Problemi u avio saobraćaju parališu Evropu, a projekcije za leto nisu ružičaste: Manje osoblja, više putnika i štrajkovi
Komentari29/06/2022
-18:20
Putnici širom Evrope već danima se suočavaju sa otkazivanjem letova, njihovim kašnjenjem i gužvama na aerodromima. Povećan broj onih koji putuju, nedostatak radnika i štrajkovi doveli su do brojnih problema.
I turisti iz Srbije prethodnog vikenda bili su zarobljeni na aerodromima u Rimu i Frankfurtu, sa kojih su se kućama vratili posle mnogo sati provedenih u neizvesnosti. Probleme sa povratkom u Beograd iz Brisela imala je i televizijska ekipa Euronews Srbija.
Situacija sa gužvama nije zaobišla ni beogradski aerodrom "Nikola Tesla", a problemi su uglavnom bili uzrokovani kašnjenima na drugim aerodromima.
Naime, u protekle dve godine veliki broj avio kompanija i aerodroma podelili su otkaze svojim zaposlenima zbog nedostatka potražnje. Očekivanja da će se oni posle dvogodišnje pauze svi vratiti na svoja radna mesta, nisu se ostvarila, jer su brojni radnici u međuvremenu promenili profesije. Kompanije sada traže rešenja za probleme koji su izazvali ovaj kolaps avio saobraćaja.
Manjak radnika glavni problem
Briselski aerodrom, pola pet ujutro... Stotine putnika u redovima čeka ukrcavanje. Brisel erlajns, član Lufthanza grupe, otkazao je brojne letove zbog štrajka pilota i kabinskog osoblja. Sve to, uzrokovalo je gužve i brojne probleme.
Let kojim je ekipa Euronews Srbija iz Brisela trebalo da stigne u Beograd je otkazan i to je bio jedan od oko 30 otkazanih letova sa briselskog aerodroma toga dana. U nedelju je ekipa pokušala da u Srbiju stigne preko Pariza. Međutim, zbog dugog čekanja prtljaga i velikih gužvi na aerodromu taj let su propustili i vratili se tek narednog dana.
Upravo je Lufthanza i najavila da će otkazati više od 2000 letova, uglavnom zbog nedostatka radne snage. Uzrok toga su štrajkovi, sve veći broj zaposlenih zaraženim kovidm 19, kao i generalni problem sa manjkom radnika.
Petar Vojinović, urednik portala Tango six rekao je da države i kompanije traže način za rešavanje trenutnih problema.
"Država Nemačka je juče odobrila, i to zvuči malo komično, hitan uvoz radnika iz Turske, stručnih radnika za opsluživanje aviona, ne bi li hitnije nadoknadili ove probleme. To će naravno usloviti, ako gledamo u poslovnom domenu radno-pravno, proteste već zaposlenih Nemaca koji su niže plaćeni, sindikalne akcije, štrajkove, razne druge probleme", kazao je Vojinović za Euronews Srbija.
Urednik sajta Ex Yu aviation, Luka Popović objasnio je i da ne mogu svi radnici brzo da se vrate nazad na svoja radna mesta, nakon što je veliki broj njih tokom pandemije otišao sa istih.
"Imamo nedostatak kabinskog osoblja u avio kompanijama na aerodromima, nedostatak check in agenata, ljudi koji rade na utovaru istovaru prtljaga. Sve ove profesije zahtevaju i određeni trening što znači da ih ne možemo vrlo lako vratiti nazad na svoja radna mesta i to je izazvalo lančani problem širom industrije", navodi Popović.
Uz to, i da nije svih ovih problema, saglasni su naši sagovornici, sezona je u punom jeku, te je izvesno da će se gužve nastaviti.
"Problem je što je velika potražnja za letovima ove sezone, tj. ovog leta, jer su praktično preko noći ukinute sve korona restrikcije i ljudi su željni da negde otputuju. Takođe i čitava ova geopolitička situacija, rast cena izaziva kod ljudi da što pre negde odu, jer ne znaju kakva će biti situacija za par meseci ili godinu dana", kaže Luka Popović.
