Sandens iz fotelje: Izdvajamo pet naslova koji su obeležili 2021, ali i pet bisera ovogodišnjeg festivala
Komentari21/01/2022
-07:13
Sandens festival biće održan od 20. do 30. januara isključivo u onlajn formatu, iako je prvobitna zamisao bila da ovogodišnje izdanje bude održano kao hibridno - sa onlajn projekcijama, ali i sa paralelnim programima u nezavisnim bioskopima. Ipak, omikron verzija koronavirusa poremetila je planove i organizatora Sandens festivala, pa će najnovija nezavisna filmska produkcija biti dostupna iz udobnosti kućnih fotelja.
Sandens institut, organizator istoimenog festivala u Juti, najavio je premijerne projekcije 82 filma, a prema rečima osnivača, glumca i reditelja Roberta Redforda, reč je o ostvarenjima nekih od najinovativnijih autora današnjice u širokom rasponu žanrova i formata.
"Ovi umetnici osvetlili su ovo mračno vreme i jedva čekamo da pozdravimo njihove jedinstvene uvide u svet i doživimo ih sve zajedno", izjavio je Redford.
Na sajtu sundance.org mogu se nabaviti ulaznice i napraviti izbor filmova, a u nastavku je izbor pet naslova koji su obeležili prošlo izdanje i proteklu filmsku godinu, kao i pet ostvarenja za koje kritičari očekuju da će se izdvojiti kao biseri ovogodišnjeg programa.
CODA
Apsolutni pobednik prošlogodišnjeg Sandensa, igrani film s potpisom Šian Heder, adaptacija je francuskog hit filma "La Famille Bélier" (2014), koji prati priču o Rubi, srednjoškolki koja je jedini član porodice u kojoj su svi gluvi (CODA - Child of Deaf Adults, skrećenica za decu gluvih roditelja).
Rubi je pre zore na palubi očevog broda, a potom dan provodi u školi. Ona je uveliko prerasla svoje godine i deluje kao jedina spona između svoje porodice i zajednice Gloster u Masačusetsu. Ironično, njen dar je glas i ona se zaljubljuje u muziku i časove hora. Dok se njen talenat razvija, ona istovremeno oseća pritisak da će biti primorana da bira između sopstvenog puta i zaštite svojih najmilijih.
Prema ocenama kritičara, film na originalan način priča o dobro poznatoj temi - odrastanju i sazrevanju, a malo kome neće izazvati i smeh i snažne emocije.
Flee (Begunac)
Potresna, istinita priča o Aminu, koji se prvi put u razgovoru sa prijateljem iz srednje škole, inače rediteljem filma Jonasom Poherom Rasmusenom, priseća svog traumatičnog iskustva koje nosi kao izbeglica iz Avganistana. Amin, koji je sada u tridesetim godinama i radi u Danskoj kao uspešan akademik, godinama je bio primoran da živi s lažima, toliko da su one postale deo njega. On se sada priseća detinjstva u Kabulu, bekstva zbog talibana, nepodnošljivog nervnog sloma koji je doživeo u Moskvi i potom užasavajućeg odnosa sa trgovcima ljudima koji su ga i doveli do Danske.
Animacije ne pružaju samo anonimnost Aminu, već dočaravaju njegovu prošlost sa zapanjujućim efektom, a vrtlog potisnutog sećanja se pojavljuje u zagrebanim, skiciranim flešbekovima.
U najavi je i engleska verzija ovog animiranog dokumentarca u kojem su glasove pozajmili Riz Ahmed ("Zvuk metala") i Nikolaj Koster-Valdau ("Igra prestola"). Inače, reditelj je bio inspirisan izraelskim animiranim filmom "Valcer sa Baširom" reditelja Arija Folmana.
The Pink Cloud
Film rediteljke iz Brazila Juli Žerbase mogao bi zauvek ostati upamćen kao film koji je predvideo lokdaun, i ona kao da je to zaista pretpostavila pa na početku filma stoji upozorenje: "Svaka sličnost sa činjenicama je slučajna".
Napisan 2017, a snimljen 2019, ovaj film izolaciju koristi kako bi se istražila rodna nejednakost u njenim brojnim oblicima, pa iako deluje da se radi o pandemiji, zapravo je jasno upozorenje rediteljke i scenaristkinje na male i velike trenutke koji mogu dovesti do toga da žena izgubi autonomiju.
Nakon što su prošle noći završili skupa, Đovana i Jago se bude i otkrivaju da se spustio zlonamerni oblak koji će ubiti svakog ko izađe napolje u roku od 10 sekundi, tako da je primorao strance da se ostanu kod kuće u nekoj doglednoj budućnosti, ukratko glasi sinopsis filma.
"Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)" - Leto soula
Ako vam nedostaje živa muzika, Ahmir "Questlove" Tompson je tu da vam zadovolji želju svojim električnim dokumentarcem.
