Apsurdna slučajnost raspirila teorije zavere o potonuću jahte kod Sicilije: Šta je potopilo "neuništivi" brod?
Komentari22/08/2024
-18:37
Dok ronioci i dalje tragaju za osamnaestogodišnjom Hanom, ćerkom milijardera Majka Linča, čija je superjahta "Bayesian" potonula u vodama nadomak Sicilije, odnevši njegov i još najmanje četiri života, regionalni tužioci i stručnjaci za pomorstvo još pokušavaju da utvrde kako je jedna oluja mogla da potopi "nepotopivi" brod.
Smatra se da je Hana ostala zarobljena u jednoj od kabina jahte, koja sada leži na dubini od 50 metara.
Iako je prema italijanskim zakonima, u toku istrage zabranjeno otkrivati identitet pronađenih tela, svi svetski mediji, preneli su da je iz mora izvučeno Linčovo telo.
Na jahti koja je potonula bile su 22 osobe - 10 članova posade i 12 putnika - od kojih je 15 spaseno, uključujući Britanku Šarlot Golunski i njenu jednogodišnju ćerku Sofiju, kao i Linčovu suprugu, Anđelu Bakares.
Kako je superjahta dugačka 56 metara, sa najvišim aluminijumskim jarbolom na svetu, visokim 75 metara za koju stručnjaci kažu da je nepotopiva, uspela tako brzo da potone?
Zasad nema odgovora na to pitanje i neizvesno je da li će ga i kada uopšte biti. Jedini vizuelni dokaz potonuća "Bayesian"-a je snimak sa bezbednosne kamere na vili u luci Portičelo, na kom se vidi kako jarbol i jedro nestaju u tami oluje.
Prema vlasnicima vile, jahta je potonula za samo jedan minut.
Preživeli, koji su odsedali u hotelu nedaleko od luke, čekajući da budu saslušani u kancelariji javnog tužioca grada Termini Imerese, koji je otvorio istragu, svedočili su da je prošlo između tri do pet minuta od trenutka kada je brod izdignut na talasima do njegovog potonuća.
Ipak, ni video lošeg kvaliteta, ni svedočanstva preživelih koji su i dalje u šoku, ne daju objašnjenje za ono što se desilo.
Šta je potopilo "Bayesian"?
Tačno je da su moderni brodovi, a naročito skupocene jahte, obično izgrađeni tako da ispunjavaju besprekorne bezbednosne standarde i opremljeni elektronskom navigacijom i komunikacionim sistemima, kao i uređajima za slučaj nepogoda.
Ipak, iako je oluja bila očekivana, vetrovi su bili jači nego što je prognozirano. Spekuliše se da je brod udarila pijavica - kovitlac koji se razvija na moru, a koji je po načinu kretanja sličan tornadu - ili snažan takozvani mikroprasak, koji predstavlja kratak, ali izuzetno snažan udar oluje, čija brzina može da pređe 100 kilometara na sat.
Vrelo leto doprinelo je rastu temperature mora u Sredozemlju, pa je tako prošle nedelje pri površini vode zabeleženo rekordnih 28,9 stepeni Celzijusa kod Španije, dok je oko Sicilije u ponedeljak mereno između 27,3 i 30,5 stepeni Celzijusa.
Prema objašnjenju Luke Merkalija, predsednika italijanskog meteorološkog društva, takvi uslovi samo povećavaju mogućnost pojave snažnih oluja.
"Pre trideset godina u događaju poput ovog mogli bi da duvaju vetrovi brzinom od oko 100 kilometara na sat. Danas je to 150 kilometara na sat, jer tri stepena viša temperatura mora znači ogromnu količinu energije za oluje i prilikom prodora hladnog vazduha dolazi do 'eksplozije'", rekao je on za Guardian.
Da je možda usled takvih okolnosti na moru nastala pijavica, svedoči i nekoliko očevidaca, a u ponedeljak ujutro grupa ribara u Portičelu tvrdila je da su primetili vrtlog koji je trajao oko 12 minuta.
Najveći rizik po jedrenjak, u slučaju da naiđe pijavica, je da mu polomi jarbol, ali je teško i zamisliti kako je do toga došli u slučaju "Bayesian"-a, jer je njegov jarbol napravljen tako da drži jedra od 3.000 kvadratnih metara i prkosi najgorim vremenskim uslovima.
Međutim, prva hipoteza je da se upravo to desilo, što bi dalje moglo da dovede do oštećenja trupa, gubljenja ravnoteže, a zatim i potonuća.
Alternativne teorije
Pojavile su se i alternativne hipoteze da je brzina i sila talasa bila tako velika da sistem za hitne situacije na "Bayesian"-u nije imao vremena da "zablindira" vozilo, kada je voda počela da prodire.
Druga mogućnost je da je ogromni zid vode odigao brod iz pravca krme, što bi pramac moglo naglo okrenuti ka morskom dnu.
