Pripreme za turističku sezonu u Grčkoj: "Potražnja je mnogo veća od dostupnih kapaciteta"
Komentari
23/04/2025
-17:04
Letnja sezona u Grčkoj predstavlja jedan od najvažnijih perioda za svetski turizam, a pripreme za nju počinju mnogo pre dolaska prvih turista. One su intenzivne, detaljno planirane i obuhvataju širok spektar aktivnosti – od renoviranja smeštaja, preko uređenja plaža, do organizacije lokalnih usluga kako bi posetioci imali nezaboravan odmor.
Bezbednost i potpuni ugođaj uz srdačno gostoprimstvo domaćina i prijatne temperature mora, oduvek su na ceni, pa tako mesta koja su kao stvorena za porodični odmor, Stavros i Nea Vrasna u regiji Sveti Đorđe, koja se nalazi na istočnom krilu Halkidikija, u Strumskom ili Orfanskom zalivu, ali i Nea Flogita i Nea Plagia na prvom prstu Halkidikija ili Neos Marmaras u središtu poluostrva, i ove godine očekuju veliki broj turista iz Srbije, kao i iz Rumunije i Bugarske.
Tradicionalno, jedan od centara turista iz Srbije koji odmor žele da provedu u prijatnoj atmosferi koja podseća na dom, Olimpska oblast, sa mestima Paralija, Leptokarija, Nei Pori i nezaboravna Olimpska plaža, ostaje ključno turističko odredište na severu i centralnom delu grčkog primorja.
Regija Svetog Đorđa: Stavros i Nea Vrasna
U Stavrosu i Nea Vrasni, malim obalskim mestima u blizini Asprovalte, pripreme za letnju sezonu počinju već sredinom aprila. Vlasnici apartmana i vila, koji tokom zime većinom borave u Solunu ili drugim obližnjim gradovima, vraćaju se u svoje letnje domove kako bi započeli radove na pripremi smeštaja.
Radovi, svedoče turistički vodiči i ugostitelji, uključuju temeljno čišćenje, farbanje zidova, popravku nameštaja i zamenu dotrajalih elemenata poput klima-uređaja ili kuhinjskih aparata.
profimedia
Posebna pažnja posvećuje se dvorištima i terasama, gde se postavljaju novi suncobrani, ležaljke i garniture za sedenje, jer su to mesta gde turisti provode najviše vremena, a plaže u ovim mestima, poznate po plitkom moru i peskovitoj obali, prolaze kroz proces čišćenja i nivelisanja, te se postavljaju i tuševi i kabine za presvlačenje.
Lokalni ugostitelji, poput vlasnika taverni i kafića duž obale, počinju sa nabavkom svežih namirnica, posebno morskih plodova, maslinovog ulja i vina, kako bi obezbedili autentičan doživljaj grčke kuhinje.
Nea Flogita, Nea Plagia i Neos Marmaras
Nea Flogita i Nea Plaga, smeštene na Halkidikiju, privlače porodice i turiste koji traže mirniji odmor. U ovim mestima, pripreme su slične onima u Stavrosu, ali sa naglaskom na porodične sadržaje.
Vlasnici smeštaja često renoviraju igrališta za decu i postavljaju dodatne sadržaje poput roštilja ili bazena, dok je Neos Marmaras, smešten na Sitoniji, poznat je po svojoj živopisnoj atmosferi i luksuznijim smeštajnim kapacitetima.

Tanjug/Vladimir Šporčić
Ovde pripreme uključuju i organizaciju izleta brodom do obližnjih plaža i uvala, što je jedna od glavnih atrakcija za turiste.
U sva tri mesta, vlasnici se fokusiraju na estetski izgled svojih objekata, i polažu mnogo na čistoću i pristupačnost, često angažujući lokalne majstore za popravke fasada ili uređenje vrtova, a kako sezona privlači veliki broj posetilaca iz Srbije, Bugarske i Rumunije, vlasnici često zapošljavaju sezonske radnike koji govore strane jezike kako bi olakšali komunikaciju.
Olimpska oblast: Paralija, Leptokarija, Nei Pori i Olimpska plaža
Oblast koja je smeštena u podnožju mitske planine Olimp i po njoj nosi ime, jedno je od najpopularnijih odredišta za turiste sa Balkana, a kada su u pitanju turisti iz Srbije, njena nezvanična pomorska prestonica, Paralija, već u aprilu odiše srpskim duhom.
Letovalište poznato po svom šetalištu prepunom prodavnica i restorana, u kojima ćete pre čuti srpski, nego grčki jezik, prolazi kroz intenzivne pripreme koje uključuju uređenje ulica, postavljanje novih tendi na plaži, uređenje znakova i obaveštenja i na srpskom jeziku i organizaciju kulturnih događaja poput muzičkih festivala.
Olimpska plaža i Leptokarija su poznata kao nešto mirnija mesta, a fokusiraju se na pripremu plaža i sportskih terena, jer su poznati po aktivnostima poput odbojke na pesku i vodenih sportova.
Pixabay
Takođe, Nei Pori, sa svojom širokom peskovitom plažom, privlači porodice, pa vlasnici smeštaja ovde posebno vode računa o sigurnosnim merama, poput postavljanja ograda oko bazena ili obezbeđivanja dečjih krevetaca.
U celoj regiji, pripreme uključuju i koordinaciju sa lokalnim vlastima kako bi se obezbedila redovna dostava vode i struje tokom sezone, a takođe, s obzirom da većina vlasnika smeštaja u ovim letovalištima ne živi stalno u svojim vilama na moru, potrebno je da se provere instalacije i oprema kako bi sve bilo spremno za sezonu.
