U narednih pet godina još sedam mostova, jedan će biti duži i od onog kod Beške
Komentari02/06/2021
-15:43
U Srbiji bi, prema najavama iz Ministarstva saobraćaja i infrastrukture, u narednih pet godina trebalo da bude izgrađeno čak sedam mostova na dve najveće reke. Na Savi je u toku izgradnja dva, a u najavi je još jedan, dok uskoro počinju radovi na dva mosta preko Dunava, a još dva su u planu.
Najduži most bi trebalo da premosti obale Dunava kod Novog Sada i sa 2.400 metara, kada bude izgrađen, biće duži čak i od onog kod Beške, koji ima 2.205 metara.
Mostovi na Savi
Dok je pet mostova još u fazi projektovanja i pripreme za izgradnju, na dva građevinci uveliko rade. Najdalje je odmakla izgradnja mostova na Savi kod Šapca i između Kuzmina i Sremske Rače.
Kuzmin - Sremska Rača
U avgustu prošle godine turska kompanija "Tašjapi" započela je radove na mostu koji će povezati Kuzmin i Sremsku Raču, a deo je budućeg auto-puta ka Sarajevu. Ukupna dužina je 1.310 metara i najzahteviji je deo deonice duge oko 18 kilometara.
"Ovaj most sastoji se od prilaznih betonskih konstrukcija na levoj i desnoj obali Save, dužine 530 metara i 450 metara i čelične konstrukcije nad rekom dužine 330 metara. Završena je izrada šipova i temeljnih greda, kao i većine stubova na prilaznim konstrukcijama. Izveden je jedan rečni stub, a počela je izgradnja drugog“, navode u Ministarstvu saobraćaja i infrastrukture.
Oni ističu da je formiran nasip sa platformom i portalnim kranom na levoj obali Save na kome se sprovodi sklapanje čelične konstrukcije i potom montaža metodom podužnog prevlačenja. Čelična konstrukcija proizvodi se u fabrici u Istanbulu, a potom se montažni komadi transportuju na gradilište.
Most na Savi kod Šapca
Auto-put Ruma-Šabac i brzu saobraćajnicu Šabac-Loznica povezaće most na Savi dug 1.350 metara, koji bi trebalo da bude završen do kraja sledeće godine. Ukupna dužina cele saobraćajnice je 77 kilometara. U Ministarstvu saobraćaja ističu da će se, kada ovaj projekat bude završen, od Beograda do Šapca stizati za oko 40 minuta, a do Loznice za nešto više od sat vremena.
Novi Savski most u Beogradu
Prestoničke obale duž Save spaja šest mostova, ne računajući Ostružnički. Gledano ka Ušću, prvi most koji premošćava mutnu savsku vodu je onaj na Adi, zatim sledi Novi železnički most, a 250 metara nizvodno je Stari železnički most. Most Gazela nalazi se na trasi auto-puta E-75 Niš - Beograd - Zagreb, zatim sledi Stari savski, pa Brankov most. Stari savski uskoro odlazi u istoriju. Na njegovom mestu trebalo bi da se sagradi Novi savski most, koji će imati po dve trake u oba pravca, pešačke staze i preko njega će ići tramvajski saobraćaj. U Gradskoj upravi kažu da bi već krajem ove godine, mogli da počnu radovi na demontaži starog mosta.
Projekat je uradio Saobraćajni institut CIP, a direktor Milutin Ignjatović smatra da je novi most neophodan Beogradu, uprkos polemici koja je nastala u javnosti.
"Stari Savski most je dotrajao i loše je održavan. Raspon stubova na starom mostu je 105 metara, što je veliki nedostatak da bi se postigla plovnost reke Save. Na istoj lokaciji je predviđen novi most sa rasponom između stubova od 150 metara. Imaće po dve trake za tramvaje i automobile u oba smera, kao i biciklističku i pešačku stazu“, objašnjava Ignjatović.
Mostovi na Dunavu
Radovi bi uskoro trebalo da počnu i na dva novosadska mosta na Dunavu, dok za most kod Vinče u okviru obilaznice oko Beograda, tek predstoji izbor izvođača radova. Od planiranih mostova, najduže bismo mogli čekati onaj kod Bačke Palanke, jer je za njega tek u toku izrada idejnog projekta.
Most kod Vinče u sklopu obilaznice
U okviru projekta izgradnje Obilaznice oko Beograda planirana je izgradnja drumsko-železničke obilaznice oko Beograda, deonica Bubanj Potok-Vinča-Pančevo (Sektor C), dužine 31 kilometara, uključujući novi most preko Dunava kod Vinče. U resornom ministarstvu kažu da je projekat u fazi pregovora. U sklopu ovog projekta, pored izgradnje kompleksnih drumskih i železničkih tunela, planirana je izgradnja drumsko-železničkog mosta preko Dunava, od čega je dužina železničkog mosta 1.807 metara, dok je dužina drumskog 1.207 metara po levoj traci puta, odnosno 1.350 metara po desnoj traci puta.
