Biznis vesti

Bojkot trgovinskih lanaca: Šta je skuplje, a šta jeftinije u Srbiji nego u inostranstvu?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

11/02/2025

-

14:58

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Visoke cene osnovnih životnih namirnica pokrenule su bojkot vodećih trgovinskih lanaca u našoj zemlji. Istraživali smo šta utiče na visinu cena, ali i da li su proizvodi u Srbiji zaista među najskupljima u Evropi?

Cena litre mleka u Beogradu viša je od one u Berlinu, pokazuju podaci iz najveće svetske baze podataka o troškovima života, Numbeo. Međutim, kako se može videti na njihovom sajtu, hleb u srpskoj prestonici drastično je jeftiniji od onog u glavnom gradu Nemačke, kao i cena svežeg mesa, alkohola i cigareta. Cene kućne hemije i pojedinih slatkiša takođe su znatno niže, ne samo u Nemačkoj, već i u zemljama u regionu.

"Gledajući okruženje i priče mojih prijatelja i rodbine koji žive van, sve je preskupo ovde", kaže sugrađanka, dok drugi ističu cenu pojedinih proizvoda: "Sve je skupo, hemija najviše."

Mnogi sugrađani svoju nabavku usklađuju prema sniženjima.

"Ja lično kupujem baš po nekim sniženjima. Koliko to može da bude na sniženjima, ali cene su nam katastrofalne."

Ovakav utisak rezultirao je jednodnevnim bojkotom pet vodećih trgovinskih lanaca u zemlji. Jednodnevni bojkot prerastao je u višednevni, a neki potrošači nastavljaju da izbegavaju kupovinu kako bi iskazali nezadovoljstvo cenama.

"Promet tog dana je smanjen za više od trećine. Dakle, ovih pet bojkotovanih trgovaca imali su manji promet za 4,5 miliona evra. Ja sada računam da će ovih pet dana imati 20 miliona evra manje, i to bi trebalo da im bude poruka koju, nadam se, moraju da shvate i da urade nešto konkretno u cilju snižavanja cena", navodi Dejan Gavrilović iz Udruženja za zaštitu potrošača Efektiva.

Međutim, docent Ekonomskog fakulteta u Beogradu, Aleksa Dokić, kaže da je problema mnogo više, te da uzrok visokih cena ne leži samo u trgovinskim lancima.

"Proizvođač proizvod proizvede za račun na svoju maržu, prodaje svom kupcu koji je ili veletrgovac ili maloprodavac. To je njihova ulazna cena. Na nju se takođe zaračunava prodajna marža, plus porezi i ostali nameti i vi na taj način formirate maloprodajnu cenu koju mi kao finalni kupci plaćamo", navodi Dokić.

AI Preporuka

Komentari (0)

Biznis