Vasić: Imamo potrebu za kvalitetnim smeštajem, jer želimo samo srednji ili viši rang
Ono što je nekada bio godišnji odmor, zbog specifičnosti navedenih naselja i obala Egejskog mora na kojem se nalaze, a kada su u pitanju srpski turisti koji odmore provode porodično, preraslo je u tradiciju i duboku povezanost turista i vlasnika smeštaja u kojima odsedaju, svedoči vlasnik turističke agencije "PlanA Travel" iz Velike Plane, Milan Vasić.
On objašnjava da i pored velikog broja apartmana i soba koje "PlanA Travel" ima na raspolaganju u ovom delu grčkog primorja, postoji potreba za širenjem kapaciteta, a njegova agencija se trudi da održi kvalitet i pristupačne cene.
"Konkretno, mi imamo veliku potrebu za većim brojem kapaciteta ako govorimo o Grčkoj prvenstveno. Tu imamo veliko interesovanje i uopšte mnogo veću potražnju, nego što imamo ponudu, a tu postoji milion stvari koje utiču na to", kaže Vasić i nastavlja:
"Ne dolazimo na neku destinaciju gde nas kao agenciju oboručke dočekuju i nude svoje kapacitete, jer postoji veliki broj turoperatora i drugih agencija koje imaju u zakupu kapacitete, i svi se bore da zadrže ono što imaju".
I pored manjeg kapaciteta nego što je potražnja, Vasić ističe da je za njegovu agenciju "PlanA Travel" najvažniji kvalitet smeštaja, jer je osnovna ideja da se turisti u smeštaj vrate i naredne godine, zadovoljni viđenim.
Prinstscreen YouTube/MediaBiro
"Mi naravno ne ulazimo na nefer način u uzimanje kapaciteta povećavanjem cena. Ako se ukaže prilika da je neki objekat slobodan ili jednostavno gazde nisu zadovoljni nekom agencijom, pa sledeće godine hoće da promene zakupca, naravno, tada uzimamo kapacitete, ali prvenstveno vodimo računa da ne uzimamo bilo šta", kaže on i nastavlja:
"To je jedan razlog što sada imamo potrebu za kvalitetnim smeštajem, jer mi ne želimo bilo šta da uzmemo. Imamo ponude koje jednostavno ne zadovoljavaju naše kriterijume kojih se držimo, a mi prvenstveno gledamo da to bude srednji ili viši kvalitet. Nije nam prioritet kvantitet, nego prvenstveno kvalitet u našoj ponudi", objašnjava Vasić.
On sa ponosom ističe i to da je njegova agencija "PlanA Travel" prošla kroz određene promene, pa je tako i promenila ime i logo firme, nakon 35 godina uspešnog poslovanja koje je pokrenuo Milanov otac Živoslav Vasić.
"Promene su došle jer kao želja da se poslovanje unapredi. Termin 'Tours' asocira na autobuski prevoz, a moram da istaknem da nismo samo autobuska agencija, jer imamo i avio-aranžmane, koji su sve više zastupljeni u našoj ponudi", kaže Vasić i dodaje:
"Nekada je to bilo 10-15 odsto sveukupnih aranžmana, a sada je na nivou od 50 odsto, tako da je to oblast našeg rada koja napreduje jako brzo, pa su i promene došle u skladu sa novim tendencijama. Kvalitet je ostao isti, ako ne i bolji, jer je temelj našeg rada dobar, a podizanjem brenda imamo želju da širimo poslavanje", ističe Vasić i sa ponosom govori o porodičnoj atmosferi koja vlada u njegovoj agenciji.
Upravo spominjući porodičnu atmosferu u svojoj agenciji, on svedoči i o odnosu sa vlasnicima smeštaja, odnosno vila u ovom delu grčkog primorja, opisujući ga kao "topao, prijateljski i porodičan", zbog čega je, kazuje on, njihova saradnja tako plodonosna.
Grčke izbeglice iz Male Azije sagradile turističke rajeve
Ako bi jednom rečju moralo da se opiše atmosfera koja vlada na Halkidikiju i u njegovoj neposrednoj blizini to bi svakako bila "porodica".
Inače, to nije slučajno, s obzirom na tužnu istoriju većine primorskih mesta u ovom delu Grčke, koja sa sobom nose ožiljke preseljenja iz svojih starih zavičaja, ali i velikog truda, rada i želje da se stvore mesta poželjna za odmor.
Na kraju Prvog svetskog rata i grčko-turskog rata (1919–1922), naime, došlo je do velike razmene stanovništva između ove dve zemlje, kako više ne bi dolazilo do krvavih okršaja.
Grci koji su živeli u Maloj Aziji, posebno u oblasti Pontusa i Kapadokije, preseljeni su u Grčku, a većina njih su za svoja nova naselja dobili zemlju na obali mora, gde su osnovali naselja poput Nea Vrasne, Nea Flogite i Nea Plagie, čiji nazivi "Nea" znače "nova", a što odražava spoj starog zavičaja sa novom domovinom.
Ova istorijska pozadina i danas oblikuje identitet ovih mesta, gde se često mogu čuti priče o precima i njihovom putu ka novom životu. Takođe, lokalne tradicije, poput pontskih plesova ili specifičnih jela, i dalje su žive, privlačeći turiste zainteresovane za kulturnu baštinu, folklor, istoriju i umetnost.
Komentari (0)