Kostić na Kopaonik biznis forumu: Srbija je ključni centar za regionalni biznis
Komentari02/03/2025
-22:00
Predsednik MK Group Aleksandar Kostić smatra da je Srbija ključna destinacija za širenje regionalnog biznisa. Kostić je na Kopaonik biznis forumu rekao da nijedna kompanija ne može da se nazove regionalnim biznisom, a da ne posluje u Srbiji.
"Sa najvećim brojem stanovnika u bivšoj Jugoslaviji i rastućom ekonomijom, Srbija postaje centar poslovanja u regionu. Mislim da će u narodnih godina Srbija preteći Hrvatsku i postaće najveća ekonomija u regionu. Srbija će za dve, tri godine probiti tačku od 100 milijardi GDP-a. Da bi bio uspešan regionalni biznis ti moraš da radiš u Srbiji. Nema uspešnog regionalnog biznisa a da on ne posluje u Srbiji", rekao je Kostić.
Kostić u razgovoru sa regionalnom direktorkom Euronews Srbija Minjom Miletić ukazao na to da je regulativa najveći izazov za poslovanje u regionu.
Iako zemlje poput Slovenije, Hrvatske i Srbije imaju visoke standarde, razlike u sertifikacijama, kao što su veterinarski i food safety sertifikati, stvaraju barijere za slobodnu trgovinu.

Tanjug/Strahinja Aćimović
Smatra da je inicijativa Otvoreni Balkan bila korak ka uklanjanju tih prepreka, ali su birokratske i administrativne barijere otežale proces.
"Imamo primer Otvorenog Balkana, koji je dobar pokušaj, ali ja ne bih rekao da smo uspeli. Šta je u stvari bio cilj - da stvarno probijemo granice između Makedonije i Srbije, Crne Gore i Srbije, Albanije i Srbije i da napravimo malu EU, kako se zove, CEFTA. Nismo uspeli, iz tog razloga", rekao je Kostić.
"Poslovni ambijent u Srbiji i regionu povoljan za investiranje"
Trenutni poslovni ambijent u Srbiji i regionu ocenjuje se kao povoljan za investiranje, uprkos globalnim izazovima. Prema rečima predsednika MK Group, iako makrosituacija na globalnom nivou ne ide u korist, region i dalje beleži veći ekonomski rast u odnosu na razvijene zemlje EU.
Kostić ističe da Srbija, kao lider u ekonomskom rastu, ima pozitivan uticaj na celu regiju, koja je u poziciji da raste brže od drugih evropskih zemalja.
MK Group, kao domaća kompanija koja posluje u više zemalja regiona, smatra da se u svakom od tržišta — od Slovenije, Hrvatske i Crne Gore do Srbije — oseća kao kod kuće. Kostić ističe da se svaki od tih tržišta tretira kao domaće, što doprinosi uspehu kompanije u svim tim zemljama.

Tanjug/Strahinja Aćimović
Kostić veruje da će IT industrija biti najbrže rastuća industrija u narednim godinama, kako u regionu, tako i globalno. On ističe da je IT sektor ključan za dalji razvoj ekonomije i da će biti glavna pokretačka snaga u budućnosti.
Podrška stranim investicijama u Srbiji
Kostić je odlučan u tome da strane investicije treba pozdraviti, posebno od evropskih kompanija koje donose tehnološki napredak i specifičan know-how.
"Strane kompanije koje proizvode proizvode višeg stepena vrednosti mogu doprineti izvozu Srbije i povećanju konkurentnosti. Kada jedna kompanija dođe i krene da proizvodi određene proizvode koje naša država ne može da proizvodi, neke proizvode koje su viših stepena vrednosti, ja to svakako oberučke dočekujem i kažem svaka čast, samo dođite i uložite novac u Srbiju. Ali ne smemo da zanemarimo da je podjednako važno i da imamo domaće investitore, poželjan je pravi balans između toga".

