Pozorišna sezona ulazi u uzbudljivu završnicu: "Falstaf", "Ribarske svađe" i "Tajni dnevnik Adrijana Mola" u Beogradu
Komentari02/06/2023
-13:12
Pozorišna sezona 2022/2023 u Srbiji se bliži kraju, a teatri u Beogradu uveliko pripremaju nove projekte, kao što su Beogradsko dramsko pozorište (BDP), Narodno pozorište, "Boško Buha" i Atelje 212.
Ubedljivo će najviše premijera imati Narodno pozorište, sa četiri nova naslova, dve drame, jedne opere i jednog baleta.
Nakon nedavnih premijera komada "Očevi i oci" prema romanu Slobodana Selenića i režisera Veljka Mićunovića, "Naš razred" rediteljke Tatjane Mandić Rigonat, "Urnebesna tragedija" Dušana Kovačevića, u režiji Jagoša Markovića, do kraja juna i početkom jula publika će gledati neke nove i stare, poznate naslove u nacionalnom teatru.
Prva naredna premijera u subotu, 3. juna je opera "Falstaf“ italijanskog kompozitora Đuzepea Verdija, pod dirigentskom upravom Bojana Suđića, u režiji Nebojše Bradića.
Biće ovo treća postavka tog operskog remek-dela u Narodnom pozorištu, čiji je naslov prema istoimenom junaku iz komedije "Vesele žene vindzorske" Vilijama Šekspira, po libretu Ariga Boita, koji se delimično oslanja na još dva Šekspirova komada – "Henri IV" i "Henri V".
Navedeni komad igran je u beogradskom Narodnom pozorištu u režiji pokojnog autora Jiržija Mencla, češkog filmskog reditelja.
U autorskoj ekipi su scenograf Geroslav Zarić i kostimografkinja Marina Medenica.
Uz soliste, Orkestar i Hor ansambla Opere Narodnog pozorišta, u umetničkom timu biće i Edit Makedonska/ Vesna Jansens (koncertmajstori), Đorđe Stanković (šef Hora), Isidora Stanišić (koreograf), Ana Grigorović (pomoćnik reditelja).
Falstaf, naslovni junak ove lirske komedije, je dobroćudni ostareli zavodnik, vitez bez para i večiti optimista, ujedno, i pravi usamljenik, koji želi da bude voljen, a izgradio je sopstvenu filozofiju života, govoreći: "Ceo svet je farsa, a čovek je rođen kao budala".
Opera "Falstaf" je u Narodnom pozorištu prvi put premijerno izvedena 26. januara 1940. godine, pod dirigentskom upravom Mirka Poliča, u režiji Eriha Hecela, sa Milanom Pihlerom u naslovnoj ulozi. Naredna premijera održana je 7. oktobra 1978. godine.
Održana je audicija 31. marta za novu baletsku premijeru 17. juna - "Baletski triptih" u NP na kojoj je koreograf Igor Kirov iz Skoplja birao igrače za svoj budući projekat .
Osim Kirova, u realizaciji predstave biće angažovano još dvoje savremenih koreografa iz regiona – Maša Kolar iz Rijeke i Miloš Isailović iz Beograda.
Troje priznatih umetnika postaviće svoje koreografije na muziku domaćih kompozitora Petra Konjovića, Stanojla Rajičića i Enrika Josifa, čija su dela već izvođena na sceni nacionalnog teatra tokom 20. veka.
Premijera predstave na Velikoj sceni, biće održana u okviru proslave 100 godina Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu.
Uveliko su počele probe čuvene komedije "Ribarske svađe" Karla Goldonija, u režiji Ane Tomović, i premijera će biti izvedena 2. jula na maloj sceni "Raša Plaović".
U podeli nove verzije čuvene hit komedije Nacionalnog teatra su: Branislav Tomašević, Ivana Šćepanović, Tamara Šustić, Vučić Perović, Jovan Jovanović, Hadži Nenad Maričić, Zlatija Ivanović, Iva Milanović, Teodora Dragićević, Dragan Sekulić i Nedim Nezirović.
Rediteljka Ana Tomović je uradila adaptaciju čuvenog dramskog teksta – "comedia dell arte", koji će se igrati u prevodu Ive Tijardovića.
"Ribarske svađe" praizvedene su na Karnevalu u Veneciji 1762. godine, a Karlo Goldoni je svoje junake „pronašao“ u obližnjem malom ribarskom mestu.
Čuveni italijanski pisac komedija poznat je i po naslovima "Krčmarica Mirandolina" (već 15 godina na repertoaru pozorišta "Boško Buha"), "Sluga dvaju gospodara" (takodje igrano u "Boška Buhi").
Ana Tomović je u Narodnom pozorištu režirala predstave "Ronalde, razumi me“ (2009) i „Majka Hrabrost i njena deca“ (2014).
Rediteljka je u poslednje vreme aktuelna i sa predstavama u Ateljeu 212 – “Homo Faber” i “Sin”, kao i u BDP-u “Liliom” i “Zaljubljeni Šekspir”.
Ovo će biti treća postavka komada "Ribarske svađe“ u Narodnom pozorištu u Beogradu, jer 1973. godine režirao je Paolo Mađeli, a pre dve decenije, 2003, inscenaciju je uradio Goran Ruškuc, a ta verzija je dugo igrana, sve do 2014. godine.
Premijera predstave "Milenijum u Beogradu“ prema istoimenom romanu višestruko nagrađivanog pisca Vladimira Pištala, u režiji Marka Čelebića, biće izvedena 6. jula u okviru festivala "BELEF", u Narodnom pozorištu, takođe na sceni "Raša Plaović".
