Evropa

Da li će F-16 uskoro pojačati ukrajinsku vojsku: Počela obuka pilota, koje države bi prve mogle da pošalju avione Kijevu

Komentari

Autor: Euronews Srbija, CNN, Politiko

23/05/2023

-

18:30

Da li će F-16 uskoro pojačati ukrajinsku vojsku: Počela obuka pilota, koje države bi prve mogle da pošalju avione Kijevu
Da li će F-16 uskoro pojačati ukrajinsku vojsku: Počela obuka pilota, koje države bi prve mogle da pošalju avione Kijevu - Copyright AP/Mindaugas Kulbis

veličina teksta

Aa Aa

Meseci javnih nastupa i lobiranja Ukrajine, konačno su urodili plodom - američki predsednik Džo Bajden dao je "zeleno svetlo" za treniranje ukrajinskih pilota na borbenim avionima četvrte generacije, što pojačava nade Kijeva da bi u Ukrajinu mogli da stignu dugo traženi avioni F-16. 

Ništa nije direktno obećano, ali ukrajinski zvaničnici već neko vreme pokušavaju da izvrše pritisak na zapadne saveznike da im pošalju borbene avione, što su oni, bar do skoro, kategorički odbijali.

Nada da bi Kijev ipak mogao da dobije ovakvu vrstu pomoći gotovo je zgasla, ali ju raspirio britanski premijer Riši Sunak prilikom nedavnog sastanka sa ukrajinskim predsednikom Vladimirom Zelenskim, tokom "evropske turneje" Zelenskog.

"Velika Britanija će relativno skoro biti spremna da trenira ukrajinske pilote za korišćenje zapadnih borbenih aviona, ali nije direktna stvar snabdevanje Ukrajine avionima", rekao je Sunak.

Zelenski je naveo kako "žele da obrazuju 'avionsku koaliciju', u koju je poprilično siguran, jer su razgovarali o tome". Takođe, ukrajinski predsednik je prošle nedelje rekao da će "vrlo skoro doći do važnih odluka o avionima".

Najskorija podrška ovoj koaliciji došla je od nemačkog ministra odbane Borisa Pistorijusa, mada bi Berlin mogao da ima samo skromnu ulogu u njoj, jer ne poseduje borbene avione američke proizvodnje.

Bela kuća odobrava, Kremlj upozorava

Da li se te "važne odluke" odnose na nedavne poteze američkog predsednika ili nas očekuje još iznenađenja, teško je u ovom trenutku znati. Ipak, sasvim je sigurno da je dovoljno velika stvar i ta odluka Bele kuće da dopusti zapadnim saveznicima da, ako žele, snabdeju Ukrajinu F-16 avionima.

"Predsednik Džo Bajden je informisao svoje G7 kolege o ovoj odluci, a američke trupe će i trenirati kijevske pilote da koriste avione", rekao je savetnik Bele kuće za nacionalnu bezbednost Džejk Saliven pre nekoliko dana.

Saliven je dodao da su se "SAD i saveznici do sada fokusirali na snabdevanje Ukrajine sistemima i treningom koji su joj potrebni za kontraofanzivu ovog proleća i leta".

"Kako se obuka bude odvijala narednih meseci, radićemo zajedno sa saveznicima kako bismo odlučili kada će avioni biti isporučeni, ko će ih poslati, i koliko", rekao je Saliven novinarima na samitu G7 u Hirošimi, za šta je zahvalio i Zelenski.

Iz Moskve, očekivano, nisu blagonaklono gledali na ovakav potez. Državni mediji su izvestili da bi zemlje koje isporuče F-16 Ukrajini bile u "velikom riziku".

"Zemlje Zapada ostaju pri scenariju eskalacije. Ovo će biti uzeto u obzir pri svakom našem daljem planiranju, i imamo sva neophodna sredstva da postignemo ciljeve", rekao je zamenik ruskog ministra spoljnih poslova Aleksandar Gruško agenciji Tas.

Ovo upozorenje je danas ponovio i portparol Kremlja Dmitrij Peskov, koji je na redovnoj konferenciji za medije istakao da "očigledni rizici" prete onim zemljama koje pošalju F-16 avione Ukrajini.

Takođe, Peskov je dodao i da želja zapadnih saveznika Kijeva da nastave sa vojnom pomoći, neće promeniti situaciju na frontu. 

Ko bi mogao prvi da pošalje avione Ukrajini?

Sigurno je da odluka o tome kada će i odakle biti poslati avioni, neće biti doneta naglo. Za sada, zvaničnici nekoliko evropskih zemalja komentarisali su potencijalno snabdevanje Kijeva F-16 avionima.

Za sada, zemlje koje prednjače u tome da bi mogle da budu prvi "donatori" jesu Holandija, Belgija i Danska, ali su njihovi zvaničnici govorili samo o obukama pilota.

"Hajde da budemo sigurni da ćemo izvesti trening na najbolji način. Videćemo onda šta nam nosi budućnost", rekao je holandski ministar spoljnih poslova Vepke Hoestra u Briselu.

Jurij Sak, savetnik ukrajinskog ministra odbrane Oleksija Reznjikova, rekao je da je "Holandija u poziciji da bude prva" koja će poslati borbene avione Kijevu.

Portparol holandskog ministarstva spoljnih poslova rekao je da ta zemlja trenutno ima 24 borbena aviona F-16 koji su "operativno sposobni, i ostaće u upotrebi do 2024. godine, nakon čega su dostupni za nešto drugo, na primer za prodaju", preneo je briselski list Politiko.

