Evropa

Ruski tajni plan za izbegavanje naftnog embarga: Kremlj u senci mesecima pravi flotu tankera

Komentari

Autor: Euronews Srbija, Rojters, FT, WSJ

08/12/2022

-

16:05

Ruski tajni plan za izbegavanje naftnog embarga: Kremlj u senci mesecima pravi flotu tankera
Ruski tajni plan za izbegavanje naftnog embarga: Kremlj u senci mesecima pravi flotu tankera - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Novi embargo Evropske unije na rusku naftu koja stiže morskim putem, kao i ograničenje cene ruske nafte na 60 dolara koje su usvojile EU, G7 i Australija, imaju za cilj da smanje finansijsku dobit Moskve i samim tim, kako se nadaju, njen kapacitet za finansiranje rata u Ukrajini. Međutim, Rusija je već poručila kako neće prihvatiti ograničenu cenu nafte, a čini se i da je već našla "rupe u zakonu" koje bi joj omogućile da prihoduje uprkos najnovijim sankcijama.

Rusija je "u tišini" osnovala flotu koja sada sadrži više od 100 zastarelih tankera, kako bi pokušala da zaobiđe mere uvedene od strane EU zemalja, prenosi FT pozivajući se na izveštaje brokera i analitičara.

Brokerska kompanija za brodove "Bremar" procenjuje da je Moskva, koja se u velikoj meri oslanja na strane tankere za transport svoje sirove nafte, ove godine dodala više od 100 brodova u već postojeću flotu, direktnim ili indirektnim kupovinama. Energetska konsultantska kuća "Rajstad" kaže da je Rusija dodala 103 tankera 2022. putem kupovine i prenamene brodova koji opslužuju Iran i Venecuelu, dve zemlje pod zapadnim naftnim embargom.

Napor Kremlja da se okupi ono što industrija transporta nafte naziva ruskom "flotom u senci" je pokušaj da se prevaziđu nova međunarodna ograničenja na naftu u zemlji. I mada trgovci kažu da će se na ovaj način uticaj sankcija verovatno smanjiti, saglasni su u ocenu da ga neće potpuno eliminsati. 

Iz EU je saopšteno da će se svaki tanker koji ne plovi pod zastavom Unije, a za koji se utvrdi da je prekršio embargo, suočiti sa zabranom zapadnih pomorske službi na 90 dana, a ne doživotno, kako je prvobitno predloženo.

Tanjug/AP/Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin

 

Iz Moskve su rekli da svakako neće poslovati sa zemljama koje budu poštovale odluku o ograničenju nafte, pa bi to moglo da znači korišćenje nove flote za povećano snabdevanje zemalja poput Indije, Kine i Turske, koje postaju sve ozbiljniji kupci ruske nafte nakon što su mnoge zemlje Evrope smanjile uvoz. 

Agencija Rojters prenosi da su u poslednjih nekoliko meseci zastareli tankeri grčkih i norveških vlasnika prodavani po rekordno visokim cenama kupcima sa Bliskog istoka i iz drugih delova Azije. 

Uglavnom anonimne kupovine tankera mogu se pratiti uporeedo uz porast neimenovanih ili novih kupaca koji se pojavljuju u registrima. Plovila su uglavnom stara 12-15 godina i očekuje se da će biti rashodovana u narednih nekoliko godina, kaže Anop Sing, šef istraživanja tankera u "Bremaru".

Ova analitička kompanija očekuje da će ruski manjak izvoza biti između 700.000 i 1,5 miliona barela dnevno, dok Rajstad procenjuje da će Rusiji nedostajati 60 do 70 tankera, i očekuje da će izvoz morem biti manji za oko 200.000 barela dnevno.

Kako se izbegavaju sankcije

Nevladina organizacija "Globalna ribarska straža" (GFW), koja nadgleda tajni transport u okviru rada na zaštiti ribarstva, otkrila je jedan od načina na koji ruski brodovi izbegavaju sankcije. U pitanju je brod "Kapetan Šemilkin", tanker sa rafinisanim gorivom dug 138 metara, koji je dva puta koristio tehnike prikrivanja. 