U glumačkoj podeli su: Aleksandar Vučković, Nikola Vujović, Bojan Krivokapić, Vaja Dujović, Zorana Bećić, Daniela Kuzmanović Pavlović, Nebojša Kundačina i Zoran Ćosić.
Takodje, u predstavi učestvuju i potpisuju autorsku muziku, poznati muzičari, članovi poznatih grupa: Vladan Rajović (Kanda, Kodža i Nebojša), Boško Mijušković (Turbo Trans Turisti, Straight Mickey and the Boyz) i Damjan Babić (Crvi, Kriške).
"Ovo je roman o jednom gradu. Nije samo roman o jednoj generaciji, nego i o Beogradu koji je stalno u pozadini i on je jedan od likova... Neko je, pišući o Mediteranu, rekao: Ovu knjigu ne možete čitati bez svog doživljaja unutrašnjeg mora. A vi ne možete da radite bez svog doživljaja unutrašnjeg rada", poručio je Vladimir Pištalo umetničkoj i saradničkoj ekipi predstave na prvoj čitaćoj probi, inače uspešan književnik, laureat NIN-ove nagrade za roman "Tesla, portret među maskama", nagrade "Meša Selimović" za kniigu eseja "Značenje Džokera".
To je hronika jednog vremena ispričana očima grada, čudesnog i prokletog dok generaciju mladih koja ga predstavlja i liči na njega, publika prati kroz grupu petoro najboljih prijatelja.
Tokom društvenih promena u periodu prelaska iz komunizma u socijalizam i raspada Jugoslavije, njihovi stubovi sveta se urušavaju, a ideali počinju da blede.
Počele su probe buduće predstave "Tajni dnevnik Adrijana Mola" prema romanu Sju Taunzend, u Pozorištu "Boško Buha".
Novi komad u dramatizaciji Milene Depolo i u režiji Tatjane Mandić Rigonat, imaće premijeru na samom kraju sezone – 22. juna, na Sceni za decu.
Glumačku ekipu čini uglavnom redovni ansambl "Boška Buhe": Mladen Lero, Andrijana Oliverić, Stefan Bundalo, Anja Pavićević, Andrej Nježić, Relja Janković, Katarina Gojković, Uroš Jovčić, Zoran Cvijanović.
Roman "Tajni dnevnik Adrijana Mola (13 ¾ god)" je iskren, hrabar i urnebesno duhovit pogled na životne poteškoće jednog pubertetlije.
U svom dnevniku, on otvoreno piše o razvodu svojih roditelja, svom psu, prvom zaljubljivanju, odnosima sa vršnjacima, i o položaju neshvaćenog pesnika, svom životu neshvaćenog intelektualca, u kom smatra da se nalazi.
Britanska autorka Sju Taunzend (1946-2014) bila je najpoznatija po slavnom književnom serijalu o Adrijanu Molu iz desetak nastavaka, a tokom života je pisala novele, humoreske, pozorišne komade, a bila je istaknuta i kao novinar.
Veoma produktivno Beogradsko dramsko pozorište (BDP), nakon odlaganja prošle godine, sada će konačno privesti kraju realizaciju komada "Prafaust" Johana Volfganga Getea, u režiji Borisa Liješevića, koji je u Teatru na Krstu imao uspeha sa delom "Čitač" (2020) Bernharda Šlinka.
Premijera je planirana za sam kraj sezone 23. juna na Velikoj sceni BDP – "Olivera i Rade Marković".
Uloge u kompleksnoj drami koja vremenski prethodi čuvenom Geteovom "Faustu" tumače – Svetozar Cvetković, Ozren Grabarić (hrvatski glumac se odomaćio u BDP-u, gde je briljirao u delima “Ružni, prljavi, zli”, “Demokratija”), Ivan Tomić, Daniel Sič, Ivan Zarić, Mirjana Karanović, Iva Ilinčić, Stanislava Nikolić.
Pozorište Atelje 212 uveliko je počelo sa radom na predstavi "Akademija smeha" Koki Mitanija, čija će premijera biti 30. juna u okviru glavnog programa 31. Beogradskog letnjeg festivala BELEF. Ovu duodramu režira Milica Kralj, dok uloge tumače Ljubomir Bandović i Uroš Jakovljević.
Drama savremenog japanskog pisca Koki Mitanija zasnovana je na istorijski istinitim podacima: početkom Drugog svetskog rata japanska vlast je uvela dužnost pozorišnog cenzora koji je pregledao i odobravao sve drame koje su se igrale u pozorištima Japana.
Na ovoj istorijskoj činjenici pisac gradi komediju koja se bavi pitanjima slobode govora i umetničkih sloboda, odnosom vlasti prema pozorištu, ali i pitanjem cenzure i lične i umetničke gradjanske hrabrosti.
Nakon skoro 50 godina japanski komad je na repertoaru jednog srpskog pozorišta.
Koki Mitani, japanski dramski pisac, scenarista, glumac i reditelj, iz Tokija, diplomirao je dramaturgiju na Nihon Univerzitetu u Tokiju.
Drama "Akademija smeha" premijerno je izvedena u tokijskom pozorištu Aojama, nakon čega se igrala širom Japana i u inostranstvu.
Komad je nagrađen uglednom japanskom pozorišnom nagradom "Yoimuri", a prema njemu je snimljen i film u režiji Hoši Mamorua i u produkciji Toho studija.
Komentari (0)