AP Photo/Mindaugas Kulbis

F-16 avioni Kraljevske avijacije Holandije

Lars Rasmuzen, danski ministar spoljnih poslova, rekao je da ta zemlja "ostaje otvorena za ideju" da se Ukrajini daju borbeni avioni F-16, ali da nije postignut jednoglasan stav po ovom pitanju.

"Nema smisla obučavati nekoga da upravlja avionom ako ste unapred odlučili da mu nikada ne može biti dozvoljeno da ga koristi. S druge strane, iz ovoga se ne može zaključiti da smo doneli odluku da doniramo avione", rekao je Rasmuzen.

Visoki predstavnik Evropske unije za spoljnu i bezbednosnu politiku Žozep Borelj izjavio je danas da je obuka ukrajinskih pilota za upravljanje borbenim avionima četvrte generacije F-16 već počela u nekoliko zemalja, navodeći među njima Poljsku.

F-16 "najpopularniji" na svetu

F-16 su jednomotorni, višenamenski mlazni avioni, što znači da se mogu koristiti u misijama vazduh-vazduh ili kopnenim napadima, piše u analizi CNN-a, i dodaje se da ga američko ratno vazduhoplovstvo naziva "relativno jeftinim oružanim sistemom visokih performansi".

Na hiljade ovih aviona je napravljeno tokom decenija, a stotine je izvezeno širom sveta.

Prema arhivi kompanije "Flight Global", ove godine je širom sveta aktivno skoro 2.200 F-16 aviona, što znači da je u pitanju najpopularniji borbeni avion na planeti.

Analitičari kažu da F-16 avioni koje bi Ukrajina dobila nisu najstariji, već su u pitanju letelice koje su dobile "srednju nadogradnju", što znači da su im poboljšani mehanika i softveri.

"Postoji višak F-16 aviona u zapadnim zemljama, i oni su odmah dostupni sa dobro uspostavljenim logističkim tragom. Postoje i drugi avioni, ali ih je manje i nisu dostupni za prebacivanje", rekao je Robert Hopkins, bivši pilot američkog vazduhoplovstva.

profimedia

Turski F-16

U te avione spadaju, na primer, F-35 i F/A-18 američke proizvodnje ili francuski Rafali, ali ima i drugih, koji su manje poznati.

"Najbolji avion, tehnički gledano, bio bi verovatno švedski Gripen, zbog svojih borbenih sposobnosti i mogućnosti lakšeg održavanja. Međutim, njihova godišnja stopa proizvodnje je niska i nema ih toliko", rekao je Piter Lejton, saradnik na institutu Grifit Azija i bivši oficir Kraljevskih australijskih vazduhoplovnih snaga.

Slično kao i ukrajinski zvaničnici, i Lejton daje Holandiju kao odličan primer načina na koji bi F-16 mogao završiti u Ukrajini.

"Holanđani (imaju) oko 40 F-16 aviona pri ruci. Ovi holandski avioni su progresivno unapređivani, imaju relativno moderne radare i avioniku, i mogu da koriste napredno oružje", rekao je Lejton.

Sat letenja - 16 sati održavanja

Jedan evropski diplomata iz zemlje koja ima F-16 avione rekao je za Politiko da bi Ukrajina mogla da ih koristi na različite načine, uključujući samo nadgledanje i odbranu svog vazdušnog prostora, kao i da se obavezala da neće pokretati nikakve akcije bombardovanja nad ruskom teritorijom. 

I američki predsednik, takođe, rekao da je od ukrajinskog kolege "dobio uverenje" da se ovi avioni, ako budu poslati Kijevu, neće koristiti iznad ruske teritorije.

Upitani da li je realno očekivati F-16 avione u Ukrajini do jeseni, jedan zvaničnik iz zemlje centralne Evrope rekao je kako "misli da jeste", dok je drugi, iz istočne Evrope, slično reagovao, rekavši "zašto da ne".

Analitičari kažu da veliki broj F-16 aviona aktivnih širom sveta znači i da je dostupna velika količina rezervnih delova, što je veoma važno za održavanje borbenih sposobnosti.

Međutim, dodaje se da obuka osoblja za održavanje ovih aviona može trajati duže čak i od obuke samih pilota koji će njima upravljati. 

AP Photo/Mindaugas Kulbis

Rumunski F-16

"Mislim da je moguće naučiti ukrajinskog pilota da upravlja F-16 avionom za tri meseca. Ali, obuka osoblja za održavanje može potrajati mesecima ili godinama, u zavisnosti od nivoa stručnosti koji neko želi da postigne", navodi se u martovskom izveštaju o mogućim transferima F-16 aviona iz Službe za istraživanje američkog Kongresa (CRS).

Čak i nakon što prođe do 133 dana školovanja, osoba koja održava ove avione u američkom vazduhoplovstvu mora imati godinu dana iskustva na poslu da bi postala potpuno kvalifikovan, kaže se u izveštaju CRS.

Za jedan sat leta, dodaje se, neophodno je 16 sati održavanja ovih aviona.

Što se tiče obuke pilota, Lejton i aktivni pilot F-16 koji su razgovarali sa CNN-om kažu da su tri meseca obuke dovoljna za osnove – podizanje aviona u vazduh, zadržavanje i bezbedno sletanje. Međutim, obuke za borbu su složenije.

"Naučiti nekoga kako da upravlja F-16 avionom samo je jedan deo posla. Američki piloti prvo nauče da lete, zatim uče da predvode dva F-16 aviona, pa četiri. Ovo je višegodišnji proces, i to samo za osnovnu taktičku jedinicu", rekao je jedan pilot F-16 aviona.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Evropa