Automobilske gume na "leđima" bombardera: Da li Rusija koristi novu improvizovanu taktiku da bi zaštitila svoje avione?
Komentari05/09/2023
-19:55
Satelitski snimci koji su nedavno načinjeni pokazuju improvizovane mere koje je Rusija preduzela, verovatno da bi zaštitila svoje bombardere dugog dometa od ukrajinskih napada, piše magazin The War Zone. Navodi se da su primećeni čudni predmeti koji su se nalazili na nekoliko bombardera još krajem avgusta, ali nije bilo jasno zbog čega su tu.
Kako magazin piše u novoj analizi, sada može definitivno da se kaže da Rusija postavlja različite vrste guma na gornju površinu aviona, i to u različitim oblicima. Tajming ovog poteza Rusije poklapa se sa objavom Ukrajine da je modifikovala antibrodske krstareće rakete Neptun tako da mogu da gađaju ciljeve na zemlji. To sugeriše da su gume postavljene da bi "zbunile" sisteme za ciljanje dolazećih projektila.
Satelitski snimci pokazuju različite bombardere u vazduhoplovnoj bazi Engels 2, koja se nalazi na oko 480 kilometara od ukrajinske granice. Snimci do kojih je došao War Zone pokazuju najmanje pet turbomlaznih aviona Tu-95MS i najmanje tri aviona sa promenjivom geometrijom krila Tu-160. Na svim tim letelicama su gume raspoređene na gornjoj strani, a na nekim od Tu-95 se protežu i dalje niz krila.
Reč je o avionima koji su odigrali značajnu ulogu u ratu u Ukrajini i koji lansiraju krstareće projektile na mete širom Ukrajine. Engels 2 je jedina stalna baza za flotu Tu-160 kojih ima oko 16 primeraka. S druge strane, Rusija ima oko 50 Tu-95MS bombardera, ali su oni stacionirani i u drugim bazama.
Da li je ruska taktika efikasna?
Kada su se pojavili prvi snimci aviona sa gumama na njihovoj površini, nije bilo jasno zašto su one tu postavljene. Korišćenje guma od automobila, kamiona ili čak od drugih aviona, očigledno predstavlja niskobudžetnu i improvizovanu meru da bi se rešio problem koji izgleda kao hitan, piše The War Zone. Ipak, koliko je ta taktika efikasna, nije poznato.
Postavljanje guma bi se moglo objasniti namerom da se razbije infracrveni potpis ovih aviona, i da se "zbune" krstareće rakete koje koriste upoređivanje slika za ciljanje. Ova tehnika se često naziva DSMAC (Digital Scene Matching Area Correlator) ili ATR (Automated Target Recognition) kada se koristi u krstarećim raketama.
Govoreći za The War Zone, ukrajinski zvaničnik je potvrdio da rakete Neptun koje su modifikovane za napade na zemlji koriste lokalno razvijeni GPS sistem koji vodi projektil ka cilju. Zatim, projektil se oslanja na infracrveni tragač da bi našao metu i da bi je "zaključao" na osnovu slike koja je već ubačena. Uopšteno govoreći, ukoliko projektili koji koriste ovaj oblik navođenja, ne mogu da uporede cilj sa onim što se nalazi u njihovoj memoriji, napad će biti obustavljen. Jedan od načina za izbegavanje poređenja meta jeste razbijanje infracrvene siluete.
Ostaje moguće da postavljanje guma na bombardere ima i drugačiju svrhu, iako izbegavanje raketa za sada ostaje najverovatniji scenario. O ovome je govorio i jedan NATO zvaničnik za CNN pod uslovom anonimnosti. On je rekao da je NATO video ovaj pokušaj improvizacije.
"Verujemo da je to namenjeno zaštiti od dronova, ali ne znamo da li će imati ikakve efekte", naveo je.
Komentari (0)