Vežite sigurnosne pojaseve: Otkriveno na kojim evropskim letovima ima najviše turbulencija
Komentari15/01/2025
-09:06
Čini se da smo tokom 2024. godine više nego ikad čuli vesti o turbulencijama na raznim letovima.
Višestruki izveštaji o povredama na turbulentnim letovima dospeli su na naslovne strane, uključujući i jedan let Singapur erlajnsa gde je putnik nažalost preminuo. Ovo je bio prvi put da je jedna osoba poginula tokom leta zbog turbulencija od 1997. godine.
Podaci američke Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA) sugerišu da je od 2009. do 2023. 37 putnika i 146 članova posade teško povređeno zbog turbulencija, i da je to i dalje najveći uzrok povreda na komercijalnom letu.
Turbulencija se može desiti bilo gde, ali određene karakteristike mogu je učiniti još rasprostranjenijom. Dakle, koje su u Evropi najturbulentnije rute i kako se one porede sa ostatkom sveta?
Najturbulentniji letovi u Evropi
Novo istraživanje sa veb-sajta za praćenje turbulencija Turbli je istaklo koje rute u Evropi će najverovatnije imati podrhtavanja. Osam od 10 najturbulentnijih ruta počinje ili završava u Švajcarskoj, dok druge rute prolaze preko ili oko Alpa.
Da bi kvantifikovao verovatnoću turbulencije, Turbli koristi brzinu vrtložnog strujanja (EDR). Ovo je merenje atmosferske turbulencije koje je nezavisno od karakteristika aviona. To je standardna metrika za turbulencije u vazduhoplovstvu koju koriste Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva (ICAO) i Svetska meteorološka organizacija (VMO).
U celini, najturbulentnije rute u Evropi 2024. bile su:
Prema Turbliju, sve ispod EDR od 20 smatra se "lakim", a oni između 20 i 40 su umerene turbulencije. Nijedna ruta u svetu nije rangirana kao jaka (40-60) ili ekstremna (80-100) na godišnjem proseku, iako su neki pojedinačni incidenti možda prešli ove pragove. Ekstremne turbulencije su neuobičajene u Evropi, prenosi Euronews.
Poređenja radi, najturbulentnije rute na svetu bile su u Južnoj Americi, koje su prelazile planinski lanac Anda. Najturbulentnija ruta, sa EDR od 24,68, bila je od Mendoze do Santjaga. Na drugom mestu bila je ruta Kordoba-Santjago, a na trećem Mendoza-Salta.
Zašto su turbulencije češće u blizini planina?
Generalno, letenje iznad ili blizu planina može izazvati turbulencije, uglavnom zbog načina na koji vetar reaguje na teren.
Kada vetrovi udare u planinsko područje, mogu biti primorani da se uzdignu preko vrhova, uzrokujući uzlaznu struju. Ove pokretne struje koje se kreću prema gore mogu zatim da udare u stabilnu vazdušnu barijeru na visini, terajući ih ponovo ka zemlji i stvarajući silaznu struju.
Visoki vrhovi takođe mogu da stvore nešto poznato kao "planinski talasi", uzrokovani ometanjem horizontalnog protoka vazduha.
Ovi poremećaji u vazdušnim strujama mogu efikasno poremetiti putanju leta aviona, uzrokujući da se avion podigne, spusti ili poskakuje gore-dole dok prolazi.
Temperatura i vlažnost takođe igraju ulogu u ozbiljnosti turbulencije. Što je vazduh topliji i vlažniji, to će turbulencija biti ekstremnija, objašnjavajući zašto su rute preko Anda obično gore.
Treba li da budete zabrinuti zbog turbulencija i da li klimatske promene to pogoršavaju?
Savremeni avioni su dizajnirani da izdrže čak i najekstremnije turbulencije bez oštećenja. Međutim, isto se ne može reći za putnike.
U svim turbulencijama koje smo videli 2024. godine, putnici koji su bili bezbedno vezani za svoja sedišta mogli su da odu iz aviona nepovređeni. Najteže su povređeni putnici i članovi posade koji nisu bili obezbeđeni.
Stručnjaci su saglasni da se turbulencije pogoršavaju kao posledica klimatskih promena. Konkretno, ekstreme temperature i jače, nepredvidljivije oluje znače da će događaji ekstremne turbulencije verovatno postati češći. Univerzitet Reading u Velikoj Britaniji predviđa da će do 2050. godine turbulencija biti dvostruko češća.
Vazduhoplovna industrija naporno radi na zaštiti putnika. Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA) pokrenula je svoju platformu za svest o turbulencijama 2018. godine i sada ima više od 25 avio-kompanija koje doprinose i koriste podatke preko sa više od 2.600 aviona. Podaci sa platforme se koriste u instrumentima u pilotskoj kabini i softveru za planiranje leta da bi se bolje predvidele i izbegle turbulencije.
Pored ovakvih podataka, piloti se oslanjaju na sofisticirane vremenske radarske sisteme u avionu da bi otkrili i izbegli oblasti turbulencije. Oni takođe izveštavaju u realnom vremenu jedni drugima ako se naiđu na turbulencije na ruti.
Koliko god avio-kompanije i vazduhoplovna tela igraju svoju ulogu da pomognu letovima da izbegnu turbulencije, još uvek može biti neverovatno teško identifikovati i izbeći turbulentan vazduh. Konkretno, gotovo je nemoguće identifikovati i izbeći turbulenciju čistog vazduha, koja nema vizuelne naznake o svom prisustvu.
Prema Nacionalnom birou za bezbednost saobraćaja (NTSB) u 28 odsto incidenata povezanih sa turbulencijama, letačka posada nije dobila nikakvo upozorenje da će doći do nevolje.
Kao takav, savet za putnike koji su zabrinuti zbog turbulencije je da uvek drže svoj sigurnosni pojas bezbedno pričvršćenim kada su u avionu.
Komentari (0)