Takođe, problemi su nastali i na aerodromu "Nikola Tesla" u Beogradu. Kako objašnjava Popović, uzrok je uglavnom to što postoje kašnjenja na drugim aerodromima, te se to lančano prenosi i na beogradski.
Nakon povećanja obima vazdušnog saobraćaja tokom leta, sa aerodroma "Nikola Tesla" za Euronews Srbija kažu da su angažovali dodatnih 300 radnika kako bi nesmetano obavljali sve letove. Navode da je namera da broj ljudi bude i veći do kraja sezone.
Sve pripreme su, kako kažu, izvršene na vreme i očekuju uspešnu godinu. Posebno ističu da putnici moraju da se pridržavaju svih preporuka za putovanja i da se obavezno provere uslovi putovanja . Napominju da je izuzetno važna dobra saradnja sa avio-kompanijama u ovakvim i sličnim situacijama, kada se ceo sektor oporavlja nakon dvogodišnjeg smanjenog obima saobraćaja.
Vajt: Vozovi su dobra alternativa
Urednica Euronews Travel-a Rut Vajt je za Euronews govorila i šta putnici mogu da očekuju u narednom periodu s obzirom na situaciju.
"Volela bih da vam donesem dobre vesti, ali prognoze nisu dobre. Savet aerodroma je napravio istraživanje među svojim članicama, i dve trećine njih predviđa kašnjenja letova tokom čitavog leta. Isto pitanje, isti problemi su kod svih njih, a to je da prosto nema dovoljno odoblja. Ako pogledate koje sve korake morate preduzeti pre ukrcavanja u avion, potrebni su vam ljudi na svakom koraku tog putovanja. Od čekiranja, preko bezbednosti, prihvata na gejtu, a tu je naravno i istovar i utovar prtljaga", kazala je Vajt.
Kako je rekla, sve je ovo moglo da se predvidi tokom prethodnih meseci jer je veoma striktna procdura prilikom angažovanja osoblja.
"I iako je ovo velika neprijatnost za sve nas, mislim da niko ne bi voleo da nas opslužuje osoblje koje nije bezbednosno provereno. Moramo imati razumevanje za aviokompanije i aerodrome, svi oni samo rade svoj posao, i postoje alternative", navela je Vajt.
Ona je rekla da su radnici pojedinih kompanija , poput Rajan era i Izi džeta već najavili štrajk i tokom narednih meseci, zbog malih plata i teških uslova rada.
"Zasad je železnički saobraćaj daleko manje poremećen u odnosu na aviosaobraćaj i to bi bila moja alternativa broj jedan", ističe urednica sajta Euronews travel.
Vajt je tako istakla i prednosti putovanja vozom, tamo gde ta mogućnost postoji.
"Mnogi događaji na otvorenom su se vratili, sve ono što je bilo zabranjeno prošle godine je ponovo dostupno. Nikome ekonomska situacija sada nije dobra i zašto možda ne doprineti sopstvenoj ekonomiji tako što ćete svoj teško zarađeni novac potrošiti u svojoj zemlji, ali ako želite da putujete bez da letite, vozovi su odlično rešenje koje je, naročito u Evropi, svakim danom sve bolje. Ulaganja u duge železničke linije je u porastu i to je puno bolje iskustvo nego što neki ljudi misle. Na železničkoj stanici ne morate biti dugo pre polaska voza i to može biti veoma brzo i udobno putovanje, posebno za porodice. Na većini železničkih linija u Evropi mlađi od 12 godina putuju besplatno, mada to ne važi za sve linije i treba proveriti. Putovanje sa decom je izazov u svakom slučaju, ali biti u vozu gde imaju prostora da se kreću, za razliku od natrpanih aviona punih nervoznih putnika kojima smetaju bebe koje plaču ili dece koja viču, može biti prijatnije iskustvo za celu porodicu", kazala je Vajt.
Komentari (0)