Skiper broda koji je plovio u blizini jahte u trenutku oluje, smatra da su kombinacija snažnih vetrova i velika površina samog plovila koja je izložena vetru, mogli da je izbace iz balansa i izazovu potapanje.
Prema brodogradilištu "Perini Navi", "Bayesian" je napravljen sa posebnim sistemom uvlačenja kobilice, koji može da smanji njegovu dubinu kako bi mogao lakše da uđe u pliće luke. Ako je nekim slučajem taj sistem bio u takvoj poziciji u tom trenutku, to je moglo narušiti stabilnost broda na snažnim vetrovima.
Nije isključena ni mogućnost ljudske greške. Skiperi na jedrenjacima sa izuzetno velikim jarbolima, obično žele da se udalje od opasnosti, ako se prognoziraju jaki vetrovi. Ako imamo u vidu upozorenje meteorologa, zar ne bi bilo razborito da se brod usidri nadomak luke, gde može biti bezbedno zaštićen od struja i vetrova?
"Duga lista grešaka"
Đovani Konstantino, izvršni direktor kompanije "Italian Sea Group" u čijem je vlasništvu brodogradilište "Perini Navi", koja je napravila potonulu jahtu, tvdi da je brod napravljen da bude nepotopiv.
Konstantino je za "Corriere della Sera" rekao da nema nedostataka u dizajnu i konstrukciji jahte i da je reč o "najbezbednijim brodovima".
"Jedrenjaci su poznati kao najbezbedniji brodovi, jer ih njihova struktura čini nepotopivim telima. Ovaj incident zvuči kao neverovatna priča", rekao je Konstantino.
On je izjavio da je "sve što je učinjeno otkriva dugu listu grešaka":
- Jahta nije trebalo da bude usidrena
- Krmeni otvor bio je najverovatnije otvoren
- Brodska kobilica - "sečivo" koje je uronjeno u vodu na dnu broda - trebalo je da bude spuštena
- Ljudi nije trebalo da budu u kabinama
- Posada je trebalo da zna da se sprema oluja
"Zapitajte se zašto nije bilo ribara iz Portičela na moru te večeri? Ribari čitaju vremensku prognozu, a brod ne?", rekao je Konstantino.
Prema njegovom mišljenju, potonuće je moglo da se izbegne. Dobra praksa je, smatra on, imati stražara, koji je na oprezu dok je brod usidren i koji bi primetio da oluja dolazi.
Međutim, upravo je kapetan, prema pisanju istog lista, svedočio da ni on ni niko od putnika nije video da se oluja približava.
Serija čudnih okolnosti
Sve postaje još komplikovanije, kada se u obzir uzmu stvari koje su prethodile nesreći.
Mnogi mediji pišu da je odmor u Siciliji na kom je došlo do tragedije, Linč organizovao u čast toga što je nedavno pred sudom oslobođen optužbi za prevaru, s kojima se suočavao od 2012. godine.
Protiv magnata je 2012. godine pokrenuta optužnica sa 15 tačaka - od kojih jedna za zaveru i 14 za prevaru - i teretio se za veštačko naduvavanje vrednosti svoje kompanije "Autonomy", pre nego što ju je za neverovatnih 11,1 milijardi evra prodao američkom korporativnom gigantu HP.
U junu ga je sud u San Francisku oslobodio optužbi, kao i njegovog prijatelja Stivena Čembrlena, bivšeg podpredsenika kompanije zaduženog za finansije.
Međutim, jedna apsurdna podudarnost raspirila je poslednjh dana brojne teorije zavere: Čembrlen je poginuo tačno 48 sati pre potonuća "Bayesian"-a, nakon što ga je u Kembridžširu udario automobil, dok je džogirao.
Već su počele da cirkulišu brojne pretpostavke, od kojih neke uključuju povezanost Linča sa raznim bezbednosnim agencijama, naročito onim iz Izraela, zbog njegovih kompanija koje se bave bezbednošću kompjuterskih sistema.
Prema jednoj od njih, Linč i Čembrlen su ubijeni, iako nije jasno ni zašto ni ko bi to mogao da uradi, a druga, prema kojoj je Linčova smrt inscenirana i da je on pobegao sa mesta nesreće u podmornici, opovrgnuta je pronalaskom njegovog tela.
Bez obzira na ovakve spekulacije, za koje ne postoje nikakvi dokazi, činjenica je da je više ljudi izgubilo živote.
Dugogodišnji prijatelj Linčovih, preduzetnik Brent Hoberman, opisao je tragediju kao "šekspirovsku".
"Neko ko je proveo 12 godina života braneći svoje ime i tek pošto je u tome uspeo, krene na putovanje da proslavi sa onima koji su mu pomagali (da pobedi na suđenju), ali brod pogodi katastrofa kakva se dešava jednom u milion slučajeva", rekao je on.
Komentari (0)