Biznis vesti

Novi pozivi da se ne kupuje u velikim trgovinskim lancima: Bojkot u Srbiji i Crnoj Gori sve duži, ali kakvi su efekti

Komentari

Autor: Euronews Srbija

24/02/2025

-

14:59

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Nakon jednodnevnog, a onda i petodnevnog bojkota trgovinskih lanaca od 10. do 14. februara, Udruženje potrošača Efektiva pozvalo je na sedmični bojkot jednog trgovinskog lanca. Oni su dali priliku građanima da na Instagramu glasaju koje trgovinske lance žele da bojkotuju. Nakon 19.889 pristiglih glasova potrošača, najviše u okviru te ankete bilo je glasova za bojkot trgovinskog lanca Delez i to sa 66,8 odsto glasova. Sledeći je Merkator sa 20,7 odsto glasova, zatim Lidl sa 7,3 odsto, a na kraju Univer Export sa tri odsto i DIS sa 2,2 odsto glasova potrošača. 

Većina građana sa kojima je razgovarala reporterka Euronews Srbija kažu da podržavaju bojkot, navodeći da su cene hrane previsoke, a plate niske. 

"Mislim da su nerealne cene i ovo je stvarno već postalo neizdrživo, tako da podržavam bojkot", rekla je jedna devojka za Eronews Srbija. 

I dok Efektiva poziva na bojkot Deleze na nedelju dana, Dejan Gavrilović iz tog udruženja kaže za Euronews Srbija da je cilj da se proba da taj jedan trgovinski lanac koji ostvaruje najveći profit snizi cene. 

"Verujemo da bi nakon toga to pratili i ovi ostali. Mi smo i dali napomenu u tom pozivu za jednonedeljni bojkot potrošačima da probaju da izbegavaju i ostala četiri trgovinska lanca, da ne kupuju ni kod njih, da eventualno ako baš moraju pazare kod njih, nikako da ne kupuju u objektima Deleze", rekao je Gavrilović. 

Kakvi su bili efekti petodnevnog bojkota? 

U Efektivi navode da je njihova procena da je promet u pet trgovinskih lanaca tokom bojkota od 10. do 14. februara bio manji za minimum 25 do 30 odsto. 

"Nažalost, Poreska uprava ne želi da dostavi podatke o efektima bojkota i mi nemamo zvanično te podatke. Možemo samo da nagađamo. Naše projekcije o padu prometa zasnivamo na slikama praznih i polupraznih objekata. Nažalost, bilo je i objekata koji su bili puni, gde se bojkot gotovo da nije osetio. S obzirom da je bojkot trajao pet dana, verujemo da deo potrošača nije izdržao, pa su morali negde da kupuju. Zato je to manje od onih 37 odsto koliko je bilo u jednom danu (bojkota 31. januara)", rekao je Gavrilović. 

Euronews Srbija

 

Poreska uprava je na svom sajtu postavila tabelu o broju izdatih računa i iznosu prometa po okruzima u Srbiji za period od 10. januara do 19. februara. 

"To što je Poreska uprava objavila na svom sajtu nema veze ni sa čim što smo mi tražili. To je neki podatak koji su oni eto tako objavili, a iz tog podatka mi ne možemo da zaključimo ništa o efektima bojkota", rekao je Gavrilović. 

Kako prolazi bojkot u Crnoj Gori?

Situacija je slična i u regionu kada su u pitanju bojkoti trgovinskih lanaca.  

Reporter Euronews Crna Gora preneo je da je rast cena namirnica značajno stanjio novčanike većine građana Crne Gore, zbog čega su se odlučili na bojkot najvećih lanaca, ne bi li izvršili pritisak i bar malo snizili cene. 

Tako je prethodne sedmice održan celonedeljni bojkot Volija, a od ove sedmice, prema navodima predstavnika Alternative, koja i poziva građane na bojkot, bojkotovaće se još dva lanca

"Prema odluci većine anketiranih ljudi, bojkotovaćemo dva marketa, u pitanju su Idea i Aroma, tako da se nadam da će ovi ostali marketi zaista videti da se radi o jednom ozbiljnom projektu", rekao je Zarija Pavićević iz organzacije Alternativa Crna Gora. 

Euronews

 

Da problem visokih cena opterećuje kompletno društvo, saglasan je i predsiednik skupštinskog Odbora za ekonomiju, finansije i budžet i poslanik Socijaldemokrata Boris Mugoša. 

Zbog toga je inicirao tematsku sednicu skupštinskog Odbora za ekonomiju na kojoj će relevantne institucije i pojedinci pokušati da pronađu adekvatno rešenje.

"Nažalost, podatak da nam je u poslednjih 15 godina najveći spoljnotrgovinski deficit. Prošle godine smo 3,5 milijarde više uvezli nego što smo izvozili robe. Nažalost, mi izvozimo hrane više nego što nam je ceolokupni izvoz svega iz Crne Gore", rekao je Mugoša. 

I dok nadležni budu tražili rešenje kako da zaustave rast cena, građani će nastaviti sa bojkotom, a Pavićević poziva vlasnike marketa da se ne inate sa narodom, jer u toj borbi ne mogu izaći kao pobednici

"Nije pametno inatiti se sa preko 600.000 ljudi. Nakon ove nedelje, možemo doći sa jednim narednim projektom gde ćemo možda i produžiti takođe Aromi i Idei još jednu nedelju dana bojkota", rekao je Pavićević. 

Da li je prošlonedeljni bojkot Volija bio uspešan, javnost će ostati uskraćena za te podatke. 

Poreska uprava ne objavljuje podatke o poslovanju kompanija pojedinačno, a iz same kompanije Voli nisu odgovorili na pitanje redakcije Euronews da li je zbog bojkota u njihovim marketima bilo manje prometa.

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis