Aktuelno iz kulture

Spektakularna izložba u bečkoj Albertini: Amedeo Modiljani, tragični autsajder koji je sledio sopstvene ideale

Komentari

Autor: Albertina, Euronews Srbija

25/09/2021

-

18:50

Spektakularna izložba u bečkoj Albertini: Amedeo Modiljani, tragični autsajder koji je sledio sopstvene ideale
Izložba Albertina - Copyright albertina.at

veličina teksta

Aa Aa

Bivalo je neshvaćenih umetnika, onih sa teškim i tragičnim životnim sudbinama. Ali malo čija priča se može porediti sa onom italijanskog slikara i vajara Amedea Modiljanija (1884-1920).

Upravo ovom ekscentriku, usamljeniku i samodestruktivnom enfant terrible pariske scene povećena je spektakularna izložba u bečkom muzeju Albertina.

"U povodu obeležavanja stogodišnjice Modiljanijeve smrti, izložba je trebalo da bude održana prošle godine, ali je zbog pandemije morala da bude odložena. Ali sada se, i to po prvi put, publici u Austriji predstavlja ovaj fascinantni i moćni umetnik", navodi se na sajtu muzeja Albertina.

U Beču izloženo 130 eksponata, koji su pristigli sa tri kontinenta

Postavku čini 130 eksponata sa tri kontinenta; dela su pozajmljena iz najpoznatijih muzeja i privatnih kolekcija, od SAD do Singapura i od Velike Britanije do Rusije, a predstavljen je i značajan broj radova iz Pikasovog muzeja i zbirke Džonasa Netera, jednog od najvećih Modiljanijevih pokrovitelja.

profimedia

Modiljani, slikar koji za života nije bio priznat, a čija dela na aukcijama danas dosežu i cifre sa devet nula

Priča o Modiljaniju, slikaru i vajaru koji za života nije bio priznat i koji je preminuo u svom ateljeu u 36. godini bez prebijene pare, a čija dela danas na aukcijama dosežu i cifre sa devet nula, teško da bi mogla biti dramatičnija.

"Njegov život obeležilo je siromaštvo; zarađivao je tek toliko da pokrije troškove kirije i osnovne životne potrepštine, teški udari subine, `izleti` sa drogom i bolesti... Sa 11 godina je patio od ozbiljnog slučaja pleuritisa, tri godine kasnije oboleo je od tifusa koji je u to vreme bio smrtonosna bolest, a kasnije će ga sve vreme `pratiti` hronična tuberkuloza i, na kraju, koštati života", podeća bečki muzej.

Reputacija "skandal majstora"

Brojni tračevi i afere koji su ga pratili, doprineli su tome da često za života bude i potcenjivan i odbacivan, a njegov doprinos istoriji umetnosti decenijama zasenjen.

Modiljani je za života imao samo jednu samostalnu izložbu, a i ona je izazvala skandal jer se "usido" da prikaže modele sa stidnim dlačicama. Skoro vek kasnije, 2015. na aukciji u "Kristizu" njegov "Ležeći akt" iz 1917. biće prodat za neverovatnih 170,4 miliona dolara.

albertina.at

Slika iz 1917. na kojoj je predstavljena naga žena koja se odmara na kauču, naslonjena na plavi jastuk; Delo je na aukciji 2015. prodato za 170,4 miliona dolara

Reputacija "skandal majstora" pratila je Modiljanija i u drugim sferama života. O njegovom životnom stilu se često govorilo da je bio prekomeran, a uz njegovo ime obično bi stajale odredice - alkoholičar, narkoman, plejboj ili razvratnik.

Kako navode Modiljanijevi poznavaoci, njegova prva ozbiljna ljubav bila južnoafrička književnica i novinarka Beatris Hejstings (1879-1943). Upravo u vreme kad su njih dvoje bili u vezi, između 1914. i 1916, Modiljani i razvija svoj prepoznatljiv stil duguljastih lica sa bademastim očima i izduženih vratova.

Sa likom Beatris, Modiljani je uradio oko 14 slika (koliko se navodi da je danas sačuvanih) i na desetine crteža. Galerija "Tejt" je ovog leta otkrila da se na "Portretu devojke" (Modiljanijeva slika iz 1917. koja se nalazi u zbirci te galerije) nalazi još jedan portret i da je u pitanju upravo lik Beatris, koju je umetnik preslikao likom druge žene pošto je okončao vezu s njom.

Iz kratke veze sa studentkinjom slikarstva Simon Tiru, Modiljani će dobiti sina, ali ga nikada neće priznati. A onda će 1917. u umetnikov život ušetati nova studentkinja slikarstva, Žan Ebitern. Njena porodica se uporno protivila toj vezi, čak su je se i odrekli, ali to nije sprečilo Žan da rodi ćerku Đovanu/Žan. Kada je ponovo zatrudnela, Modiljani će je zaprositi. Ali planove za svadbu odložilo je njegovo ozbiljno pogoršano zdravlje.

Tragična sudbina voljene Žan

Preminuo je 24. januara 1920. Žan se vratila u porodičnu kuću, ali je neutešna samo dva dana kasnije izvršila samoubistvo. Bila je u osmom mesecu trudnoće i iza sebe je ostavila četrnaestomesečnu kćer, koju je usvojila Amedeova sestra. Đovana će kasnije napisati očevu biografiju "Modiljani: Čovek i mit".

albertina.at

Žan Ebitern, 1918.

Iako je porodica sahranila Žan daleko od Amedea, njeni posmrtni ostaci premešteni su 1930. odmah uz Modiljanijeve, na groblju Per Lašez u Parizu.

profimedia

Žan Ebitern

Sve do kraja 20. veka, Modiljani se nije nalazio u udžbenicima istorije umetnosti, i tek poslednjih dvadesetak godina se drugačije gleda na njegov ugled i doprinos svetu umetnosti.

Tvrdoglavo insistirao na svojoj različitosti

Nije bio priklonjen nijednom pokretu i uporno je odbijao da ga svrstavaju u određene okvire. Tvrdoglavo je insistirao na svojoj različitosti, iako se družio sa umetnicima na Monparnasu. Mnogi od njih su mu i pozirali: Haim Sutin, Pablo Pikaso, Dijego Rivera, Huan Gris, Mak Žakob, Žan Kokto, Žak Lipšic...

profimedia

Modiljani, Pikaso i Salmon, 12. avgust 1916.

"Uvek bio stilski autsajder i neshvaćeni usamljenik, sledeći sopstvene umetničke ideale. Pa čak i tako, avangardni most koji je izgradio između moderne umetnosti i stotinama godina starijih epoha, predstavlja izvanredan i potpuno individualan doprinos istoriji umetnosti", navodi se na sajtu muzeja Albertina.

Izložba u bečkoj Albertini će biti otvorena do 9. januara, a kustos izložbe je istoričar umetnosti Mark Restelini, koji je ujedno i urednik sistemskog kataloga (catalogue raisonné) dela Amedea Modiljanija, do sada prvog najpouzdanijeg i najobuhvatnijeg.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura