Benefiti - niži troškovi održavanja i vožnje: Koliko je u ovoj godini bilo zahteva za subvencije za električna vozila
Komentari25/11/2024
-16:00
Rok za dodelu subvencija Ministarstva zaštite životne sredine za kupovinu električnih vozila je istekao. U Ministarstvu kažu za Euronews Srbija da je stiglo ukupno 220 zahteva, od čega je 186 bilo potpunih i po kojima su postupali. Broj zahteva je premašio iznos sredstava opredeljen na početku godine, pa je obezbeđeno dodatnih 35 miliona dinara. Iz Ministarstva navode da će za sve zahteve koji su uredni, a podneti su do kraja 31. oktobra, biti dodeljene subvencije za električna vozila od 5.000 evra, kao što je i bilo planirano. Takođe, najavljuju subvencije i iduće godine u istom iznosu.
Postavlja se pitanje da su ti podsticaji bili dovoljni da neki građani Srbije pređu na vozila na struju kada najjeftinije električno vozilo u Srbiji košta 17.000 evra, kao i šta o tome kažu vlasnici električnih vozila.
Subvencija u vrednosti do 5.000 evra omogućile su građanima Srbije da lakše pređu na električne automobile. Benefiti su očigledni u smislu nižih troškova održavanja i vožnje.
"Ako punite vozilo na kućnom punjaču, znači vama za nekih 400 kilometara treba otprilike 250 dinara do 300 dinara, maksimum 400 dinara. Međutim, ako ga punite negde na putu, onda je to negde otprilike 40-50 odsto cene klasičnog goriva", kaže predsednik Udruženja vozača električnih vozila Nebojša Margetić za Euronews Srbija.
Interesovanje za električna vozila na tržištu skromno raste, a sa sajta Polovni automobili kažu da sve više ljudi pretražuje oglase za polovna električna vozila, ali i mopede i motocikle na struju.
"Ako bismo pogledali prvih 10 meseci ove godine, iz uvoza je prvi put registrovano nešto više od 650 polovnih automobila, što je još malo pa duplo više u odnosu na prošlu godinu. Ali sa druge strane, ako to uporedimo sa ukupnim tržištem polovnjaka, to je jako mali procenat automobila, to je manje od jedna odsto", rekao je za Euronews Srbija PR sajta Polovni automobili Petar Veličković.
Vlasnici vozila na struju ukazuju da zemlje Evropske unije, za razliku od Srbije, praktikuju stalne subvencije bez vremenskog ograničenja, koje idu i do 10.000 evra.
"Prošle godine su subvencije bile raspisane i za električna i za hibridna vozila. Iznosile su negde oko 470 miliona dinara, i ceo taj iznos je utrošen. Dakle, interesovanje postoji", naveo je Veličković.
Faktor koji odvraća ljude od prelaska na električna vozila, osim slabe infrastrukture, jeszte i nedostatak informacija.
U Udruženju vozača električnih vozila navode da ni auto škole ne nude nikakvu obuku u ovom segmentu saobraćaja. Ističu i da bi država trebalo da posebno podstiče kupovinu električnih vozila u taksi službama i komercijalnom transportu.
"Ja sam se nedavno vratio iz Kine, znači najveći broj taksi vozila su električna vozila i sama taksi usluga je izuzetno jeftina", rekao je Margetić.
Pored subvencija, mnoge evropske zemlje nude i dodatne prednosti za vlasnike električnih vozila, poput vožnje žutom trakom i besplatnog parkinga.
Subvencije i iduće godine u istom iznosu
Od 2020. godine subvencionisana je kupovina 885 električnih vozila.
"Možemo da vidimo da je interesovanje postoji i nama je izuzetno drago da ova mera negde podstiče naše građane da kupuju vozila koja zaista najbolje utiču na kvalitet vazduha, barem što se tiče transporta", rekla je za Euronews Srbija državna sekretarka Ministarstva za zaštitu životne sredine Sandra Dokić.
Kako je navela, najveći broj zahteva za subvencije za električna vozila dolazi iz Beograda.
"Ima i zahteva koji su iz Novog Sada, Niša, Kragujevca, ali to je zaista zanemarljivo u odnosu na sam Beograd. Broj zahteva je premašio onaj iznos sredstava koji smo mi opredelili na početku godine, 170 miliona, zbog čega smo mi obezbedili dodatnih 35 miliona, tako da ćemo za sve zahteve koji su uredni, a podneti do kraja 31. oktobra, dodeliti subvencije za električna vozila od 5.000 evra, kao što je i bilo planirano", rekla je Dokić.
Ona kaže da je procedura za privredu i za građane ista.
"Ono što smo primetili je da je mnogo veće interesovanje samih pravnih lica, odnosno preduzetnika, znači negde oko 70 odsto", rekla je Dokić.
Prema njenim rečima, dokumentacija za prijavu za subvencije predaje se Ministarstvu, čija komisija donosi rešenje.
"To rešenje se nosi ili kod one kuće od koje se uzima lizing ili kod prodavca vozila. Nakon toga se formira finansijska dokumentacija koja se takođe dostavlja našem ministarstvu i onda se realizuje subvencija. Mislimo da nije komplikovana procedura, ali već imamo preko 2.800 vozila koja su subvencionisana i nismo negde naišli na komentare da je teško da se ostvari ovaj podsticaj", rekla je Dokić.
Ona je podsetila da je prethodnih godina Ministarstvo obezbeđivalo subvencionisali i za hibridna vozila, ali da je ta praksa prekinuta.
Sledeći krug subvencija kreće od januara iduće godine.
"Nije planirano da se iznos povećava, 5.000 evra je za sada ono što smo mi utvrdili da je optimalno. Sledeća uredba će se doneti već u januaru sledeće godine i već ćemo gledati januar ili početak februara da krenemo sa primanjem zahteva. Takođe će trajati do 31. oktobra, jer je uvek potrebno vreme da se obradi dokumentacija, zbog čega dajemo i takve rokove", navela je Dokić.
Komentari (0)