Tanjug/Strahinja Aćimović
Ističe da Srbija ima potencijal da postane lider u regionu, ali da je ključno prevazići prepreke u regulativi, i dalje ulagati u infrastrukturu i razvoj industrija koje će omogućiti dugoročan ekonomski rast.
Govoreći o veštačkoj inteligenciji, Kostić ističe da je AI već sadašnjost i da će u narednim godinama igrati ključnu ulogu u promeni načina poslovanja. Kostić navodi da kompanije koje danas ne prepoznaju značaj veštačke inteligencije riskiraju da postanu deo prošlosti.
"Velike tehnološke kompanije kao što su Meta, Alphabet, Amazon i Microsoft planiraju ogromna ulaganja u veštačku inteligenciju, čime šalju jasan signal o budućnosti. Živimo u novoj industrijskoj revoluciji, a centar toga je veštačka inteligencija", kaže Kostić.
Srbija na početku digitalne revolucije
Iako veštačka inteligencija postaje sve prisutnija na globalnom nivou, Kostić smatra da je Srbija još uvek na početku ove revolucije.
Kao mala zemlja, koja nema isti nivo resursa kao neke razvijene zemlje, Srbija nije lider u ulaganjima u IT i veštačku inteligenciju, ali Kostić veruje da može pratiti globalne trendove i najbolje primere iz prakse, kao što su Sjedinjene Američke Države i Kina. Prema njegovim rečima, važno je da se adaptiramo, učimo i implementiramo veštačku inteligenciju u naše poslovanje kako bismo unapredili kompanije i servise koje pružamo klijentima.
Pozitivni primeri u Srbiji
Kostić ističe da postoje i pozitivni primeri u Srbiji, poput kompanije IntelliJ IDEA koja razvija veštačku inteligenciju i uspešno prodaje svoja softverska rešenja na globalnom tržištu.
"Ovakve inicijative pokazuju da Srbija ima mlade i talentovane ljude koji se uspešno takmiče na svetskoj sceni, i to je razlog za optimizam u pogledu budućnosti ove tehnologije u Srbiji".
Kostić smatra da je najveći izazov u implementaciji novih tehnologija, poput veštačke inteligencije, u tradicionalne industrije otpor samih zaposlenih.
"Mnogi ljudi, iako prepoznaju potrebu za promenama, ne žele da se menjaju, jer smatraju da postojeći procesi već funkcionišu dobro. Ovaj otpor može biti prepreka za brzi razvoj, a kompanije koje ne budu spremne da se prilagode, uskoro će biti osuđene na propast".
Kostić naglašava da je veštačka inteligencija ključna za novu industrijsku revoluciju, i samo oni koji budu spremni da menjaju svoje poslovanje i razmišljaju drugačije, biće u mogućnosti da postignu uspeh.
Digitalizacija kao ključ rasta
U MK Grupi, ulaganje u digitalizaciju je postalo strateški prioritet. Kostić se seća kako je njegov otac, tokom posete Njujorku, prvi put čuo za Uber i odmah prepoznao potencijal digitalizacije u poslovanju. Ovaj događaj označio je početak digitalizacije unutar MK Grupe, koja je od 2010. godine počela da ulaže u automatizaciju i nove tehnologije.
Kostić je naveo primer bankarskog sektora u Srbiji, gde je digitalizacija omogućila lakši i brži pristup uslugama, kao što je online keš kredit, kao dokaz da ulaganje u digitalizaciju donosi konkretne koristi.
Tanjug/Strahinja Aćimović
Kostić zaključuje da je važno pratiti globalne trendove i učiti od najboljih, kako bi se implementirale inovacije i tehnologije koje će unaprediti poslovanje, bez obzira na to da li će MK Grupa biti lider u inovacijama ili ne.
"Mi želimo da otvorimo oči, držimo ih širom otvorene i trudimo se da ne kasnimo za najboljim svetskim praksama", poručio je Kostić.
Kompletan razgovor pogledajte u video prilogu na početku teksta.
Komentari (0)