Prava putnika u EU: Vodič za naknadu u slučaju otkazanih i odloženih letova
Komentari03/01/2025
-07:05
Kao putnik, sigurno je da ćete barem jednom u životu doživeti kašnjenje ili otkazivanje leta, što može izazvati nepredviđene neprijatnosti i pokvariti vaše putovanje.
Dok kašnjenje ili otkazivanje leta za neke može značiti samo manje sati provedenih u drugoj zemlji, situacija može biti drugačija za one koji će zbog toga propustiti važan događaj.
Iz ovih razloga, važno je da svi putnici budu svesni svojih prava u slučaju da im let bude otkazan ili da kasni, posebno kada je reč o pravu na naknadu.
Radi zaštite prava svih putnika, EU je uspostavila uredbu "EU 261/2004". Ova uredba postavlja pravila koja avio-kompanije moraju da poštuju kako bi se osiguralo da putnici dobiju pažnju i brigu u slučaju otkazivanja ili kašnjenja leta, piše Shengen.News.
Štaviše, uredba jasno navodi iznos naknade na koji putnici imaju pravo u slučajevima otkazivanja ili kašnjenja leta.
Pre nego što zatražite naknadu za otkazan ili let koji kasni, morate se uveriti da ispunjavate uslove za to.
Ko ima prava na naknadu?
Nemaju svi putnici prava u slučaju kašnjenja, otkazivanja ili drugih problema vezanih za let.
U skladu sa Uredbom EU 261/2004, prava putnika u EU primenjuju se na sledeće grupe putnika koji su doživel probleme vezane za let:
- putnici koji lete unutar EU na letu koji obavlja avio-kompanija iz EU ili van EU.
- putnici koji lete u EU izvan bloka na letu koji obavlja avio-kompanija iz EU.
- putnici koji kreću iz EU u treću zemlju na letu koji obavlja avio-kompanija iz EU ili van EU.
Do 600 evra ako je let otkazan
Putnici čiji je let otkazan imaju pravo na naknadu koja se kreće od 250 do 600 evra. Iznos novca zavisi od udaljenosti destinacije i postavljen je na sledeći način:
- 250 evra za otkazane letove na udaljenosti od 1.500 kilometara ili manje.
- 400 evra za otkazane letove duže od 1.500 kilometara unutar EU i sve druge letove između 1.500 i 3.000 kilometara.
- 600 evra za otkazane letove duže od 3.500 kilometara.
Prema pravilima EU, kada je let otkazan, putnici imaju pravo da biraju između povraćaja novca, prekategorizacije ili povratka.
Putnici mogu izabrati samo jednu od ovih opcija, a avio-kompanija može i dalje biti u obavezi da im isplati naknadu u zavisnosti od dužine kašnjenja i udaljenosti leta.
Svi putnici koji budu obavešteni o otkazivanju leta manje od 14 dana pre polaska, imaju pravo naknadu.
Međutim, imajte na umu da ako vam je ponuđena prekategorizacija i stignete do konačne destinacije sa kašnjenjem od najviše četiri sata, vaša naknada može biti smanjena za 50 odsto.
U kojim slučajevima putnici nemaju pravo na naknadu za otkazan let?
Ako ste obavešteni više od 14 dana ranije da će vaš let biti otkazan, nemate pravo na naknadu.
Takođe, nemate pravo na naknadu ako ste obavešteni manje od sedam dana pre polaska i ako vam je ponuđena prekategorizacija, koja vam omogućava da krenete na drugi let jedan sat pre prvobitno planiranog polaska ili da stignete na destinaciju manje od dva sata nakon planiranog vremena dolaska.
Nemate pravo na naknadu ni ako ste obavešteni između dve nedelje i sedam dana pre polaska, a ponuđena vam je prekategorizacija koja bi vam omogućila da krenete najviše dva sata pre prvobitno planiranog polaska i stignete na destinaciju manje od četiri sata nakon planiranog vremenska dolaska.
Naknada se takođe ne isplaćuje ni ako je vaš let otkazan kao rezultat vanrednih okolnosti kao što su loši vremenski uslovi, politička nestabilnost i sigurnosni rizici, između ostalog.
Naknada između 250 i 600 evra ako let kasni
Ako vaš let kasni imate pravo na naknadu, povraćaj novca i povratni let, u zavisnosti od udaljenosti leta i trajanja kašnjenja.
Naknada za kašnjenje leta je ista kao i naknada za otkazati let, pri čemu se iznos povraćaja novca kreće od 250 do 600 evra.
U slučaju da stignete do svoje konačne destinacije sa kašnjenjem od tri ili više sati, imate pravo na naknadu, pod uslovom da kašnjenje nije uzrokovano vanrednim okolnostima.
Takođe imate pravo na naknadu za kašnjenje leta u sledećim situacijama:
- ako propuste povezujući let koji polazi iz države članice EU i stignete do svoje konačne destinacije sa kašnjenjem od tri ili više sati.
- ako prihvatite let sa drugog aerodroma sa kojeg prvobitno nije bilo planirano da letite, a on kasni.
- ako krećete iz zemlje van EU u zemlju EU sa povezanim letovima koje obavljaju avio-kompanije iz EU i doživite duže kašnjenje pri dolasku do svoje konačne destinacije.
S druge strane, nemate pravo na naknadu ako propustite svoj povezani let usled bezbednosnih provera i ako ne poštujete vreme ukrcavanja.
Takođe, nemate pravo na naknadu ako je vaše kašnjenje uzrokovano vanrednim okolnostima.
Ako let kasni imate pravo na besplatnu pomoć
Ako vaš let kasni duže od predviđenog vremena polaska, imate pravo na besplatne obroke i rashladna pića u skladu sa vremenom čekanja, kao i dva besplatna telefonska poziva.
Štaviše, ako vaš let kasni i novo vreme polaska je barem sledećeg dana, imate pravo i na besplatan hotelski smeštaj i prevoz do i od aerodroma iz vašeg mesta smeštaja.
Avio-kompanija takođe treba da obezbedi odgovarajući smeštaj za osobe sa invaliditetom i one koji imaju službene pse u slučaju kašnjenja leta.
Ako vam avio-kompanija ne ponudi pomoć i vi platite za obroke i pića, onda je obavezna da vam nadoknadi te troškove. Trebalo bi da sačuvate sve račune kao dokaz o potrošnji kako bi proces nadoknade protekao bez problema.
Korisni saveti ako let kasni
Ako čekate da se ukrcate i obavešteni ste da će let kasniti, trebalo bi da budete pažljivi i upoznati sa svojim pravima.
U slučaju kašnjenja leta, pitajte osoblje avio-kompanije sa kojom putujete o razlogu kašnjenja i pratite vreme kako biste znali koliko dugo traje kašnjenje.
Tokom vremena čekanja na ukrcavanje, imate pravo da tražite besplatnu hranu i napitke. Takođe imate pravo da pitate koliko ćete još čekati.
Kada avion poleti, obavezno zabeležite vreme polaska i vreme dolaska kako biste bili sigurni da li imate pravo na naknadu.
Kako podneti zahtev za naknadu?
Ako verujete da imate pravo na naknadu zbog kašnjenja leta, treba da podnesete zahtev. Niko vam neće isplatiti naknadu ako je ne zatražite. Imate nekoliko opcija za podnošenje zahteva u zavisnosti od situacije.
Žalba avio-kompaniji
Ovo je prvi korak koji svako mora napraviti. Ne možete preći na drugi, treću ili poslednju opciju bez pokušaja sa ovom. Ako žalba avio-kompaniji ne uspe, možete isprobati neku od drugih opcija.
Žalba nacionalnim organima
Ako avio-kompanija na vašu žalbu ne odgovori u roku od dva meseca ili niste zadovoljni tim odgovorom, žalbu prosledite nacinalnom telu za sprovođenje prava u državi članici gde se incident desio. Imajte na umu da, u slučaju da se incident dogodio na aerodromu polaska izvan EU, treba da kontaktirate nacionalni organ za sprovođenje prava u državi članici destinacije leta.
Alternativno rešenje
Nakon što avio-prevoznik ne reaguje ili ako niste zadovoljni njihovim odgovorom, kao građanin EU imate druge opcije za postupanje sa vašom žalbom.
Možete pokušati da rešite svoj spor kroz:
Entitet za alternativno rešavanje sporova (ADR). Možete koristiti neutralne vanpravne organe kao što su posrednici, arbitri i ombudsmani ili komisije za prigovore. Oni će istražiti vaš slučaj, predložiti rešenje ili čak nametnuti jedno ako se vi i avio-kompanija ne saglasite.
Platformu za online rešavanje sporova (ODR), ako ste kupili kartu online. Možete podneti svoj prigovor putem EU platforme za online rešavanje sporova, koja je besplatna, i oni će raditi na vašem sporu
Sudski spor
Ako nijedna od prethodnih opcija ne funkcioniše ili želite odmah da idete na sud nakon što vam avio-kompanija odbije naknadu, možete koristiti Evropsku proceduru za male tužbe.
Tužbu za naknadu možete podneti na nadležnom sudu na mestu dolaska ili polaska za letove između zemalja EU (koji obavlja jedna avio-kompanija) ili pred sudovima u zemlji gde je avio-kompanija registrovana.
Komentari (0)