Digitalna umetnost u usponu: Kako je strip umetnik iz Srbije ušao na tržište nezamenljivih tokena
Komentari19/03/2022
-21:40
Umetnost poslednjih meseci cveta u digitalnoj sferi, a na tržištu nezamenljivih tokena svoje mesto polako pronalaze i umetnici iz Srbije.
Jedan od njih je Vladimir Popov, kreator stripova iz Zrenjanina, koji je sa prijateljem pokrenuo svoju prvu kolekciju nezamenljivih tokena, čiji je glavni lik zmaj Leri.
"Kada sam to rešio da pravim, nisam imao neku ideju kako bi to moglo da izgleda i bukvalno sam onda seo i krenuo da skiciram. Uključio sam Fotošop, uzeo olovku i da vidim šta će da dođe, kakva će kreativna inspiracija da me zadesi", kaže Popov za Euronews Srbija, dodajući da je proces tekao relativno brzo - već za mesec i po do dva, Leri je bio osmišljen.
Šta je NFT?
S usponom kriptovaluta, u poslednjih godinu dana došlo je i do ekspanzije digitalne umetnosti u vidu nezamenljivih tokena, poznatijih po skraćenici NFT ("non-fungible tokens").
NFT bismo najlakše mogli objasniti na primeru klasične umetnosti - recimo, jedne Pikasove slike.
Nakon što je legendarni kubista naslikao i potpisao svoje delo, ono je kao jedinstveno postalo predmet želje kolekcionara umetnosti.
Budući da nikada više neće postojati druga takva slika, ona je vredna na milione dolara.
Istovremeno, ista slika na reprodukciji ili na nekoj razglednici, vredi mnogo manje, dok je beskrajan broj digitalnih reprodukcija slike na internetu dostupan i potpuno besplatno.
Isto tako, digitalna umetnost može da bude reprodukovana beskrajno mnogo puta, a da ne izgubi na kvalitetu, ali da ipak bude poznato koje je originalno delo.
Tu u igru ulazi blokčejn - tehnologija koja ima ulogu najpouzdanijeg registra, raspoređenog na ogromnom broju računara - na kom autor originalnog digitalnog umetničkog dela, može da dobije jedinstven i neizbrisiv potpis, odnosno nezamenljivi token, koji predstavlja dokaz o vrednosti tog dela.
Vlasnik tokena može da uživa u njegovoj vrednosti ili da ga proda ili pokloni nekome, ali samo onaj ko ima taj jedan, jedinstveni token, može da "poseduje" baš to umetničko delo, iako su nepotpisane kopije i dalje u upotrebi.
U međuvremenu je nastalo mnogo platformi za trgovinu umetničkim delima, kao što je OpenSea, a sve što je potrebno da mu se priključite, jeste da imate otvoren kriptonovčanik.
"Cena može da bude određena na osnovu tržišne, a može da bude određena na osnovu trenda koji je trenutno zastupljen u NFT svetu", objašnjava za Euronews Srbija, Marko Crnjanski, novinar portala Netokracija.
Vrednost tokena tako može u velikoj meri da zavisi od marketinga, a dobar primer je "Bored Ape" kolekcija.
Digitalna umetnička dela vredna više miliona dolara
Verovatno ste već imali priliku da na društvenim mrežama ili drugde na internetu vidite neku od 10.000 sličica majmuna iz serije "Bored Ape Yacht Club" koja je pokrenuta u maju prošle godine.
Ta serija, ne samo da je prošle godine dominirala tržištem, nego ga je i fundamentalno oblikovala.
Podražavajući jednu od prvih i najpopularnijih NFT kolekcija, poznatu kao "CryptoPunks" iz 2017. godine, ova zbirka dodala je važan momenat zajedništva.
Vlasnici "majmuna" mogli su da se priključe ekskluzivnom kanalu na platformi Discord, na kojoj su mogli da ćaskaju i upoznaju se, koristeći svako svoju sličicu kao avatar na Tviteru.
Kako je kolekcija postajala sve popularnija, vlasnici tokena imali su sve veće beneficije, kao što su upoznavanje sa drugim vlasnicima na ekskluzivnim žurkama uživo, kao i izlaganje na umetničkoj smotri Art Basel Miami.
"Majmuni" su počeli da donose milione dolara, a uskoro je trgovina ovim tokenima počela da se odvija i pod okriljem uglednih aukcijskih kuća kao što su Christie’s i Sotheby’s.
Christie’s je takođe prodala i kolekciju NFT poznatu pod nazivom "Everydays: The First 5.000 Days" kriptoumetnika Bipla (Beeple) i to za neverovatnih 69,34 miliona dolara, što ga čini jednim od komercijalno najuspešnijih umetnika današnjice.
Budućnost nezamenljivih tokena
U NFT polje postepeno ulaze i tradicionalni vidovi umetnosti, pa su tako poslednjih meseci mnogi muzeji iskoristili priliku da popune budžet prodajom tokena digitalnih verzija svojih vrednih dela.
Galerija Ufici iz Firence prodala je token digitalne verzije Mikelanđelove slike "Doni Tondo", odnosno "Sveta porodica", po ceni od 140.000 evra, a isto planira i Britanski muzej sa svojom kolekcijom slika japanskog umetnika Hokusaija.
Priliku vide i velike kompanije kao što su Koka Kola, Guči, Adidas, koji tako osiguravaju dodatnu vezanost kupaca za njihove brendove koja prevazilazi njihov osnovni proizvod.
Iako postoji i mnogo onih koji tvrde da je pompa vezana za NFT samo prolazan trend, činjenica je da su tokeni otvorili sasvim novi svet za stvaraoce digitalne umetnosti. Oni sada po prvi put mogu da trguju svojim delima u kontrolisanim uslovima i čak i skeptičnim kupcima pruže dokaz o autentičnosti i originalnosti njihovog dela.
To su sve razlozi koji govore u prilog tome da će, bez obzira na budućnost kriptovaluta, NFT ostati trajno prisutni na tržištu umetnina.
Komentari (0)