Leto je 1969. godine: Čovek je kročio na Mesec, hipici su stigli na Vudstok, a 300.000 ljudi se okupilo u Maunt Moris parku u Njujorku na Festivalu kulture u Harlemu gde su se na bini smenjivali izvrsni muzičari od Nine Simon preko B. B. Kinga do Hjua Masekelea. Ali više od 50 godina smatralo se da su snimci kultnog događaja u Harlemu zauvek izgubljeni.
Međutim, Tomson ih je pronašao u podrumu i predstavio u dokumentarcu, koji je objedinio kako nastupe, tako i intervjue sa umetnicima i govore učesnika festivala. Ovaj događaj dugo je nazivan "Crnim Vudstokom", pa sada konačno ima svoju filmsku priču i velikim korakom izlazi iz senke festivala s kojim je bio poređen.
"The Sparks Brothers"
Reditelj Edgar Rajt odlučio je da snimi dokumentarac o bendu koji voli, a za koji gotovo uvek mora da objašnjava ljudima ko je zapravo bio taj kultni sastav. Jedan od aktera dokumentarca oceniće da je u pitanju "najbolji britanski sastav koji je ikada došao iz Amerike", a koji je tokom šest decenija prošao kroz različite muzičke žanrove, od roka i popa do diska i elektro zvuka, ostajući pri tome sve vreme samo svoj.
"Braća Sparks" uprkos usponima i padovima, ostavili su značajan trag i uticaj u muzičkoj industriji, a sada su u sedamdesetim godinama života i spremni da daju osvrt na albume. Centralni duo benda, Ron i Rasel, ljubazan su i pomalo nedokučiv par koji nakon niza intervjua prikazanih u dokumentarcu, uspevaju da ostave veo misterije za gledaoce.
Sharp Stick
Glumica, scenaristkinja, producentkinja i rediteljka Lina Danam se posle dugo vremena ovim filmom vratila u rediteljsku stolicu. Danam, koja je i domaćoj publici poznata po izuzetno gledanoj seriji "Girls" (Devojke) na HBO, u filmu "Sharp Stick" se bavi aferom između dadilje i njenog poslodavca, a sama radnja obećava nešto zanimljivo zamršeno i analitično.
Kako se navodi, autorka je bila inspirisana ostvarenjima iz sedamdesetih godina prošlog veka u kome su dominirale žene, kao što su filmovi "Neudata žena" i "Žena pod uticajem", a i sama igra glavnu ulogu uz Džona Berntala, Tejlor Pejdž i Kristin Froset.
Master
Kako izdvaja kritičar britanskog Guardiana, ovogodišnje festivalsko izdanje ima niz žanrovskih naslova koji se bave rasnom tematikom, ali nijedno ne zvuči toliko primamljivo kao ovo debitanstko ostvarenje, triler s potpisom Merijame Dijalo.
Ukratko, sinopsis glasi: priča prati tri žene na elitnom univerzitetu, koji se nalazi na mestu gde su bila postavljena vešala u doba Salema, a one se bore protiv diskriminacije, ali i još nečeg što je mnogo užasnije.
Good Luck to You, Leo Grande
Ema Tompson se našla u ulozi penzionisane učiteljice koju pritiska osećaj da njen seksualni život nikada nije bio toliko uzbudljiv, kakav bi trebalo da bude. I da bi to promenila, ona angažuje seksualnog radnika...
Rediteljka Sofi Hajd je poslednji put bila na Sandens festivalu 2012, sa svojim neodoljivim ali nedovoljno vidljivim ostvarenjem "Animals", a nema sumnje da će i novim filmom osvojiti srca publike na kome je radila sa scenaristkinjom i komičarkom Kejti Brend.
We Need to Talk About Cosby Fresh
Užasna težina onoga za šta je "američkog tatu" Bila Kozbija optužilo više žena, fokus je dokumentarca iz četiri dela V. Kamau Bela. Autor u ovom ostvarenju razgovara sa ženama koje su bile zlostavljane, ali i sa pozvanima da komentarišu ne samo kulturološki uticaj na to da neko od heroja postaje zlikovac, već i sistem koji je omogućio da se takvo zlostavljanje dešava i pri tom ostaje toliko dugo neprimećeno.
"Nikada nisam mislio da ću doći u priliku da se bavim onim za šta smo svi mislili da je bio Kozbi i za šta sad svi shvatamo ko je", kazao je reditelj.
Fresh
Nakon uspeha filma "Get Out" (Beži) 2017. godine na Sandens festivalu, termin socijalni triler kao da je postao popularan u filmskoj industriji, a koji označava ostvarenja koja se na žanrovski način bave nešto dubljim pitanjima i specifičnostima vremena u kojima nastaju.
U rediteljskom debiju Mimi Kejv, "Fresh", pomenuti termin mogao da se iskoristi za opis priče koja prati ženu u tumačenju Dejzi Edgar Džouns ("Normalni ljudi") koja, smorena od aplikacija za muvanje, odlučuje da rizikuje sa jednim neznancem (Sebastijan Stan), koji krije mračnu tajnu. Jedan od producenata je Adam Mekej, reditelj hvaljenog Netfliksovog novog hita "Don`t Look Up".
Komentari (0)