"Jedan od najpotrebnijih mostova u Beogradu je drumsko-železnički most kod Vinče. Danas, opasne eksplozivne materije se prevoze kroz centar Beograda, kroz podzemnu železničku stanicu Vukov spomenik za Pančevo. U slučaju nesreće može doći do nesagledivih šteta i posledica.
Generalne i idejne projekte je CIP uradio za autoputsku obilaznicu Bubanj Potok-Vinča-Pančevo dužine 31 kilometara sa drumsko-železničkim mostom preko reke Dunav kod Vinče, dužine blizu dva kilometra, kao i za obilaznu prugu kojom će se prevoziti opasne eksplozivne materije do Pančeva, dužine 29 kilometra“, kaže direktor Saobraćajnog instituta CIP.
Most kod Bačke Palanke
"Putevi Srbije" su u Planu javnih nabavki za 2021. godinu najavili i nabavku za građevinsku dozvolu za most na Dunavu kod Bačke Palanke, čija izgradnja se najavljuje već godinama. U Ministarstvu saobraćaja kažu da je idejni projekat izgradnje mosta na Dunavu kod Bačke Palanke sa pristupnim saobračajnicama u završnoj fazi izrade. Objekat je deo državnog puta IB reda broj 19, Bačka Palanka – Neštin – Erdevik - Kuzmin – državna granica sa Bosnom i Hercegovinom, odnosno granični prelaz Sremska Rača. Dužina trase puta zajedno sa mostom preko Dunava i prilaznim konstrukcijama orjentaciono iznosi oko 3.500 metara, dok je dužina samog mosta približno 1.975 metara.
Ovaj most godinama čekaju stanovnici dva sremska sela Neštin i Vizić, koji da bi otišli u matičnu opštinu Bačka Palanka, sa druge Dunava, moraju da prelaze granicu, jer je most koji je izgrađen u Jugoslaviji, ostao sa hrvatske strane. Njihov problem ponovo je bio aktuelan tokom vanrednog stanja prošle godine, kada su morali da idu okolnim putem, oko 60 kilometara, da bi stigli na posao u Bačku Palanku, koja se nalazi sa druge strane reke. A oni koji su prvi otišli na posao, posle prelaska kroz hrvatsku i ulaska u Srbiju morali su u karantin na dve nedelje.
Most na Fruškogorskom koridoru kod Kovilja
Projekat izgradnje brze saobraćajnice Novi Sad-Ruma, odnosno "Fruškogorski koridor“ biće dug 47,7 kilometara, a u sklopu Fruškogorskog koridora gradiće se most na Dunavu kod Kovilja, dužine 1.800 metara.
"Po Ugovoru, rok za završetak radova za sve deonice je 48 meseci od početka radova na prvoj deonici. Dakle, maj 2025, a podsećamo da je na obeležavanju početka radova predsednik Aleksandar Vučić rekao da ima obećanje izvođača da će radovi biti završeni godinu dana ranije – 2024. godine“, navode u Ministarstvu saobraćaja.
Most u sklopu obilaznice oko Novog Sada
Most na Dunavu, u sklopu Obilaznice oko Novog Sada, biće dugačak oko 2.400 metara, a u ovom trenutku potpisan je Memorandum o razumevanju o izradi planske i tehničke dokumentacije za projekat izgradnje izmedju Ministarstva saobraćaja, Koridora Srbije i kineske kompanije CRBC.
Početkom maja kineska kompanija je predstavila idejna rešenja za izgled mosta, ali se za sada još ne zna kako će on tačno izgledati, odnosno koji projekat će biti izabran. On bi trebalo da bude nastavak Bulevara Evrope i da Novi Sad poveže sa Sremskom Kamenicom.
Most bi trebalo da bude primarna gradska saobraćajnica, odnosno gradska magistrala, namenjena kretanju automobila, vozila javnog prevoza, komunalnih vozila, pešaka i biciklista i da omogući prelaz sve planirane infrastrukture preko reke, uz poštovanje uslova da se obezbedi slobodan profil plovnog puta na Dunavu. Kako je ranije rečeno, most će imati minimalno po dve saobraćajne trake po smeru za drumska vozila, po dve dvosmerne biciklističke staze i po dva trotoara za dvosmerno kretanje pešaka.
Komentari (0)