Javni prevoz u rukama privatnika: Vlasti u Subotici očekuju uštede, opozicija postavlja pitanje kontrole rada
Komentari01/10/2024
-14:31
Javni prevoz u Subotici mogao bi već od maja sledeće godine biti u rukama privatnika. Najpre Vlada Srbije dala je saglasnost, a potom je Skupština Subotice usvojila koncesioni akt kojim otvara vrata da privatnik preuzme gradske i prigradske linije u tom gradu. Sredinom septembra biće raspisan javni poziv za budućeg koncesionara, koji će umesto Subotica Transa u narednih 15 godina prevoziti Subotičane.
Veća bezbednost i komfor putnika, a manje novca izdvojenog iz gradske kase. To bi ukratko za vlast u Subotici privatni partner doneo javnom prevozu. Ukoliko bude izabran, na gradskim autobusima posle više decenija neće stajati logo Subotica Transa, preduzeća koje je sa izbijanjem pandemije koronavirusa zapalo u ozbiljne probleme.
"Ja mislim da će to biti onda u redu, pod kontrolom. Ovako je malo nekontrolisano", kaže jedan građanin.
Skupština Subotica usvojila je koncesioni akt i tim je načinjala prvi korak ka uvođenju privatnika u posao, do sada poveren isključivo javnom preduzeću.
"Tu nije gotov konkurs, nije završeno ništa što se toga tiče, to je konačno rešenje koje će možda zadesiti i ovo javno preduzeće", rekao je načelnik Gradske uprave za komunalne poslove Subotice Radoslav Vukelić.
Preduzeće koje je samo prošle godine grad subvencionisao sa skoro pola milijarde dinara. Ako ne koncesija, druga opcija je da reorganizaciju Subotica Transa, uz ulaganje gotovo 15 odsto gradskog budžeta, sprovedu sami, pojašnjava načelnik uprave za komunalne poslove.
"Iz tog razloga nam je potrebno da vidimo da li će postojati privatni partner ili će iz budžeta grada odvajati sredstva za nabavku novih autobusa i prevoznih sredstava", dodao je on.
Budući koncesionar je prema ugovoru obavezan da nabavi 55 novih autobusa i uloži milion evra u rekonstrukciju postojeće autobuske stanice. Vlast u Subotici to navodi kao benefit za građane. S druge strane, za opoziciju je jedan od ključnih problema to da li će i na koji način grad u narednih 15 godina moći da kontroliše privatnog koncesionara, pa i da proverava da li je ispunio preuzete obaveze.
"Dakle, nije tim aktom propisan tačan mehanizam kako grad Subotica kao javni partner može da prati, koje mehanizme ima, koje alatke ima da zahteva od privatnog partnera da se pridržava onoga što su odredbe javnog ugovora. Takođe, prema koncesionom aktu nije jasno na koji način grad može da utiče, recimo, na cenu karte ili na određene trase, linije koje treba da posluže kao dostupan, pristupačan javni prevoz svima", kaže odbornica u Skupštini Subotice iz redova Subotica protiv nasilja Nela Tonković.
U gradu navode da postoji jasan model za određivanje cena karata, koliko će i privatnik morati da se pridržava, kao i da zadržavaju kontrolu.
Da je kontrole bilo, javni prevoz ostao bi u javnom vlasništvu, stavlja opozicija.
"Jednako tako je naš obavezan, naravno, kao i u drugim primerima javno-privatnih partnerstava, da će se to načelo koje zahteva zapravo da javni interes bude zadovoljen izneveriti, već činjenicom da na brojnim nadmetanjima ovog tipa najčešće imamo jednog ponuđača", dodao je on.
Usvojeni koncesioni akt predviđa da proces izbora privatnog partnera počne krajem godine, a njegova naplata karata u javnom prevozu u maju sledeće. Nabavka autobusa i opreme, u koju treba uložiti blizu 14 miliona evra, trajala bi do novembra 2026. godine.
Komentari (0)