Švedska nabavila leteći brod: Prevoziće putnike u Stokholmu, spojiće centar grada i predgrađe
Komentari08/08/2022
-22:43
Najbrži električni brod na svetu zaploviće u Stokholmu sledeće godine i tako prepoloviti vreme potrebno za putovanje među arhipelazima.
U pitanju je Kandela P-12 koji je "leteći trajekt" sa 30 mesta za putnike brzine od 30 čvorova. Još važnije, brod će biti energetski najefikasniji do sad, piše Euronews.
Brod je napravljen uz pomoć i investicije švedske vlade uz kompaniju u partnerstvu sa Stokholmom za devetomesečno probno ispitivanje putnika 2023. godine.
Kako možete učiniti da brod leti?
Plovilo će koristiti tri krila od ugljeničnih vlakana, poznata kao hidrogliseri, koja mu omogućavaju da se podigne iz vode kada putuje brzinom većom od 18 čvorova.
Kada se podigne, P-12 će moći da ostvari veće brzine i da putuje na velike udaljenosti zbog smanjenja otpora koji dolazi sa letenjem iznad vode.
Tehnologija Kandela redukuje energiju po pređenom kilometru za 95 odsto u poređenju sa trenutnim plovilima.
Kompanija tvrdi da će brod biti energetski efikasniji od hibridnog autobusa i da će moći da napuni baterije u roku od sat vremena.
Kandela je partner sa Švedskom nacionalnom agencijom za saobraćaj, koja je finansirala polovinu, dok je drugu platila kompanija.
Smanjuje potrebno vreme i uticaj na okolinu
Stokholm je idalan za korišćenje P-12 među mnogo arhipelaga i vodnih prolaza. Grad i kompanija planiraju da povežu centar grada i predgrađe Ekere koje se brzo širi.
Za putovanje do predgrađa Ekere je trenutno potrebno 55 minuta autobusom, metroom ili trajektom. Kandela P-12 će rutu od 15km preći u 25 minuta, čime će se uštedeti 50 minuta dnevno.
Mogućnost letenja P-12 omogućila je da bude izuzet od ograničenja brzine od 12 čvorova na reci.
S obzirom na to da ima nula uticaja, sprečiće da talasi oštete osetljive obale, prirodu i druga plovila, a ovaj brod u punom gasu ima manje uticaja na prirodu od konvencionalnog putničkog broda koji putuje malim brzinama.
Kao dodatni benefin, morska bolest neće biti problem za putnike P-12. Zahvaljujući kompjuterizovanom kontrolnom letenju, hidrogliseri će se podešavati do 100 puta u sekundi kako bi se održavao nivo leta trajekta.
"Nijedan drugi brod nema ovakvu aktivnu elektronsku stabilizaciju. "Letenje" u ovom brodu na uzburkanom moru će više biti osećaj kao da ste u modernom brzom vozu nego na brodu: tiho je i stabilno", rekao je potpredsednik komercijanih plovila u Kandeli Erik Eklund.
Kako Stokholm planira da učini vožnju brodom mejnstrim putovanjem
Pomorski saobraćaj je u Stokholmu već najpopularniji javni prevoz, ali ga opslužuje više od 70 relativno neefikasnih čamaca na dizel motor.
Potpredesdnik Regionalnog izvršnog odbora koji je u Stokholmu zadužen za javni prevoz Gustav Heming kaže da će P-12 "promeniti igru" u odnosu na postojeće opcije.
Kako navodi, "potrebna nam je nova tehnologija koja je bolja od prigradskih trajekta. Oni danas jesu atraktivni, ali nisu evoluirali".
"Imaju lokalni uticaj na prirodu", dodaje on i kaže da nisu energetski efikasni, te da imaju negativan uticaj na klimu.
Gradsko veće okruga Stokholm je takođe upućeno i spremno da pomogne da se učini aktivnijim uloga testiranja i podrška novim tehnologijama u javnom prevozu.
Kandela tvrdi da putnički brodovi u proseku imaju samo 17 odsto popunjenosti, što znači da brod od 300 putnika većinu dana prevozi samo oko 50 ljudi.
Veruju da će manji brodovi sa mnogo frekventnijim rasporedom vožnje bolje služiti stanovnicima nego veliki brodovi koji povremeno plove.
Na ruti Stokholm-Ekere, predlog je da se sadašnjih par dizel brodova od 200 ljudi zameni sa najmanje pet P-12 brodova.
Umesto dve vožnje dnevno, brod P-12 ploviće na svakih 11 minuta. kandela takođe predviđa u planu da će rezultirati smanjejem troškova za 60 odsto u poređenju sa sadašnjim brodovima, iako se tvrdi da je ovo konzervativna procena.
Predstavnik kompanije Mikael Mahlberg kaže da i lokalni političari zagovaraju projekat.
"Imamo dosta povratnih informacija od političara takođe je rpostoji veliki napor da se pojača pomorski saobraćaj kako bi se smanjile gužve", kaže on.
Kao ironiju navodi to što su vodni putevi stara vrsta infrastrukture u mnogim gradovima, ali se ipak najmanje koriste svakodnevno, a veruje da njegova firma to može da promeni.
Da li druge zemlje mogu da nabave "leteće brodove"?
Dok je P-12 planiran za Stokholm, plan je i da se eventualno naprave stotine brodova svake godine za svetsku distribuciju.
Kandela kaže da preko 600 gradova, opština, brodnih operatera i urbanih programera je već zainteresovano za ovaj brod.
Dok je pretvaranje kamate u narudžbine pravi test, P-12 bi mogao izazvati zelenu revoluciju u pomorskim putovanjima.
Zeleni akreditivi P-12 biće još jasniji ako više mesta bude pratilo vođstvo Stokholma u napajanju plovila u potpunosti iz obnovljivih izvora.
Komentari (0)