Polovni automobili sve skuplji, do kada se može očekivati trend rasta cena?
Komentari15/09/2021
-07:11
Kriza na tržištu novih automobila, koje budući vlasnici čekaju mesecima zbog nedostatka čipova na globalnom nivu, već se odrazila i na prodaju polovnih automobila u Srbiji. Prema podacima uvoznika, u poređenju sa 2019. godinom prodaja novih automobila manja je za skoro 10 odsto, što je povećalo cenu polovnih.
S druge strane, u Srbiji je u prvom polugodištu ove godine prodato 34 odsto više polovnjaka nego u istom periodu prošle godine. Oni sad, u zavisnosti od modela i godine roizvodnje koštaju za 20 do 30 odsto više, a uvoznici i vlasnici auto-placeva očekuju da će taj trend rasta cena biti nastavljen.
Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin za Euronews Srbija kaže da se normalizacija na tržištu novih automobila očekuje tek polovinom sledeće godine i da do tada nema izgleda da bi cene polovnjaka mogle pasti.
"Potražnja je mnogo veća od ponude, jer da bi se u oglasima pojavio polovan automobil, predispozicija je da neko kupi nov. To se, međutim, veoma sporo dešava i došlo je do povećanja tražnje, koja diže i cene. Nema ciklusa koji je neophodan da bi došlo do te smene", objašnjava Belin.
On kaže i da su brojni razlozi koji su uticali da kupci moraju da izdvoje sve više para za automobil, a najznačajniji je poskupljenje čelika za 50 odsto.
"Četvrtinu automobila praktično čini čelik, tako da je ta korekcija bila neminovna i očekivana. Obavezno uvođenje euro 6 motora i novih tehnologija je dodatno poskupelo proizvodnju vozila, a uticalo je i na krajnju cenu koju plaća kupac", navodi predsedik Asocijacije uvoznika.
On kaže da su u proseku proizvođači podigli cene od 20 do 30 odsto, ali da se ne može reći tačno za koliko, jer su neki automobili skuplji za pet, a neki za 35 odsto u odnosu na prošlu godinu.
Kupci sada moraju da izdvoje od nekoliko stotina do nekoliko hiljada evra više za polovnjake, u zavisnosti od modela i godine proizvodnje.
Čekanje novih vozila diglo cenu polovnjacima
Petar Živković iz Udruženja automobilskih novinara Srbije, napominje da se zbog nedostatka čipova u automobilskoj industriji čeka na isporuku vozila nekoliko meseci pa do pola godine.
"Ljudi su u inostranstvu, gde je tržište mnogo veće, privremeno su odustali od novih automobila, jer ne žele mesecima da čekaju isporuku. Sasvim je normalno da tržište polovnih automobila tako reaguje, nema novih, veća je potražnja za polovnim i oni su sve skuplji", objašnjava Živković.
Manja ponuda praćena velikom potražnjom dovela je do rasta cena polovnih automobila širom Evrope, a posebno u segmentu mlađih vozila. Romana Ranković, sa portala "Polovni automobili" kaže da ovakva dešavanja na evropskom tržištu nesumnjivo utiču na cene u Srbiji, posebno kada je reč o zemljama iz kojih se uvozi značajan broj polovnih automobila.
"Troškovi nabavke polovnjaka su sada veći, kao i troškovi njihovog prevoza, a neizostavan faktor je i obračun carine, pri čemu se sada u praksi primenjuje katalog o vrednostima polovnih automobila Auto-moto saveza. Sve to zajedno ima za posledicu rast cene polovnjaka", kaže Ranković.
Komentari (0)