Žene, mit i moć: Ticijanove slike koje su promenile umetnost Zapada, prvi i poslednji put na okupu posle 500 godina
Komentari03/09/2021
-22:16
Ticijanova serija slika pod nazivom "Poezija" koja se sastoji od šest monumentalnih dela inspirisanih mitovima iz Ovidijevih "Metamorfoza" uskoro će biti izložena u američkom Muzeju Izabele Stjuart Gardner u okviru putujuće izložbe pod nazivom "Ticijan: Žene, mit i moć".
Izložba je 2019. premijerno predstavljena u Nacionalnoj galeriji u Londonu, zatim u Muzeju Prado u Madridu, a svoje putovanje uskoro završava u Bostonu, gde će biti otvorena do 2. januara 2022. godine.
"Ove slike nisu samo ključne za Ticijanovu karijeru, nego su presudne i za celu istoriju slikarstva Zapada", kaže Natanijel Silver, kustos muzeja za ArtNet.
Filip II, tada budući kralj Španije i jedan od najvećih mecena i kolekcionara tog vremena, poručio je seriju slika prilikom druge i poslednje Ticijanove posete u zimu 1550. godine.
"Ticijan je naslikao 'Poeziju' u šezdesetim godinama života. Već je bio na vrhuncu svojih dostignuća i radio je za svog najprosvećenijeg i najvažnijeg mecenu", kaže Silver ističući da će na izložbi biti predstavljen i Ticijanov portret Filipa II.
"Ova serija takođe predstavlja trenutak u kom je Ticijan počeo da primenjuje nežniju, gotovo impresionističku tehniku slikanja. To je interesantno za Ticijana, ali izuzetno važno za istoriju umetnosti, jer je takav novi pristup ljudskoj figuri sa mekanim konturama, nagoveštavanje forme, umesto njenog detaljnog opisa, nešto što je zaista rezonovalo sa budućim generacijama umetnika", ocenjuje kustos.
Ipak, uprkos značaju ove kolekcije, ona je počela da se osipa već za Filipovog života i slike su raštrkane širom Evrope. Muzej Izabele Stjuart Gardner uspeo je da otkupi jednu od njih, koja je prethodno bila u francuskoj kraljevskoj kolekciji, a zatim nakon Revolucije, premeštena u Englesku.
"Izabela (Stjuart Gardner, osnivač muzeja) bila je pionir svog vremena, pogotovo na polju renesansnih slika. Ona je donela prve autentične primerke čuvenih renesansnih slika u Ameriku. Ove priče imaju najrazličitiju istoriju. 'Persej i Andromeda' bila je u jednom trenutku u vlasništvu slikara Van Dajka. 'Danaju' je posedovao Napoleon, a onda ju je tokom njegovog povlačenja, iz teretnog voza uzeo vojvoda od Velingtona", objašnjava Silver.
Samo jedna slika je ostala u Španiji i čuva se u Muzeju Prado u Madridu. Dve su u zajedničkom vlasništvu Nacionalne galerije u Londonu i Nacionalnih galerija Škotske i Edinburga. Ostale su u Volas kolekciji i Velington kolekciji, takođe u Londonu.
"Ovih šest slika su krunski dragulji kolekcija u kojima se danas nalaze. Niko nikad nije ni pomislio da bi bilo moguće da svaka od tih institucija pristane da ih ustupi, u isto vreme kada i ostale", kaže kustos.
Izložba je krenula iz Londona iz Nacionalne galerije, zatim putovala u Prado, a treća stanica biće Muzej Izabele Stjuart Gardner. Četvrta lokacija - Nacionalne galerije Škotske - morala je da bude otkazana zbog pandemije, a iz istog razloga je i prva izložba u Londonu više puta bila zatvarana.
U Bostonu će "Poezija" biti predstavljena iz perspektive junakinja predstavljenim na slikama i nasilja nad ženama u Ovidijevim mitovima. Biće prikazan i kratki film "Otmica Evrope" koji daje glas junakinji tog mita, u kom ona govoriti satiričnu poeziju.
"To zaista odgovara Ovidiju, jer kad čitate 'Metamorfoze' na latinskom, on često koristi igru reči i to na vrlo smešan i vrlo mračan način", kaže Silver.
Izložba je pripremana punih pet godina, ali su tek 2019. iz Volas kolekcije konačno dali dozvolu za ustupanje radova.
"Volas kolekcija nikada pre nije ustupila bilo koji rad. Direktor i poverenici predložili su novi način tumačenja zaveštanja, pa se Ministarstvo kulture složilo. Od sada će moći da pozajmljuju dela iz svoje kolekcije", kaže Silver.
Uprkos uklanjanju te prepreke, organizovanje izložbe bilo je divljenja vredan poduhvat. Samo prevoz radova iz Londona do Španije, a onda do Bostona, bio je komplikovan zbog pandemije, poplava u Evropi, pa čak i Olimpijade.
Slike su krhke i osetljive, troškovi prevoza i osiguranja previsoki, a logistika suviše kompleksna da bi se moglo očekivati da će ovakva izložba ikada u budućnosti biti ponovo organizovana.
U seriji "Poezija", Ticijan je počeo od dve scene koje je i ranije slikao. "Danaja" prikazuje tu heroinu kako je Zevs oplođava kišom zlata. "Venera i Adonis" iz Muzeja Prado predstavlja sliku na kojoj Veneru pogađa Kupidonova strela, dok uzalud pokušava da spreči smrt svog ljubavnika Adonisa.
Na ostale četiri slike Ticijan je slikao za njega sasvim nove motive, koji su kulminirali "Otmicom Evrope", koja se sada nalazi u Gardner muzeju.
"Kao da se zagrevao slikajući teme koje su mu bile poznate, a onda se oslobodio. Tu vidite njegovu inovativnost i kreativnost", kaže Silver.
Slika je ušla u Gardner kolekciju pre 125 godina i koštala je 20.000 funti, što je za to vreme bila rekordna cena bilo kog rada nekog starog majstora.
"To nije bilo koji Ticijan - to je neverovatno cenjen Ticijan. Slika je postala prava senzacija. Iz današnje perspektive, Izabela je dobila odličnu cenu. Dobila je jednu od najvažnijih slika u istoriji Zapadne umetnosti. Danas se 'Otmica Evrope' smatra najvažnijom renesansnom slikom u Sjedinjenim Američkim Državama", ističe Silver.
Priredila: S. R.
Komentari (0)