Iz Bukinga upozoravaju: Veštačka inteligencija povećala broj turističkih prevara - kako im stati na put?
Komentari29/06/2024
-18:10
Jedna od popularnijih onalajn platformi za iznamljivanje smeštaja po svetu, Buking (Booking), upozorava da je zbog eksplozije veštačke inteligencije došlo do povećanog obima prevara turista.
Naime, na ovo je govoreći na konferenciji o tehnologiji Kolions u Torontu upozorila direktorka za internet bezbenost u ovoj kompaniji Marni Vilking koja je navela da je došlo do "povećanja od 500 do 900 odsto" u poslednjih 18 meseci, prenosi BBC.
Ona je objasnila da je reč o novoj vrsti fišing prevare gde ljudi bivaju nasamareni tako što predaju svoje finasijske informacije, za koje može da postoji rizik da budu zloupotrebljeni. Vilking dodaje da to nije velika novost, jer rizik, kako je objasnila, od hakovanja i ovih tipova prevara postoji i pre nastanka veštačke inteligencije, ali da je sada samo njeno postojanje značajno pospešilo prevare pa to treba, dodaje, shvatiti kao upozorenje.
"Naravno, imali smo fišing od početka e-pošte, ali je sve ubrzano počelo da se dešava otkako je nastala veštačka inteligencija. Napadači je definitivno koriste za onaljn napade koji oponašaju mejlove pomoću kojih mogu lako da nasamare ljude", rekla je ona.
Kako je objasnila napadači naime često pokušavaju da ubede ljude da im predaju informacije sa svojih kartica tako što im šalju lažne, ali veoma ubedljive, linkove za internet rezervacije.
Zbog toga on i često koriste veb lokacije kao što je Buking ili Airbnb koje inače pretražuje veliki broj ljudi. Nakon što neko plati, oni obično netanu bez traga, kupac ostaje bez smeštaja, a dešava se često da prevarom dobiju više novaca od realne ponude.
Fišing prevare postale sofisticiranije zbog veštačke inteligencije
Fišing prevare su, dodala je Vilking, postale i sve više sofisticiranije jer upravo veštačka inteligencija otežava njihovo otkrivanje. Ove vrste prevara postoje već decenijama, ali ono što je važno da korisnici znaju je to da poruke često imaju pravopisne i gramatičke greške.
Ona je takođe apelovala na vlasnike hotela i putnike da vrše dvostruku proveru pre pristupanja ponudi. Naime, kako kaže dobro je unošenje koda poslatog na mobilni telefon, jer je to, objašnjava, "najbolji način za borbu protiv fišinga i krađe podataka". Vilking takođe savetuje i da ljudi budu oprezniji prilikom otvaranja sajtova.
Uprkos kritikama o veštačkoj inteligenciji i njenoj ulozi u prevarama, Vilking ukazuje i da tehnologija pomaže kompaniji Bukingu da ukloni lažne hotele koji pokušavaju da prevare ljude.
Džejn Hoks, stručnjakinja za prava potrošača u turističkoj industriji, izjavila je da bi kompanije trebalo da "pojačaju napore" i upoznaju ljude sa potencijalnim prevarama.
"Dužni su da savetuju putnike i upute ih kako da svedu na minimum rizike od prevare", rekla je.
Dodala je i da bi ljudi trebalo da se raspitaju pažljivije kako bi izbegli prevaru.
"Proverite da li su kontakt informacije lako dostupne na sajtu, da li ima telefonskog broja jer ga mnogi lažni sajtovi nemaju", ukazala je Hoks.
Preporučila je i da se i prevoz i smeštaj rezervišu istovremeno, ali i da se sve plaća plaća kreditnom karticom.
Vrste fišing prevara - od krađe ličnih podataka do ucene
Saša Živanović, potpredsednik Beogradskog Instituta za bezbednosni menadžment i bivši načelnik Odeljenja za visokotehnološki kriminal Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) Srbije objasnio je ranije za Euronews Srbija da je fišing zapravo dosta rasprostranjen u svetu kao i da se Srbija ni na koji način ne razlikuje. Objašnjava da postoje razrađene šeme na koji način hakeri varaju ljude u onlajn svetu.
"U svetu postoje takozvane fišing kampanje koje podrazumevaju mnoštvo vrsta onlajn prevara. Postoji više načina kako oni uzimaju podatke. Oni često to rade tako što žrtvi stavljaju ili nameću određeni link, pa kada se ljudi konektuju na njega oni tako nesvesno ostave svoje korisničko ime i šifru. Drugi način kojom se prevara vrši je da se isto stavi jedan maliciozni link gde ćete vi u pozadini vašeg računara ili telefona instalirati neki zlonamerni softver koji da vi ne znate vrši kriptovanje svih podataka u vašem uređaju i onda vam zaključa sve podatke. Vi to zapravo ne znate, on ide fajl po fajl i tako ga kriptuje. Kada završi sa poslednjim podatkom, vi dobijate poruku da ukoliko da za određeno vreme ne uplatite određeni iznos u kripto valutama svi podaci će bit trajno izgubljeni", kaže Živanović dodajući da je tako nešto danas najrasprostranjenije u svetu.
Postoji i klasični fišing i kod njega se uglavnom krade korisnički nalog ili se putem prevare traže lični podaci i broj kartice zbog neke navodne lične koristi.
"Te ukrandene baze podataka se često onda prodaju na crnom tržištu. Pored toga što se uzimaju podaci od kartice koja ih dalje vodi do vašeg bakovnog računa", objasnio je on ranije.
Bojan Perkov iz Share fondacije koja se bori za unapređenje ljudskih prava i sloboda na internetu objašnjavajući ranije za Euronews Srbija kako funkcionišu fišing prevare rekao da je oprez uvek uvek potreban i da ne postoji jasan profil ljudi koji mogu da budu nasamareni - na udaru može da bude bilo ko.
Zbog toga, naveo je, jako je važno detaljno pogledati kada takav mejl stigne u poštansko sanduče.
"Prva stvar je da se ne postupa po nikakvim instuckcijama iz datog mejla. Da označi taj mejl kao neželjenu poštu i da sačuva infomacije o tom mejlu. Da napravi skrinšot, ili ako znaju da urade, da sačuvaju i zaglavlje poruke su to podaci koji opisuju sam mejl, tačnije kada je poslat. Nije dobro odmah kliktati na sve što stigne", rekao je.
Komentari (0)