"Žene u biznisu – da li je ovo svet muškaraca?": Uloga sve značajnija, ali ih je i dalje malo
Komentari08/03/2023
-12:21
"Zagovornik sam teze da bi žene, ako bi se držale malo više zajedno, bile daleko uspešnije i pre svega utabale bi prostor za neke dalje generacije žena, pogotovo na ovim prostorima. Od lepote podele između žena i muškaraca otišli smo u pogrdnost tih pojmova i takmičenja između muškaraca i žena", rekla je Zorana Milidrag, suosnivač eCommerce asocijacije u Srbiji na Kopaonik biznis forumu, na panelu "Žene u biznisu – Da li je ovo svet muškaraca?"
O rodnoj senzitivnosti u kompanijama, motivaciji i vidljivosti obrazovanih žena, kao i o pitanju kako izgleda biti na tako visokim pozicijama kao žena u Srbiji, povodom 8. marta, razgovarale su Marina Hadrović, generala direktorka za Adria regiju i Bugarsku, Mondelēz International, Ksenija Karić CEO, Schneider Electric Srbija i Jelena Ristić, Country Manager za Srbiju, Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu, Mastercard.
"Umesto priče o ženstvenosti i džentlmenstvu došli smo do priče o bespolnosti, borbe između žena i muškaraca i žena i žena. Mislim da će u budućnosti biti najvažnije da se razvija upravo emocionalna inteligencija i sposobnost za "creative problem solving". Tako će ono što se dugo zvala ženska slabost postati najveća prednost koju tražimo od zaposlenih. Nadam se da ćemo sledeće godine umesto priče o ženskim i muškim poslovima pričati o tome šta treba razvijati kod ljudi i zaposlenih uz pomoć čega neće biti zamenljivi od strane robota i veštačke inteligencije“, istakla je Zorana Milidrag.
"Digitalizacija i rad od kuće daju šansu i za porodicu i za karijeru"
Ona je za Euronews Srbija rekla da se, ukoliko gledamo samo kroz statistiku, iz godine u godinu procenat broja žena u kompanijama izjednačio u odnosu na muškarce.
"Ono što nam statistika, takođe, govori je da su žene uglavnom zastupljene na srednjim i nižim pozicijama u kompanijama, dok se liderske pozicije uglavnom vezuju za muškarce. Ipak, ukoliko situaciju sagledamo kroz kvalitativnu analizu žene su te koje se odlučuju da ne napreduju, jer žele da ostvare balans profesionalnog i privatnog života. Žene danas imaju priliku da rade bilo koji posao i kroz preduzetništvo i kroz korporacije. Na njima je da se osveste šta zaista žele i da se svojim zalaganjem izbore za pozicije u kompanijama i u društvu“, rekla je Milidrag za Euronews Srbija.
Ona je istakla da je pre pet godina, kada je osnivala ecommerce Asocijaciju, bila jedina žena u Upravnom odboru, ali da su joj muške kolege pružile podršku da bude predsednica iako su neki bili i iskusniji u digitalnom poslovanju.
"To je još jedan primer da muškarci žele da podržene žene sa ambicijom iako nam predrasude kažu drugačije. Danas je veliki broj žena na rukovodećim pozicijama u digitalnom ekosistemu. Ecommerce ne možemo svrstati u to da li je muški ili ženski posao, jer vam je potreban multitasking koji je možda izraženiji kod žena, ali je zbog toga što radi 24/7 i zato što je stresan pravi, muški, rudarski posao. Žena koja se odluči za ovakvu vrstu posla mora biti spremna na tako nešto, ali je apsolutno ravnopravna sa muškarcima iz ove oblasti. Sve većom digitalizacijom poslovanja omogućeno je i ženama koje žele da rade od kuće da kroz internet trgovinu mogu da ostvare oba cilja - posvećenost porodici i karijeru“, rekla je Zorana Milidrag za Euronews Srbija.
Žene smatraju da ih neplaćeni kućni rad dovode u neravnopravan položaj
Podaci iz studije Ženske ekonomije koja je sprovedena prethodnih meseci među ženama u Srbiji, prema rečima Jelene Ristić, pokazali da 66,9 odsto ispitanica smatra da su finansijski nezavisnije u odnosu na prethodne generacije, a 49 odsto njih da su muškarci u boljoj finansijskoj poziciji od žena.
"Na pitanje zašto je to tako, odnosno koji faktori stavljaju žene u nezavidniju poziciju u odnosu na muškarce, 57 odsto ispitanica je reklo da je to neplaćeni kućni rad, 44 odsto smatra da su muškarci bolje plaćeni od žena na istim pozicijama, 35 odsto je reklo da žene češće napuštaju
Govoreći o tome kakvo je stanje u kompaniji Mondelēz International kada su u pitanju različitost, jednakost i inkluzija, Marina Hadrović, generalna direktorka ove kompanije za Adria regiju i Bugarsku rekla je da u ovoj kompaniji, bar kada govorimo o ovom delu Evrope, žene čine većinu, na šta je ona posebno ponosna.
Ksenija Karić CEO, Schneider Electric Srbija Schneider Electric je rekla da u kompaniji 40 odsto žena ima neku od rukovodećih pozicija, dok je ukupan broj zaposlenih žena više od 35 odsto.
"Imajući u vidu da je naša kompanija inženjerska, mislim da su ovo sjajni podaci. Prema nekim istraživanjima o tome šta čini dobrog lidera, karakteristike kao što su integritet, inteligencija, saosećanje i inovativnost su prilično visoko rangirane na skali ocenjivanja. Takođe, trendovi pokazuju da će u budućnosti biti potrebno sve više transformacionih lidera — što znači lidera koji nastoje da razviju druge i efikasnije slušaju, pored toga što generalno razmišljaju više izvan okvira. Dakle, nigde se ne pominje pol, kada pričamo na tu temu, tako da sam se i ja rukovodila time u mojoj poslovnoj karijeri", rekla je Ksenija Karić.
Generalna direktorka agencije Represent Communications Tamara Jokanović je podsetila da je usvojen set zakona koji je pomogao da poraste učešće žena u javnom i poslovnom životu, te je danas u sazivu Narodne skupštine 36,4 odsto poslanica, na čelu Vlade je žena, kao i na čelu Narodne banke Srbije i Ustavnog suda Srbije.
"To potvrđuje i Izveštaj Svetskog ekonomskog foruma o rodnom jazu iz 2022. koji kaže da od 146 zemalja Srbija zauzima 23. mesto po pitanju rodne ravnopravnosti prema udelu žena u politici, što je skoro duplo više žena na ministarskim pozicijama nego 2006. godine“, ukazala je Jokanović.
Komentari (0)