Region

U Crnoj Gori svečano puštena u saobraćaj prva deonica auto-puta Bar-Boljare

Komentari

Autor: Tanjug

13/07/2022

-

21:18

U Crnoj Gori svečano puštena u saobraćaj prva deonica auto-puta Bar-Boljare
U Crnoj Gori svečano puštena u saobraćaj prva deonica auto-puta Bar-Boljare - Copyright Prinskrin/Tanjug

veličina teksta

Aa Aa

Na Dan državnosti Crne Gore 13. jula, svečano je večeras puštena u saobraćaj prva, 41 kilometar duga deonica auto-puta u Crnoj Gori, koja povezuje Smokovac i Mateševo.

Putarina za auto-put se neće naplaćivati narednih sedam dana, tačnije do 21. jula. Premijer Dritan Abazović predložio je da se auto-put nazove po prvoj ženi vozaču na Balkanu - princezi Kseniji.

Abazović je istakao da je projekat autoputa možda najveći poduhvat u crnogorskoj istoriji, te da je zalog za razvijenu Crnu Goru koju ćemo ostaviti našoj deci.

“Danas ne otvaramo put, otvaramo perspektivu, za građane, privredu, budućnost Crne Gore. Autoput je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svetom. Vrleti crnogorskog krša sjediniće se sa plodnom ravnicom, glavni grad sa severom, Crna Gora sa Evropom”, istakao je Abazović.

"Auto-put", kako je rekao, "pokazuje novi pravac razvoja".

"To je razvoj severa i ispravljanje učinjene nepravde prema ovoj regiji. Zato, neka ovaj put vodi sever i celu Crnu Goru napred. Preko severa i mreže Trans-evropskih koridora u Evropsku uniju i porodicu naroda kojoj istinski pripadamo", naveo je Abazović.

Ova investicija će, uveren je on, bez sumnje otvoriti nove pravce razvoja i dati najsnažniji zamajac domaćoj privredi.

“Posebno završetkom auto-puta od Boljara do Bara, Crna Gora će sa Lukom Bar biti jedan od važnih pravaca u tranzitnim saobraćajnim tokovima Balkana”, istakao je Abazović.

Ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović istakao je da auto-put ima veliki privredni i strateški značaj za Crnu Goru.

"Ovaj auto-put treba da obezbedi bezbednu vezu severa Crne Gore sa centralnom i južnom regijom, za naše građane i turiste, jer je kanjon Morače odneo previše života. Ako mene pitate, ako ovaj put spasi jedan život, a siguran sam da hoće mnogo više, ovaj projekat je opravdao svoje postojanje", istakao je Ibrahimović.

Izvršni direktor Monteputa Miljan Ljiljanić pozvao je građane da autoput koriste u skladu sa saobraćajnim propisima.

"Monteput je preduzeo sve aktivnosti na kadrovskoj i tehničkoj osposobljenosti. Zadatke iz naše nadležnosti možemo obavljati profesionalno na najbolji mogući način", istakao je Ljiljanić.

Otpravnica poslova Ambasade Kine Hua Jafang zahvalila je sadašnjoj i svim prethodnim vladama Crne Gore na podršci i posvećenosti ovom projektu.

"Auto-put Bar-Boljare prvi je u istoriji Crne Gore i najveći infrastrukturni projekat od obnove nezavisnosti. On će efikasno unaprediti mobilnost između severa i juga zemlje, uravnotežiti ekonomske prilike", kazala je, između ostalog, Hua.

Ukupna dužina prve deonice autoputa je 41,5 kilometara, sa 20 mostova na glavnoj trasi, devet mostova na rampama petlji, dva nadvožnjaka, osam podvožnjaka, 7,2 kilometra betonskih zidova, 16 dvocevnih tunela. Ukupna dužina tunela je 17,7 kilometara što čini oko 43 odsto dužine prioritetne deonice auto-puta.

Deonica ima četiri petlje, sa naplatnim rampama, na kojim se ostvaruje veza auto-puta sa postojećim stanjem, a to su - Smokovac, Pelev Brijeg, Veruša i Mateševo. Putarina za motore će biti 1,5 evra, za automobile 3,5 evra, a za autobuse i kamione 17 evra.

Maksimalna brzina kretanja ograničena je na 100 kilometara na sat. Cena proritetne deonice auto-puta prema osnovnom ugovoru je bila 809,6 miliona evra. Od kineske Eksim banke pozajmljena su 944 miliona dolara na 20 godina, sa kamatom od dva odsto, uz grejs period od šest godina.

Komentari (0)

Evropa