"Roditelji, moraju da budu svesni šta im rade deca. To su mladi ljudi kojima roditelji kupuju skupa kola, kojima posle toga kada dođe do izvršenja protivpravne radnje, prekrše ili krivice, traže najbolje advokate. Roditelji pre svega moraju da pouče svoju decu", zaključio je Belencan.
Komentari (0)