Koliko je daleko plaćanje mahanjem i osmehom: PIN kod i čip bankarske kartice odlaze u istoriju
Komentari28/05/2022
-18:30
Samo oni korisnici kojima se dešavalo da zaborave ili izgube kombinaciju brojeva koja "otključava" njihove kartice znaju koliko je to neprijatno, naročito sa punim kolicima namirnica ispred kase i redom potrošača iza. Ovakve situacije trebalo bi uskoro da postanu prošlost, jer kompanije najavljuju novu generaciju plaćanja koja se obavljaju lično kojima će za identifikaciju korisnika biti dovoljni osmeh ili mahanje. Koliko je to daleko od Srbije?
U Narodnoj banci Srbije za Euronews Srbija kažu da ne postoje prepreke da se ovaj način plaćanja uvede i u Srbiji i napominju da neki pružaci finansijskih usluga već nude usluge kod kojih se koriste biometrijski elementi.
Pouzdana tehnologija koja koristi skeniranje lica ili otiska prsta za otključavanje telefona sada se može koristiti da pomogne potrošačima da ubrzaju plaćanje. S novim biometrijskim programom, sve što je potrebno je da se korisnik pojavi na kasi.
"Prvi pilot će biti pokrenut ove nedelje u Brazilu sa Payface i St Marche. U okviru pilot faze, Payface tehnologija će se implementirati u pet supermarketa u Sao Paulu. Potrošači koji posećuju ove supermarkete mogu da registruju svoje lice i podatke o plaćanju putem aplikacije Payface, a kada se registruju, ostaje samo da se nasmeju i plate na blagajni bez kartice ili mobilnog uređaja. Budući pilot projekti planiraju se za Bliski Istok i u Aziju", kažu u kompaniji Mastercard.
Kako funkcioniše plaćanje?
O ovom programu se dugo priča, a sada ulazi u globalnu implementaciju i predstavlja prvi tehnološki okvir svoje vrste koji će pomoći u uspostavljanju standarda za nove načine plaćanja u prodavnicama svih veličina, od velikih supermarketa do malih prodavnica iz kraja. Program propisuje skup standarda kojih se banke, trgovci i pružaoci tehnologije pridržavaju, pomažući u obezbeđivanju bezbednosti i privatnosti ličnih podataka pri biometrijskom plaćanju.
Učesnici ovog biometrijskog programa za plaćanje nude potrošačima mogućnost da se lako prijave za servise biometrijskog plaćanja, putem aplikacije trgovca ili provajdera identiteta.
"Kada se jednom prijavite, neće više biti usporavanja prilikom plaćanja dok tražite novčanik. Potrošači jednostavno mogu da provere račun i nasmeju se u kameru ili da mahnu rukom nad čitačem da bi platili. Nova tehnologija obezbeđuje brzo i sigurno iskustvo plaćanja, a istovremeno potrošačima omogućava da izaberu način na koji žele da obave plaćanje", navode u kompaniji.
Prednosti za trgovce su takođe velike, od kraćeg vremena za obavljanje transakcije i kraćih redova do veće higijene i povećane bezbednosti.
"Payface razvijamo od 2018. godine, sa misijom da pomognemo da se transformiše način na koji ljudi plaćaju - da se unapredi iskustvo, a bez ugrožavanja bezbednosti“, izjavio je Eladio Izopo, izvršni direktor Payface.
U kompaniji Mastercard kažu da su pioniri u korišćenju biometrije - u prodavnici i onlajn - kao bezbednog načina za proveru identiteta, zamenjujući lozinku osobom. Ovaj napredak, koji se nadovezuje na EMV 3-D Secure standard, omogućava ljudima da kupuju i plaćaju putem biometrijskih platnih kartica, uređaja i nosivih uređaja. Biometrija je takođe prisutna u potvrđivanju identiteta onlajn kupaca putem "plaćanja selfijem" i onlajn, kroz korišćenje ključnih standarda kao što je FIDO, Fast Identity Online.
Na globalnom nivou, 74 odsto potrošača ima pozitivan stav prema biometrijskoj tehnologiji, a predviđa se da će tržište beskontaktne biometrijske tehnologije dostići vrednost od 18,6 milijardi dolara do 2026. godine.
NBS: Najmanje dva elementa za potvrdu identiteta
U Narodnoj banci Srbije kažu da pružaoci finansijskih usluga u našoj zemlji već pružaju usluge kod kojih se koriste biometrijski elementi i navode primere korišćenja aplikacije mobilnog bankarstva i instant plaćanje.
"Kada korisnik plaća instant plaćanjem na prodajnom mestu za autentifikaciju se pored PIN koda koriste i otisak prsta ili prepoznavanje lica, tako da u Srbiji postoji značajan broj korisnika platnih usluga koji pri plaćanju već koriste metode autentifikacije sa ovim biometrijskim karakteristikama kod pružalaca platnih usluga koji su to omogućili svojim korisnicima", kažu u NBS.
U Centralnoj banci navode da nema zakonskih smetnji za korišćenje ove metode i da, je isključivo u domenu poslovne odluke pružalaca usluge da li će implementirati autentifikaciju putem biometrijskih karakteristika.
"Odlukom o minimalnim standardima upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije je propisano da je pružalac elektronskih usluga dužan da pri pružanju elektronskih usluga primeni bezbedne i efikasne metode za proveru i potvrdu identiteta i ovlašćenja lica, procesa i sistema. Pružalac elektronskih usluga dužan je da korisnicima pri korišćenju ovih usluga obezbedi autentifikaciju koja uključuje kombinaciju najmanje dva međusobno nezavisna elementa za potvrđivanje korisničkog identiteta", navode u NBS.
Oni objašnjavaju da je autentifikacija proces provere i potvrde korisničkog identiteta korišćenjem jednog od sledećih elemenata ili njihove kombinacije: nešto što samo korisnik zna (lozinka, lični identifikacioni broj), nešto što samo korisnik poseduje (magnetna kartica, čip kartica, token, kriptografski ključ), nešto što samo korisnik jeste (biometrijske karakteristike kao što su otisak prsta, očna dužica, glas, rukopis).
Komentari (1)
Rale
29.05.2022 15:13
Neka hvala, ovo previse podseca na "velikog brata"... Sta fali karticama i mobilnom placanju?