Brod je prvo posećivao priobalni deo u blizini Malte od maja do jula, pre nego što je u avgustu kasnije posetio elektranu na Severnom Kipru. U oba slučaja, tanker je emitovao lažne pozicije preko svog transponderskog sistema za automatsku identifikaciju (AIS) - sigurnosnog uređaja koji neprekidno emituje poziciju broda - pokazujući da plovi ukrug u grčkim vodama.

profimedia

Tanker, ilustracija

Prevara "Kapetan Šemilkina" bila je suptilna u poređenju sa drugim posadama koje bi, na primer, poslale signal o plovidbi u savršenim geometrijskim oblicima. Bjorn Bergman, analitičar podataka koji radi za GFW rekao je da se "primećuje čitav niz lažnih tragova, koji postaju sve više realistični", prenosi FT

Rad organizacije GFW na tehnikama lažiranja finansirala je Jedinica za inovacije odbrane u okviru Ministarstva odbrane SAD, kao deo programa za razumevanje slabosti u sistemima satelitske navigacije i praćenja.

GFW je koristio radarske satelitske snimke "Evropske svemirske agencije" da pokaže da ruski brod nije bio na mestima na kojima je tvrdio da se nalazi. Plovilo iste veličine koje nije emitovalo poziciju primećeno je na malteškom privezištu, a zatim i na severnom Kipru, na fotografijama koje je napravio "Planet Labs".

Takođe, GFW je utvrdio da, kada je brod tvrdio da isplovljava iz Grčke, telekomunikacioni sateliti su povremeno primali njegove signale preko pogrešnog dela Mediterana. U različitim tačkama putovanja, "Kapetan Šemilkin" je takođe obavestio druga plovila preko da plovi za Maltu i za Kipar.

"Stvara se paralelno tržište"

"Ovako se pokreće nova vrsta tržišta transporta, paralelno sa uobičajenim tržištem na kojem većina nas posluje", rekao je za WSJ Lars Barstad, izvršni direktor kompanije "Frontlajn". 

Od veličine i agilnosti "flote u senci" zavisiće Putinov uspeh u održavanju prihoda od izvoza nafte, što je "ekonomska žila kucavica" i ključna komponenta za finansiranje rata u Ukrajini sada kada je Moskva skoro prekinula prodaju prirodnog gasa Evropi.

Takođe, ovo bi moglo imati i veliki uticaj na cene nafte i gasa u narednim mesecima. Ako prodaja ruske nafte padne jer nema dovoljno tankera u "floti u senci", cene sirove nafte i benzina bi mogle da porastu na globalnom nivou.

Ruska "flota u senci" je počela da se širi prethodne decenije, kako bi mogla da isporučuje iransku naftu nakon što su SAD pooštrile sankcije Teheranu 2012, rekao je Džon Smit, partner u kompaniji "Morison i Forster" i bivši direktor Kancelarije za kontrolu inostrane imovine američkog Ministarstva finansija.

profimedia

 

Dodatno širenje usledilo je nakon što je tadašnji predsednik SAD Donald Tramp 2018. godine uveo nove sankcije Irancima, prema izjavama brokera i kompanija koje prate kretanje tankera.

Ne postoji jedinstvena definicija šta čini brod delom "flote u senci". Neki tankeri menjaju zastave, isključuju predajnike, šalju signale za diverziju ili menjaju naftu dok su na otvorenom moru, prema izveštaju američkog Ministarstva finansija za 2020. godinu. Drugi, navodi se, prefarbavaju imena brodova, falsifikuju dokumente i otežavaju kontrolu nad plovilima kroz različite slojeve slojeve vlasničkih i upravljačkih firmi. 

Sedamdeset tankera koji su nekada prevozili iransku ili venecuelansku naftu isplovili su iz Rusije od početka invazije, rekao je Armen Azizijan, analitičar sirove nafte u kompaniji za praćenje brodova "Vorteksa", dodajući da ta brojka predstavlja više od petine predratne "flote u senci". Takođe, brodski brokeri očekuju da će broj ovih brodova porasti tokom zime.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Evropa